Våra husdjur

stängsling utan el?

2017-01-29 15:57 #0 av: Mr_Si

Som jag framfört i en annan tråd så tror jag att bland annat hästar kan vara väldigt användbara i ett långsiktigt shtf-scenario. Ett bekymmer jag dock ser är att de flesta hästägare håller hästarna i hagen med hjälp av el-tråd, om elen försvinner - vad gör man då? Stenmurar eller höga trästaket vore väl en lösning men att hägna in en hel hage på det viset är knappast ett litet jobb. Generator att driva stängslet är en annan tanke men man får lagra mycket bränsle... Bra bete och hoppas att hästarna stannar?

Andra idéer? (problematiken gäller naturligtvis även andra haggående djur)

Anmäl
2017-01-29 16:03 #1 av: JMW

Vad jag sett så har man batteri till eltråden. Alltså inte beroende av el.

Anmäl
2017-01-29 16:06 #2 av: tlover

Det finns soldrivna elstängsel.

Annars kanske man får återgå till hur man gjorde förr. Stängslade in odlingarna och hade djuren på lösdrift i skogen (det beror ju såklart på bland annat vad som händer och mer exakt var man bor m.m)

Anmäl
2017-01-29 17:02 #3 av: Mr_Si

#2 Soldrivna elstängsel med batteribank för molniga dagar låter som en väldigt bra idé...tack :)

Anmäl
2017-01-29 20:53 #4 av: KimE

Stjhaug

Annars så är ju de flesta hästar inte lämpliga för arbete så de är väl bäst att lägga på grillen.

Anmäl
2017-01-29 21:32 #5 av: Gia91an

Tur att Mr_si äger en arbetshäst! ;)

Anmäl
2017-01-29 23:08 #6 av: VildaVittra

Ur ett långsiktigt perspektiv skulle jag satsa på en herde dagtid och ta in djuren nattetid. För folk stjäl ju livdjur redan nu, hur blir det inte när vi har 50 % mindre mat i det här landet? 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2017-01-30 06:25 #7 av: tlover

#6 ot men även bin stjäls ju nu och med tanke på det ekonomiska värdet av vax och honung även vid byteshandel så ligger dom nog i riskzonen även sen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.