Annons:
Etiketterhälsovårdmediciner
Läst 1856 ggr
Halvdansken
2017-01-08 12:15

Naturens medicinskåp.

Om man bor så att man kan komma ut i skog o mark, kan man säkert hämta diverse läkeörter och plantor där. Eller i trädgården, om man kan så dem själv.

Men vilka - och hur - och hur mycket? 
Kom med tips, jag antecknar 😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
tlover
2017-01-08 12:17
#1

Mitt tips är att lära sig några varje sommar, inte alla på en gång och lära sig växten i alla skeden. Kommer med nybörjarväxter sen

l'm back

Halvdansken
2017-01-08 12:20
#2

Jag är riktigt dålig på sånt här, så jag vill gärna ha tips. Har hört att te på pilbark innehåller acitylsalicylsyra, och alltså fungerar utmärkt som huvudvärkstablett.
Men hur man gör det vet jag inte.
Vitlök är ju bakteriedödande, det vet de flesta, och går utmärkt att odla i alla fall här nere i Skåne/Danmark. 
Massor av växter innehåller mineraler och vitaminer och är allmänt förebyggande, många kan hjälpa i små mängder, men vara direkt dödliga i större. Gäller att veta skillnaden där.

 Om ni hänvisar till  odling av växter, ange gärna zon, eller om de ska stå i drivhus. 

Kanske man skulle köpa en bok om det här, nån som har ett förslag på en bra?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
2017-01-08 12:21
#3

Saxar lite ur en tråd som jag haft på OF, om det går bra.🙂

Rölleka

Latinskt namn: Achillea millefolium

Den är mycket vanlig på torr gräsmark. Blommar under högsommaren. S.k. lättodlad, dvs ett "ogräs".

Användning: Nästan ett universalmedel! Blodstillande, adstringerande (sammandragande). Aptitbefrämjande (ev. tillsammans med fänkål).

Den hämmar näsblödningar och lindrar smärtsamma menstruationer, är bra vid klimakteriebesvär, kramplindrande, kärlvidgande, vid nervöst hjärta, stimulerande för matsmältningen. Den är vidare blodtryckssänkande, kramplösande och inflammationshämmande

Fungerar vid urinvägsbesvär. Används också för att lindra diarré.

Mot yrsel: Drick te 3 ggr/dag under minst ett par veckor. Efter 6 veckor, gör ett uppehåll några veckor. Särskilt bra och stärkande för äldre personer som ofta lider av åldersyrsel. Lindrar även åksjuka, man kan då ta en blomkorg i munnen och suga på den.

Lär hjälpa mot tandvärk om man tuggar bladen.

Stärkande för bindväv och muskulatur.

Rölleka är sedan gammalt känd som sårläkande medel. Det latinska namnet kommer av att den skadade Akilles botade sig med röllekan som sedan fick hans namn. Rölleka kallades förr ”soldatens sårvård” eftersom den användes i fält.

Den är också med sitt innehåll av bitterämnen bra för matsmältningen och mot väderspänningar. Magstärkande!

Djur: Som ovan samt vid strålbenshälta för hästar tack vare att den är cirkulationsbefrämjande. Även vid reumatiska besvär. Till häst ger man 25 gr torkad rölleka dagligen i fodret. Utvärtes gör man en sårkompress av 1 kkp kokande vatten till 3 tsk rölleka och applicerar. Bra för aptiten.

Övrigt: Som ansiktsvatten, bra för hyn.

Samt lär vara bra för kompostjorden.

(källa till djurtips: Hästägarens örtabok, H. P. Self)

edit: Rölleka är lätt att torka under sommaren för vinterns behov, bara att hänga upp blomställningarna i sina stjälkar på torr, helst mörk, plats.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2017-01-08 12:21
#4

Älgört är ju en som växer överallt. Innehåller salicylsyra som är smärtlindrande och febernedsättande. Salicylsyra finns även i pilbark. 

Vitmossa (nu pratar jag inte om den där fönsterlaven affärerna envisas med att sälja under namnet vitmossa, utan faktisk vitmossa) är antiseptisk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2017-01-08 12:22
#5

Älggräs

Kallas också älgört

Latinskt namn: Filipendula ulmaria

Växer: Fuktig skog- och ängsmark, stränder, i fuktiga diken

Användning: Den innehåller naturlig salicylsyra! Det gör den ytterst värdefull och verksam mot huvudvärk, ledsmärtor och annan smärta. Den är också antiinflammatorisk och lätt urindrivande. Älgörten bör användas färsk mot huvudvärk och smärta. Torkad är den febernedsättande och svettdrivande samt urindrivande. Den ger ett gott te, särskilt i blandningar. Utvärtes använder man den antiseptiskt och sårrengörande.

Doftar underbart och även själva doften är milt rogivande. Blommorna kan torkas och användas i potpurrier. Bra att ha i linneskåpet också, för doften.

Djur: Vid magsår hos häst. Inflammerade sår. Mag- och tarmproblem. Hästens eget örtmagnecyl. Som ovan.

Övrigt: Blommorna har förr använts till att brygga mjöd och öl av och kallas ibland mjödört. Man kan göra saft av älggräs efter samma recept som flädersaft. Bladen går att använda i soppor.

Älggräs färgar ull och ullgarn gulgrönt. Unga blad är goda som råkost eller i soppa/stuvning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-01-08 12:26
#6

Ringblomma, lätt att odla, är bra till mycket, bl.a. en läkande ringblomssalva:

http://www.epochtimes.se/gor-egen-salva-av-ringblomma/

Kurer mot förkylning med vitlök och ingefära:

https://svenska.yle.fi/artikel/2010/11/03/tre-forkylningstips

Hur man odlar egen ingefära inomhus:

http://www.healthy-holistic-living.com/grow-endless-supply-ginger-indoors.html

Vitlöksklyftor går bra att sätta i kruka inomhus och så klipper man av de gröna skotten som kommer upp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Halvdansken
2017-01-08 12:27
#7

Och här lär vi oss skillnaden på vitmossa och fönsterlav.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
2017-01-08 12:35
#8

#7 Vi lär aldrig glömma det. 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-01-08 12:37
#9

Akuthjälp vid getingstick: en sockerbit! Fukta sockerbiten med saliv och gnid in i huden. Har man ättika till hands kan man använda det. Så snabbt som möjligt!

Eller skär en lök och gnid/lägg på stickstället. Effekten visar sig efter 5-10 minuter. Bra vid geting/mygg/broms-stick

Vid bett av knott: gnid med en ituskuren rå potatis. Upprepa vid behov.

Gnid huden med persilja mot mygg.

Groblad lindrar klådan vid myggbett.

Och så förstås, vid svårare fall: tjärtvål! Gnid huden med tjärtvål innan du konfronterar myggen…

Vitlök gillar de inte heller.

ur: Kärringråd och huskurer av Miriam Wicklund

(Har inte provat själv.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2017-01-08 14:04
#10

Groblad

Både ätbar (unga blad) och bra som plåster på sår (och blåsor, stickor) och medicin.

Växer överallt och är lätt att bara frysa in

Grankåda

Supermedicin, bäst att göra kådsalva av men går även att göra tuggummi av (bra mot tex karies)

Maskros

Går bra att använda i både mat (unga blad och blommor) och medicin, har använts som mjölsubstitut och kaffesubstitut.

Maskrosor är egentligen flera olika arter så det är bäst att hitta sin favorit när det gäller mat.

Den används både renande, för att förbättra matsmältningen och som urindrivande

l'm back

Agafia
2017-01-08 14:50
#11

Dags att inköpa en bok på second hand om medicinal örter tänker jag 😳

KimE
2017-01-10 21:55
#12

Bävergäll salicylsyra

Spikklubba ögondroppar vidgar pupillen om man droppar i ögat(skall ej förtäras)

Stormhatt smärtstillande men giftig tänk morfin inte alvedon.

Skvattram myggmedel.

björkkol magmedicin, man kan även använda den till vattenrening(sila vattnet genom  en burk med hål i botten, vitmossa, grus och kol )

Tant Grön
2017-01-10 22:34
#13

Och om någon råkat få i sig spikklubba eller bolmört skall man ge garvsyra, har jag för mig. Finns i ekens galläpplen.
Stormhatt bör man inte använda, den är mycket giftig.
En skiva tomat som gnids på huden lindrar soleksem.
Maskrotens vita saft är mycket effektiv mot liktornar.
Saliv är bra mot öronklåda och viss ögonirritation som inte vill läkas. Även irritation i näsan
Aloe vera är bra på brännsår.

Annons:
Magi-cat
2017-01-11 11:24
#14

Giftiga växter som stormhatt, spikklubba och bolmört tycker jag man ska akta sig för! Aldrig använda!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2017-01-11 19:24
#15

#14 Bolmört och spikklubba användes förr mot astma. Man andades in röken.
Men inget jag skulle rekommendera.

Upp till toppen
Annons: