Annons:
Etikettermatnäringodling
Läst 1525 ggr
Niklas
1/9/17, 10:18 AM

Matrecept för överlevare

Har ni förberett matrecept för en krissituation? Vad innehåller de?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
VildaVittra
1/9/17, 2:14 PM
#1

Mycket av det jag lagar vid elavbrott är sådant jag lagar när jag är på tur. Det gäller ju för min del att göra av med så lite bränsle som möjligt (förutom vintertid när brasorna ändå är igång), så det blir en del på potatismos, som lapskojs och pasta med ölkorv osv. Inga kulinariska mästerverk, men inte äckliga heller.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
1/9/17, 7:47 PM
#2

Jag har inga recept, jag går mer på saker som kan lagras länge. Ris, pasta, konserver och sånt som kan odlas. Och kanske att bygga ett hönshus till proteiner.

I normaltider är jag LCHF-aktig, men om SHTF så tror jag nog att jag slänger alla sådana ideer i komposten. Då gäller det nåt annat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

aneri
1/9/17, 8:53 PM
#3

#2 Vad gör du med pasta, ris, konserver när de blir för gamla? Fast pasta och ris har ju lång förvaringstid. Jag förmodar att du kanske ger bort eller slänger eftersom man preppar sånt som ma äter i normala fall. Men LCHF- mat är inte lätt att preppa.

Själv äter jag ju enbart ekologiska matvaror och lagar mat på enbart färska råvaror. Jag äter aldrig något som är halv- eller helfabrikat. Det beror inte enbart på att det är nyttigast utan även på att jag är histaminintolerant och blir sjuk av tillredd mat om den inte äts genast som den är tillredd.

Det är ju teoretiskt sett nästan  helt omöjligt att preppa mat för mig av den anledningen. Så jag funderar så det knakar i huvudet på hur jag ska lösa det.

#0 Överlevnadsmat bör nog vara så enkel som möjligt, möjligtvis kryddat med favoritkryddorna.

Jag skulle t ex kunna tänka mig spagetti/ris med sås eller köttbullar och sedan strö över t ex parmesanost.

Halvdansken
1/9/17, 9:03 PM
#4

#3. Det blir inte för gammalt, det roteras efterhand, min man äter sånt, och jag också i bland, typ en gång i månaden eller nåt.  Sen är det klart att om SHTF så blir det ett större problem, eftersom det inte kommer nya varor. 
Tror att många preppar sånt som mer har lång hållbarhet. Pulvergrejor, frystorkat osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
1/9/17, 9:13 PM
#5

#3 Många saker håller åratal efter bäst före-datumet. Som vitt ris ska det väl egentligen inte vara ett bäst före på alls. Tillverkarna av konserver sätter dessutom ett kortare bäst före på burkarna, annars tror konsumenterna att det är en massa konserveringsmedel i dom. 

Och pasta har jag aldrig kollat bäst före på, smakar det okej är det ju okej.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KimE
1/10/17, 10:50 PM
#6

Älgkött och potatis dag tre-fyra utan ström gäller det att steka och koka allt som finns i frysen.

Annons:
VildaVittra
1/10/17, 11:06 PM
#7

#6 Man kan ju salta in det i frysen också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KimE
1/10/17, 11:15 PM
#8

Det kanske man kan. Jag vet att man kan göra gravad lax i frysen, salta in laxfilen och frys den sen behöver den bara ett dygn i kylen så är den färdig.

Niklas
1/11/17, 10:20 AM
#9

#8: Du har väl socker också för gravning?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

KimE
1/11/17, 11:58 AM
#10

Ja då.

Ria74
1/11/17, 10:59 PM
#11

I en krissituation kör jag med man tager vad man haver. Allt beror på vad jag har tillgång till just då.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Cert
1/13/17, 2:05 PM
#12

Hur länge håller konserver? I "min" butik gick de flesta ut år 19 som senast.

VildaVittra
1/13/17, 2:09 PM
#13

#19 Bra mycket längre än bäst före. Exakt hur länge är svårt att svara på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Cert
1/13/17, 2:17 PM
#14

#13 Men pratar vi veckor, månader eller år tror du?
Försvarets konserver har jag hört folk åt 30 år efter förpackningsdag.
Tänk placerade i torr, sval, mörk jordkällare

VildaVittra
1/13/17, 2:57 PM
#15

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1/13/17, 3:19 PM
#16

Ang konsterver så kan det hända att dom till och med håller kortare tid om dom är skadade däremot. Därför ska man inte "gå på" när affären säljer ju buckliga burkarna billigare om inte man ska äta dom snart

l'm back

landsbygdsbo
1/13/17, 3:41 PM
#17

Ris, pasta är väl lämpligt att ha hemma.

På vårkanten konserverar jag själv de konserver vi använder i båten på sommaren

I gamla glasburkar konserveras grytor, köttbullar, köttfärsås som sedan bara behöver värmas för konsumtion till sjöss.

Ta burken från diskmaskin , häll i den kokande grytans innehåll. Häll sedan på någon centiliter starksprit i burken och på locket. Sätt eld på allting och släck sedan med att placera det brinnande locket på burken.  Håller sig ätbart i månader utan kylning. Med kött i bitar kör jag ngn minut i micron innan jag tänder på och försluter. Det är viktigt att allt håller 100 grader innan man försluter.

1 års ammunition i vapenskåpet garanterar tillgång till färskt kött

Har väl torr ved för ngr år i vedboden.

Ett par fat bränsle till motorsåg o fyrhjuling finns hemma förutom några kubik diesel till traktorn.

Men egentligen är ju inte det som är problemet, för vid en civilisations kollaps så kollapsar ju också rättsmaskineriet och då är det de som slutit sig samman i grupper som klarar sig bäst.

tlover
1/13/17, 3:45 PM
#18

"1 års ammunition i vapenskåpet garanterar tillgång till färskt kött"

😂

Visst, tror du det så 😎

Jag trodde det krävdes tex kunskap om hur du jagar också (och ja, man kan vara dålig på att jaga även om man har jaktlicens) dessutom kräver det tillgång till vilt (till och med ekorrar höll på att dö ut under depressionen i USA).

l'm back

landsbygdsbo
1/13/17, 4:44 PM
#19

#18 Ja naturligtvis utgår jag från mig själv. Och ja , jag har både lokalkännedomen, hundarna och kunskapen..så , så länge jag får vara ifred så äter de som sitter vid mitt bord bra. + att jag har tillgång till djur på gården, och för att ta en ungtjur av daga säkert så går det ju åt bulor.

Det stora problemet vid en samhällskunskaps är ju att allt vad trygghet o säkerhet försvinner.

De som idag är beroende av samhället för sin utkomst måste ha många goda och givmilda vänner o släkt för att klara sig.

Gamla och mkt unga blir de som blir lidande. Det visar all tidigare erfarenhet.

Med de kunskaper jag har är jag en resurs. Som gör att jag och de mina har hyfsade förutsättningar. Till det kommer militär grundutbildning + påbyggnad, samt de praktiska kunskaper jag tillägnat mig genom åren.. Men mor Stina på hemmet får kanske vänta förgäves på nästa måltid….

aneri
1/13/17, 4:58 PM
#20

#17

Jag gillade din beskrivning av konservering. Men det verkar lite vanskligt att ta det brinnande locket och sätta det på burken.

Jag har respekt för eld. Jag eldar endast i kaminer och vedspis om jag har ylle- eller bomullskläder på mig.  En långväga släktning till mig brann upp när hon tände eld i en kakelugn iklädd ett syntetnattlinne. En liten gnista tog livet av henne.

Skulle du kunna spela in en liten video, med mobil eller kamera, så jag/vi kan se hur det går till när du försluter burkarna. Jag skulle gärna vilja försöka men är rädd att göra det fel. 🙂

Annons:
landsbygdsbo
1/13/17, 6:36 PM
#21

inga problem ett par rena läderhandskar skyddar, hinner aldrig bli så varmt

du kokar burkar och lock.

fyller med kokande gulasch.

plockar upp ett hett lock

stänger locket och vänder upp och ner på burken.

Den heta gulaschen destillerar burkens o lockets insida och när det hela svalnar hör du ett karakteristiskt klick som bevisar att burken är förseglad.

spriten har man mest för syns skulle, folk blir impade.. 😉

aneri
1/14/17, 1:08 PM
#22

#21

Aha, jag trodde spriten och elden var ett måste.

Jag ska pröva och ta betalt inträde av eventuella åskådare. 😉

Agafia
1/14/17, 3:20 PM
#23

#22. Får jag komma o titta på ? 😉

aneri
1/14/17, 5:00 PM
#24

#23

Självklart får du komma. Ta med dig några stycken så det lönar sig för mig. 😉

aneri
1/14/17, 5:17 PM
#25

#21

Jag läste om UHT-behandling av livsmedel. Ditt konserveringstrick verkar motsvara den behandlingen. Jag kan tro att barnmatsburkar av glas med lock  är behandlade så. De håller tydligen i 2 år.

Upp till toppen
Annons: