Annons:
Etiketthemmet
Läst 4289 ggr
DesK
12/20/16, 8:15 PM

Hur lösa toaspolning?

I samband med ett flera dygn långt strömavbrott, kom jag på att ett stort problem faktiskt är hur man löser spolning av vattenklosett. Så har ni några förslag?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
tlover
12/20/16, 8:34 PM
#1

Hemma i huset hade vi flera dunkar med vatten just för att vi förlorar vatten vid strömavbrott. Vi brukar använda det som finns i ledningarna till dricksvatten (så det första man gör är att fylla allt man kan med dricksvatten) och dunkarna används till tvätt och spolning. Bäst är det att spara gråvattnet (tex det man tvättat händerna med) och spola med det ifall det blir ett långt strömavbrott så att man behöver dricka det sparade (kokade) vattnet

l'm back

Spectabile
12/25/16, 10:24 PM
#2

Har egen brunn så det är inte så stora bekymmer i vårt fall. Men det går ju ta det gamla utedasset i bruk igen för det har vi ett också.

Halvdansken
12/26/16, 12:36 AM
#3

Bor man i hus, så skulle jag nog gräva ett hål i trädgården. I lägenhet blir det ju värre, att slösa dricksvatten på toan är dumt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cragan
12/26/16, 8:24 AM
#4

har turen att ha en bäck ca 100-150m från huset så där hämtas vatten för spolning vid längre strömavbrott och problem med brunnen djupborrad

Agda
12/27/16, 2:52 PM
#5

Man kan kissa flera efter varandra utan att spola, papperet slänger man i en soppåse. Vi fick göra så en gång när vattenpumpen hade pajjat, spolvatten hämtade vi hos min syster och det sparade vi lite på (till nr 2 😉).

Är det sommartid kan man ju spara så mycket regnvatten som möjligt, under vintern smälta snö.

Calcifer
12/31/16, 12:27 PM
#6

Våra toaletter fungerar fint även när det är strömavbrott. Men annars skulle jag gått hem till föräldrarna om det var sommar för de har sådana där enorma tunnor ute som fångar upp regnvatten från stuprören. Är det vinter hämtar jag snö och smälter.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Halvdansken
12/31/16, 2:43 PM
#7

#6, ja, en tid kanske, men tänk på att vid ett totalt nerbrott av elnätet, så fungerar inte pumpar, du får inget nytt vatten att spola med, avfallet kommer inte ner i rören (det pumpas också ut) , reningsverken lägger av.  Det tar inte lång tid förrän toaletterna börjar svämma över. Inte kul.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Calcifer
12/31/16, 2:56 PM
#8

#7 Och då drar jag hem till mina föräldrar som jag nämnde. Fick tidigare problem med avloppet utan någon specifik anledning och visst kunde jag spola i toaletten men då kom vattnet upp genom golvbrunnen vid badkaret - inte vidare trevligt. Då bodde jag hos mina föräldrar över natten tills jag kunde få hjälp med det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Halvdansken
12/31/16, 3:00 PM
#9

#8. Urrrk…😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

KimE
12/31/16, 3:01 PM
#10

Sätt en sopsäck i toaletten. Eller använd en "flying toilet".

tlover
12/31/16, 3:02 PM
#11

"flying toilet"?

l'm back

Ria74
12/31/16, 3:10 PM
#12

I hus hade jag byggt ett utedass. Just nu bor jag i lägenhet med en bäck 100 meter från dörren så hade använt det i största möjliga mån att spola med.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Halvdansken
12/31/16, 3:28 PM
#13

#12. Problemet är ju var avfallet ska ta vägen. I en tid kan det komma ut i ledningarna, men om det inte pumpas bort därifrån, så blir det stopp ganska fort i hela systemet. 
Vi upptäckte problemet hos oss, när pumpen i vår brunn la av, och vi fick ringa kommunen. Men om nu hela elnätet är nere, vad gör man då?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Ria74
12/31/16, 4:51 PM
#14

#13 Då är det gamla hederliga utedass som gäller. Jag bor i marklägenhet med ganska stor altan och gräsmatta så rent tekniskt skulle jag kunna bygga ett i nödfall.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

KimE
12/31/16, 8:56 PM
#15

11# flying toilet gör dina behov i en plastpåse släng den så långt du orkar , ett problem i bl.a Nairobi.

tlover
12/31/16, 9:04 PM
#16

#15 Då går jag hellre i skogen

l'm back

KimE
12/31/16, 9:16 PM
#17

Mycket bättre!

Jag har tur grannfastigheten har fem utedass.

aneri
1/3/17, 10:08 AM
#18

När jag bodde i husvagn så beställde  jag skogstoan på nätet och den har jag använt till och från när det blir strömavbrott. Jag sätter i en stor soppåse i tunnan så blir det behändigare att tömma den. När skogsströet tog slut så köpte jag en stor säck med sågspån och det räcker ju hur länge som helst.

http://www.skogstoan.se/

sponny
1/3/17, 10:37 AM
#19

Jag har redan byggt bort min vattentoalett. När jag skulle göra om badrummet härom året hade jag redan bestämt att jag inte ville ha en vattentoalett av flera anledningar.  Att spola med rent dricksvatten känns bara korkat.  Kostnaden för och funktionen på den avloppsanläggning (infiltration) som krävs inte kändes bra nog. Så det blev ett nytt badrum med separerande mulltoa istället.

Halvdansken
1/3/17, 12:55 PM
#20

#19. Man borde faktiskt ta fram icke-vattentoaletter som skulle fungera även i städer (nånstans ska man ju slänga de rester som finns, även om det inte är mycket). Som du säger - att slösa rent vatten på toaletter, och att rensa det är egentligen en dålig lösning.
Läste nånstans om en toa som brände avfallet i hög värme så det bara blev lite aska kvar. Fungerar ju inte om elen lägger av, men om vi bortser från det, så verkar det inte helt fel.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
aneri
1/3/17, 2:36 PM
#21

#20 En sådan toa har jag i mitt hus den heter Separett. Men den drar el eftersom man måste bränna allt. För min del är den dock inte så tokig eftersom jag endast bränner en gång per dygn.

Mr_Si
1/29/17, 5:22 PM
#22

Bor i lägenhet med en å bredvid huset. Skulle hämta åvatten i hink att spola med, när det börjar bli problem med avloppet (som att det inte rinner undan eller kommer upp på något annat ställe) så skulle jag se det som min signal att sticka hemifrån…

Upp till toppen
Annons: