Annons:
Etiketthemmet
Läst 3465 ggr
Mr_Si
2/23/17, 8:38 PM

En riktig skittråd!

Okej, du har mat och vatten under kontroll… ficklampor, filtar och värmeljus finns hemma, men vad gör du när det inte längre går att spola i toan?

Min första spontana tanke är att hämta vatten i ån, hälla i tanken med hink och spola mekaniskt och det lär funka några dar men om pumpstationer och dylikt för att pumpa bort avlopp inte fungerar som det ska kanske det inte rinner undan länge efter ett tag.

Det råd som ges av civilförsvarsförsvarsförbundet, MSB och diverse "krisberedskaps-artiklar" är att spänna en sopsäck över toaletten och använda som vanligt, sedan knyta med dubbla knutar och förvara på balkongen. Fungerar antagligen i några dar men sen känns det som att det blir väldigt många säckar…

Andra lösningar skulle väl kunna vara campingtoa, mulltoa, klassiskt utedass, eget avlopp med självfall men kanske inte är möjligt för alla? Hur tänker ni?

Annons:
Em_
2/23/17, 11:10 PM
#1

Bor man i tätort får man nog utgå från att kommunen ordnar något om det skiter sig så pass att reningsverken blir överfulla. En annan variant på torrtoa är hink som man successivt fyller med kattsand, men ett större lager kattsand lär bli rätt skrymmande.


Mr_Si
2/24/17, 7:23 AM
#2

#1 ja "den mänskliga kattlådan" är ju ett alternativ om man har lite utrymme.

Absolut att man hoppas att kommunen löser det åt oss… inget alternativ känns ju direkt "skitkul" (dåligt skämt såhär på morgonen)

Niklas
2/24/17, 10:53 AM
#3

Jag skulle gräva en grop på tomten så att det är enkelt att gräva igen när det behövs.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Helena89
3/13/17, 12:38 PM
#4

Skönt att bo på landet med eget avlopp. Här är ju bara att hälla en hink vatten rakt ner i toan så spolas ju skiten ut (det är så vi brukar göra vid strömavbrott). Och visst behöver man ju slamsuga, men det är ju liksom 1-2 ggr om året eller så. Pratar vi så pass lång tid så har jag nog ändå mer problem med mat i dagsläget innan jag får problem med toaletten. Och om vi ändå pratar så pass lång tid så skulle jag nog till en början gå ut i skogen och gräva ett hål. Men pratar vi mer permanent eller kanske vintertid så skulle det ju vara trevligare att få göra ifrån sig inomhus och bära ut skiten eller alternativt arrangera ett utedass.

Leifsdotra
3/14/17, 8:28 AM
#5

Jag har samma lösning som #4 så det blir ju bara ett problem om vi har riktigt långvariga strömavbrott. Vatten kan vi hinka upp ur brunnen tills det inte funkar längre för att vi inte fått slamtömning. Fast jag tror nog att vi tar den gamla mulltoan i bruk innan det går så långt. Det känns mindre bökigt än att hinka upp mer vatten än vi ändå måste göra för andra behov 🙂

VildaVittra
3/25/17, 3:13 PM
#6

#3 Inte lämpligt om grannen har egen brunn. 

TS, det första att göra är att separera urin och bajs. Urin har ihjäl växter i ren form, men det är ju ett litet problem i en sådan situation. Så kissa i busken och bajsa i påsen, då blir det inte många säckar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Niklas
3/28/17, 2:30 PM
#7

Det har inte våra grannar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

jagga-ewe
5/10/17, 10:14 PM
#8

Säger som #4, det är inget större problem när man har eget avlopp. Slamsugen kommer en gång om året så det bör funka rätt länge.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

tk1971
5/12/17, 11:47 AM
#9

Jag var på kommunens och Försvarsutbildarnas infomöte häromdan. De sa just detta att man skulle ta en påse och trä över WC-stolen, och så ska man lämna det vid sin tomtgräns för kommunen har ju ensamansvar på att transportera avfall. Då förutsätter man att kommunen fortfarande fungerar och att sophämtningen funkar.

Om inte, så skulle jag nog ta påsarna och gräva ner innehållet i skogen nånstans.

Darkylucy
7/16/17, 12:53 PM
#10

fan bästa idag asså komentaren hahaha😎asså den första som skrev

the darkynessLyssnar på musik

Aerandhir
8/5/17, 1:55 PM
#11

Det var inte länge sedan man hade gamla hederliga "dass". Ett litet skjul/hus med en väl sandpapprad, fin och jämn planka - med lagom och bekvämt hål i förstås - att sitta på. Ta med en gammal tidning eller sitt bara där och meditera en stund medan fåglarna sjunger utanför….

Tant Grön
8/5/17, 7:55 PM
#12

#11 ……och getingarna surrar under rumpan………..😃

Halvdansken
8/6/17, 1:10 PM
#13

Vi har egen brunn och våra grannar också, men då vi tar vatten från 24 meter, genom 11 meter kalk, så tror jag inte att lite mänskligt avfall skulle vara ett stort problem.  Men visst - ta vara på det, låt det förmultna och använd det som gödning. Gräset är inte så grönt någonstans som där min man pinkar. Enklare för honom…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
NiklasTyreso
8/25/17, 10:45 PM
#14

Toaavfall ska vara mycket långt från alla vattentäkter. En spricka i berggrunden kan leda ner havsvatten till en brun 24 meter ner, särskilt om det regnar.

Ser0tonin
8/28/17, 8:24 AM
#15

Har skogen på baksidan, så hade börjat gräva latringropar där.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Halvdansken
8/28/17, 4:46 PM
#16

#14. berggrund? Har vi inte, det är 13 meter lera och 11 meter kalk, så jag tror att vi klarar oss. Och om det nu är så att SHTF så tror jag att vi har andra problem.
Innan nånting kommer så djupt, så kommer träd och växter att ta upp det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: