Annons:
Etiketterhälsovårdmediciner
Läst 908 ggr
VildaVittra
12/28/16, 1:19 PM

Var finns hjärtstartaren?

Vid ett hjärtstillestånd ökar chansen till överlevnad enormt om man har tillgång till en hjärtstartare. Kunskap om var det finns hjärtstartare att tillgå faller ju definitivt in under prepping.

Vet du vart närmaste hjärtstartare finns?  Om inte, så kan du kika här: http://www.hjartstartarregistret.se/

Det går faktiskt annars att köpa en egen, på exempelvis Amazon eller eBay. Vet att en prepper gjorde det vars make har ett hjärtfel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
-Aida-
12/28/16, 1:35 PM
#1

Finns en massa i mitt område tydligen, kan va bra att veta. 👍

Agda
12/28/16, 1:38 PM
#2

I pappas pacemaker 😃

(sorry, lite dålig humor här 😛). Kollade på sidan nu, närmsta finns ca 3 km bort.

Lillyrod
12/28/16, 1:45 PM
#3

Vi har en i bostadsföreningen. Fått ut papper med telefonnr på de som fått utbildning på den och som ska komma om det behövs : )

VildaVittra
12/28/16, 1:54 PM
#4

#3 Vill bara klargöra för alla som läser tråden att man inte behöver utbildning eller någon form av förkunskaper för att använda hjärtstartaren. Den kommer med enkla instruktioner och ger ingen stöt alls om det inte behövs. Även om man själv känner sig lugnare om man vet hur man gör. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lillyrod
12/28/16, 2:48 PM
#5

Det är mycket möjligt men om man aldrig har sett någon innan och det är paniksituation är iallafall jag glad att jag kan ringa någon som finns en minut bort och som kan : )

Leifsdotra
12/28/16, 3:37 PM
#6

Appen Rädda hjärtat är superbra så länge man har en laddad telefon. Där kan man läsa hur man gör hjärt - lungräddning, om nån satt i halsen mm. Det finns akutlägesinstruktioner med steg för steg och takthållare för hjärtkompressioner och man kan se en karta över registrerade hjärtstartare i närheten. Blev rekommenderad att ladda ner appen när jag var på en livräddningskurs för ett par månader sedan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: