Annons:
Etikettermatnäringodling
Läst 1237 ggr
Huygens
2016-12-29 15:09

Vattens hållbarhet

På 1980-talet framkom uppgiften att chefen för ett av dom större vattenverken i Sverige inte drack det egna kommunala vattnet, utan bara drack mineralvatten från flaska. Orsaken var att vattenverkets egen tekniska personal upptäckt att mikroorganismer dog väldigt snabbt efter att ha hamnat i det "rena" kommunala vattnet från kran.

Och vatten är normalt sett inte sterilt. Så om man sparar undan kranvatten på plastdunk, hur länge förväntas det vattnet vara drickbart? Om vi antar att det är sommar och varmt?

Annons:
Magrat
2016-12-29 15:21
#1

Jag vet inte svaret på din fråga, tyvärr. Däremot minns jag att jag själv, under tiden jag hade en ordentlig BOB, bytte vattnet i flaskorna ungefär var tredje dag. Vattnet i dunken var inte till för att drickas utan för tvätt och matlagning, det bytte jag ut en gång i veckan.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Halvdansken
2016-12-29 15:27
#2

Sparar du det så det inte står i solljus så kan du rotera det var 6e månad.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2016-12-29 15:28
#3

"Orsaken var att vattenverkets egen tekniska personal upptäckt att mikroorganismer dog väldigt snabbt efter att ha hamnat i det "rena" kommunala vattnet från kran."

Va? Du skojar? Du menar väl inte att det reningen att vattnet ska göra exakt det som det är menat att göra? Stackars legionellabakterier. 😕

Far min var chef på ett stort statlig bolag, och han rekommenderade mig när jag flyttade hemifrån att anlita ett privat bolag istället. Betyder det att det statliga bolaget ville ta över mina hjärnsignaler?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2016-12-29 15:34
#4

Googla "How long can you store water" så får du svar. Här tex. Eller här.
"You should also drain and refresh your water every 6 months. The water should be stored in a cool place, out of the sun."

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Huygens
2016-12-29 15:38
#5

#3 Du kanske missförstod mej?

När mikroorganismer dör i rent kranvatten kan det vara bevis för att det finns små mängder okända giftiga ämnen i vattnet efter att vattnet renats. Det kan uppstå om en industri uppströms släpper ut giftigt spillvatten som sedan tas in av vattenverk nedströms.

Rent kranvatten med naturlig förekomst av mineraler ska inte döda mikroorganismer.

#4 Då får jag tro på det, tack.

VildaVittra
2016-12-29 15:47
#6

#5 "När mikroorganismer dör i rent kranvatten kan det vara bevis för att det finns små mängder okända giftiga ämnen i vattnet efter att vattnet renats. "

Raring, vad sägs om att du går på ett studiebesök på ett vattenreningsverk? Det är just att ämnena man tillsätter är giftiga som just gör att virus, bakterier och parasiter dör.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2016-12-29 16:17
#7

Vi använder dunkarna för vattenförvaring till tvätt och liknande, dricksvatten tar vi ur kranen så länge det är tryck (vilket är extremt kort tid då vi har egen brunn och enplansvilla så vi tömmer systemet och förvarar det i kylen el matkällaren).

Vi har även klorin ståendes om vi behöver rena vattnet för att dricka (som även används till tex städ) och såklart kan vi göra upp eld för att rena det på så vis också (vilket jag skulle föredra om det skulle behövas).

Gården ligger också så till att vi kan dricka vattnet från sjöar och vattendrag i närheten om det skulle krisa eftersom det ligger så ensligt och högt över alla andra. (men vi skulle nog ändå koka, men i kris behövs det inte).

Vi preppar vatten för strömavbrott främst, vid längre avbrott eller liknande blir det ju såklart att ta vatten från naturliga källor i närheten (vi har inte fixat pump till vår djupborrade brunn än och ja, vi har perfekt vatten i brunnen, inget filter behövs)

l'm back

Huygens
2016-12-29 17:31
#8

#6 Ja, klor ska ha ihjäl en del bakterier, men det är inte det jag avser. Du missförstår. Rent kranvatten testas just för förekomsten av giftiga ämnen genom att man tillsätter mikroorganismer i kranvattenprover. Ungefär som att man förr i tiden testade gas i gruvor med en burfågel.

Det är nämligen mycket svårt att detektera små mängder giftiga ämnen om man inte vet exakt vad man letar efter. T ex små mängder PFAS är mycket svårt att upptäcka om man inte gör direkta specifika kemiska tester av dom exakta PFAS-ämnena.

Alltså, vattenverket renar vattnet och sedan är frågan, innehåller det renade kranvattnet fortfarande små mängder giftiga ämnen? I så fall, vilka ämnen? Hur testar men det? Jo, man tillsätter mycket känsliga mikroorganismer till prover av det renade kranvattnet. Dör mikroorganismerna kan man anta att det renade kranvattnet fortfarande innehåller skadliga ämnen av okänd karaktär.

Upp till toppen
Annons: