Annons:
Etikettermatnäringodling
Läst 4633 ggr
aneri
12/29/16, 9:19 PM

Konserver, nej tack

Jag blir så  förvånad när jag läser matlistorna för preppare. Man får förslag på en massa olika konserver. Ponera  att vi måste äta av våra förråd  en hel vecka, frukost, lunch, middag. Det blir konserver minst en, kanske två varje dag i en hel vecka. Jag som aldrig äter konserver skulle bli jättedålig av sådan mat, förmodligen sjuk. Och dessutom så är den ju skadlig för hälsan inte minst p g a bisfenol A (BPA).

Några journalister åt konserver i endast två dagar och detta hände:

http://www.aftonbladet.se/halsa/article14925181.ab

Vad händer om man äter konserver från preppingförrådet i en vecka, kanske en månad?

Jag tänker enbart köpa frystorkad mat med så lite tillsatser som möjligt. Helst enbart frystorkat kött men även det innehåller nog en massa E- nummertillsatser. Men det får man väl stå ut med om man för övrigt har ätit endast bra råvaror utan tillsatser.  Den bästa frystorkade maten står sig i 25 år så man behöver inte rotera burkar med jämna mellanrum. Man kan förvara dem i en låda och glömma bort dem. Jag tänker välja rena köttprodukter t ex stekt nötkött som inte är utblandat med såser, spagetti eller dylikt som bukfylla. Även när jag preppar vill jag ha ren mat.  

Torrvaror köper man väl företrädesvis sådana som man äter i normala fall, t ex glutenfria varor som bovete ris och havregryn.  Då är det ju  lätt kan rotera förrådet på ett naturligt sätt.

Jag förstår ju att det är jätteviktigt att man inte köper billig näringsfattig mat utan tänker på att man väljer de mest  vitamin-och mineralrika livsmedel som finns om man ska klara en kris och må bra.

Jag tror att man kanske  kommer att sakna C-vitaminrika livsmedel. kanske kan man ha askorbinsyra i förrådet eller citronsaft och nyponpulver.  På sommaren kan man ju torka persilja, dill och nässlor.

Hur kan man mer tänka om man istället för att resonera som en preppare resonerar  som en näringsexpert skulle göra och ända får ihop ett förråd? Det blir nog dyrare men det lönar sig nog om man betänker att hälsan är en tillgång  i ett krisläge.

Annons:
Leifsdotra
12/29/16, 9:37 PM
#1

Jag vet inte alls mrn… Vi ska bygga en rök till sommaren för att rökt kött är gott. Som bonus håller det sig längre också. Funderar på att testa att torka både kött och frukt/bär också.sen får vi bli bättre på att ta tillvara på det naturen erbjuder också. Bor mitt i naturen, så här finns svamp, blåbär, vildhallon, smultron och nypon att plocka. I trädgården finns vinbär, äpplen och rabarber och en dtor odlingsplätt för morötter, potatis mm. Och en jordkällare som ska renoveras. Så länge vi kan bo kvar här och naturen levererar då klarar vi oss. Det är en av tjusningarna med att vi på landet, vi kan bli självförsörjande om behov finns.

Huygens
12/29/16, 9:41 PM
#2

Det var höga halter Bisfenol A. Fast är det farligt för vuxna? Jag har för mej att Bisfenol A går snabbt ut genom njurarna.

tlover
12/30/16, 9:45 AM
#3

Man lagrar det man själv äter, äter man inte konserver så lagrar man inte konserver. Vårt förråd har alltid främst bestått av torkade baljväxter, eftersom vi äter mycket baljväxter. Förr hade vi också även en stor säck ris och potatis såklart.

Vi har minskat på konserverna sen Bisfenol A larmen men, vi är också mänskliga och äter onyttigt ibland

l'm back

Leifsdotra
12/30/16, 10:55 AM
#4

Jag ser förresten konserverna som ett komplement till annan mat, förhoppningsvis kan jag huvudsakligen äta sånt jag har producerat själv på ett eller annat sätt. Det gör jag till viss del nu redan och ska göra i större utsträckning ju mer jag lär mig och när jag får mer tid. Men om jorden skulle bli obrukbar eller om det på nåt annat sätt skulle hända nåt som gör att det inte går så tycker jag att konserver är ett  ok andra- eller tredjehandsval hellre än att stå utan mat.

KimE
12/31/16, 12:36 AM
#5

Konserver innhåller vätska som man annars måste bunkra i större mängd för att den går åt till matlagning även bränsle går det mer av till att koka torkad mat.

VildaVittra
12/31/16, 10:06 AM
#6

Alla konservburkar innehåller inte bisfenoler, Kung Markattas konservburkar ska exempelvis vara fria. Glasburkar med glaslock är också fria från det om gummiringen är det. 

I en överlevnadssituation har konserver en hel del fördelar. De kräver inte mycket bränsle för att tillagas, de kräver inget eller mycket lite vatten samt att de tillför dig vätska. Sedan så ska man ju också fundera på vad plasten, din frystorkade mat förvaras i,  innehåller för trevligt. Tyvärr är det ju så att inget är farligt förrän någon bevisat att det är det. 🙂

Mitt mest troliga scenario (som inträffar nästan varje år) är att jag har inget eller mycket lite vatten i brunnen. Ställer jag mig då och kokar pasta eller öppnar jag en burk med matvete?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Wony
12/31/16, 11:21 AM
#7

Jag tänker som #3, man lagrar det man äter. Vi äter ganska mycket mat från konserv, som t ex majs, krossade tomater etc, så då är det också rimligt att vi bunkrar sådan mat. Även mat på glasburk räknar jag till konserver, och det har vi också hemma av olika saker. Sedan finns det både metall- och glaskonserver som inte innehåller bisfenol.

Visst kan jag tänka mig att torka kött, men inte i några större mängder eftersom vi helt enkelt inte äter det nog ofta för att det ska vara försvarbart att lagra det.

KimE
12/31/16, 11:35 AM
#8

Ja man lagrar det man äter ett extra mjölpaket, en stor förpackning ris, några extra konserver o.s.v. allt av samma sort som jag använder normalt.

tlover
12/31/16, 11:39 AM
#9

#7 Ja det finns ju till och med krossade tomater på glasburk nuförtiden 😍

Fast jag skulle kunna tänka mig att äta torkat renkött ofta om jag skulle få tag i en ren eller så per år och min styvfar kan lära mig torka köttet (han torkar sitt eget renkött, det blir så mycket billigare så)

l'm back

Wony
12/31/16, 11:47 AM
#10

#9 ja, torkat renkött är gott, men frystorkat kött i allmänhet äter vi knappt här hemma. Däremot beef jerky slinker det ner emellanåt… 

Torkat renkött är så svårt att få tag på då det bara finns på affären lite nu och då, tyvärr.

Just nu har vi inte så mycket konserver alls, då vi varit lite slarviga med att fylla på förrådet, men ska ta tag i det nu och fylla på det igen.

tlover
12/31/16, 11:52 AM
#11

OT

#10 Jag köper inte torkat renkött alls när man ser på dom där småbitarna som säljs till höga priser och vet att bara man far hem till mamma kan man sitta och tälja på ett helt ben (nästan) torkat renkött så blir man lätt snål.

Samma med fjällfisk, det kostar flera hundra kronor kilot i affären (om det ens finns) men med jämna mellanrum får man 10 kilo el så gratis av div släktingar som fiskar i fjällen så blir man lätt snål på det också (senast för två-tre dagar sen fick vi ca 30 kilo fjällfisk bara sådär)

edit: ännu mer OT och mandelpotatis får man gratis bara man hälsar på mormor och morfar, eller odlar själv de åren man hinner det. Den senaste veckar har jag ätit mandelpotatis varje dag

l'm back

Agafia
12/31/16, 11:57 AM
#12

Lyllosar ! 😊

VildaVittra
12/31/16, 12:04 PM
#13

#12 Det finns fördelar och nackdelar med alla delar av landet. Kanske bor du söderöver som jag och har då tillgång till en massa grödor i närområdet som inte går att odla långt upp i norr? Och söderöver må vi inte ha fjällfisk, men vi kan fiska nästan hela året istället, det är ju inte alla år isen ligger tjock. 

Vad jag menar är att man ska inte vara avundsjuk, utan man ska uppskatta det man faktiskt har istället. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
KimE
12/31/16, 12:09 PM
#14

Det är inga problem att fiska från is man drar nätet under den bara.

Agafia
12/31/16, 12:09 PM
#15

Jag är inte avundsjuk 😉 Jag bor i norr , vad jag menar är att lyllosar som har hjälp av sin släkt vid kriser . Det är något jag saknar då alla mina äldre släktingar är borta .

tlover
12/31/16, 12:10 PM
#16

#13 Tänker samma, jag har aldrig ens kommit i närheten av ål tex, ens tidigare i livet innan det blev så hotat (om det nu någonsin varit "ohotat" under min livstid).

l'm back

aneri
12/31/16, 12:15 PM
#17

Jag tror att de flesta kanske inte mår dåligt av konserver på burk när det handlar om tillfällig förtäring. Men jag har väl otur som inte tål det, eftersom jag är histaminintolerant.

Kung Markattas konserver, de flesta, är fria från BPA, men de har ju bara vegetabiliska rätter (det tål jag inte), inga köttkonserver tyvärr. Men jag äter gladeligen deras surkål och övriga syrade grönsaker, men skulle det bli en elkris så  kan man inte använda dem, eftersom de öppnade måste förvaras i 4-8 grader, dvs i kyl. Så är det även med konserver, t ex sill i glasburkar.  Abba och Garant har ju BPA-fria lock på sina sillburkar i glas, kanske även ICA numera eller snart.

Frystorkad mat, den jag har hittat är GMO-fri och även fri från oorganiska tillsatser, men materialet som de är packade i innehåller nog skadliga ämnen tyvärr. 😕

Hur är det med vanligt torkat kött, jag har för mig att det ska förvaras fryst även fast det är torkat? Och det köttet kräver väl extra mycket vätska eftersom det innehåller så mycket salt?

Jag önskar att jag vore utrustad med mage och tarmar som en indier, då skulle jag klara mig med en stor säck ris och några säckar bönor, linser och fröer. 😉

Som tur är så kan jag äta havre, som jag gör gröt på och även mal till mjöl. Kanske man skulle fundera på att skaffa en handdriven kvarn inför potentiella faror.

Agafia
12/31/16, 12:15 PM
#18

#14. Så fiskade vi Simpor när jag var barn , de hamnade i en fisksoppa 😊

KimE
12/31/16, 12:22 PM
#19

Första gången jag hört att någon har ätit simpor.

Agafia
12/31/16, 12:25 PM
#20

I Finska skärgården åt folk allt som naturen gav 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: