Annons:
Etikettermatvardagspreppingartiklar
Läst 240 ggr
Mr_Si
2021-11-30 17:05

Matprepping

Inledning

Prepping är ett stort ämnesområde som kan beröra väldigt många frågor. En grundläggande aspekt är dock matprepping, att ha ett reservlager av mat hemma ifall man på grund av någon kris inte kan få tag på mat i affären. Jag tycker det här är ett knepigt område och har brottats med frågor som: vad för mat är bra att lagra? Hur mycket mat behöver jag? Hur ska jag förvara maten, hålla koll på vad jag har och tillaga maten utan el? Jag är inte på något sätt en expert men tänkte ändå dela med mig av de tankar och slutsatser jag kommit fram till under det knappa årtionde jag hållit på med det här i hopp om att kunna hjälpa någon och starta en intressant diskussion på temat.

Vad ska du lagra?

Jag har fyra kriterier för bra preppermat.

Den är billig. Eftersom du kommer lagra en hel del så är det bra att få så många kalorier som möjligt per krona.

Den går att förvara i rumstemperatur. Både så att den håller sig bra vid strömavbrott och så den inte tar upp plats i kyl och frys.

Den har lång hållbarhet så att du kan köpa mycket utan att den hinner bli dålig.

Det är mat du redan äter till vardags. Då är det mat som du är van vid att tillaga och äta. Jag tror också att det är bra att rotera sina förråd dvs äta av dem och fylla på efterhand så maten inte förgås. Detta gör preppingen mer ekonomisk och du ser vad du har. Du behöver dock se till att du verkligen fyller på förrådet efter hand så det inte krymper.

Det som passar mig bäst utifrån dessa kriterier är olika torrvaror som pasta, bulgur, linser och havregryn samt grönsakskonserverver som majs, svarta bönor, champinjoner och passerade tomater så det är grunden i preppingen här hemma. Har även en del köttkonserver som komplement men dessa äts sällan. Att torka exempelvis grönsaker och frukt kan också vara en bra idé.

När det kommer till näringsinnehållet tror jag det är viktigt att komma ihåg att kalorierna är det viktigaste när det kommer till ett nödförråd. Så länge en människa får sitt dagliga energibehov dröjer de rätt länge innan bristsjukdomar blir ett allvarligt problem. Sedan kan det vara klokt att tänka på att om man som jag främst lagrar vegetarisk mat så kombinera spannmål som ris och pasta med baljväxter som bönor och linser. Sedan är det inte fel att hålla lite koll på vitaminer och mineraler om man vill vara så pigg som möjligt (en burk multivitamintabletter bör räcka rätt långt). Fokus bör dock ligga på att man ska kunna få i sig åtminstone ca 2000 kcal per dag (varierar mellan olika personer). Slutligen tror jag att det kan vara klokt att ha lite kryddor och andra smaksättare, gör kanske inte skillnad mellan liv och död i en kris men kan bidra till att göra en svår situation lite trevligare.

Hur mycket ska du lagra?

Det här tycker jag är en av de svåraste frågorna att besvara och rekommendationer varierar rätt vilt. Tre dygn är ju ett vanligt råd men i tråden "så förbereder vi oss för en kris" här på forumet så finns en video från en länstyrelse där den rekommendationen snabbt följs upp av "men gärna tre månader om du har möjlighet". Sen finns det många hardcorepreppers på internet som ser ett års lager som ett absolut minimum.

Jag kan inte ge ett definitivt svar på den här frågan då det beror så mycket på dig. Vad preppar du för? Hur mycket plats har du? Hur är dina ekonomiska förutsättningar osv?

Jag skulle dock föreslå att 1-3 månader skulle kunna vara en rätt vettig nivå att sikta mot. Det bör ta dig igenom varje akut situation (blir helt insnöad, hamnar i karantän, strömavbrott mm.). Jag tänker att det är osannolikt att det inte skulle gå att få tag i någon mat alls under längre tid än så. Under vissa omständigheter kanske det kan bli svårt att få tag på tillräckligt med mat under en längre tid. Om du då har mat så du klarar mig 1-3 månader hemma är det en bra grund för att klara dig igenom en längre livsmedelsbrist.

Men allt tal om hur många dygn/månader/år som man ska ha mat för blir lätt väldigt abstrakt. Hur mycket mat behöver du egentligen för att klara en månad? Jag tänker försöka konkretisera det mer med ett exempel av några matvaror jag har här hemma.

Så till att börja med har jag pasta, röda linser och passerade tomater. Om jag använder 1kg pasta (3640kcal), 500 gram passerade tomater (120 kcal) och 400gram linser (1810 kcal) för att göra en enkel pastasås som totalt innehåller 5570 kcal och sedan kompleterar det med havregrynsgröt gjord på 200 gram havregryn (730 kcal) så kommer jag upp i drygt 6000 kcal vilket täcker energibehovet någorlunda i tre dygn. Då skulle jag alltså behöva 10 kg pasta, 5 kg passerade tomater, 4 kg linser och 2kg havregryn för att klara en månad.

Planering, förvaring och tillagning

Planering är vad som skiljer dig som prepper från hoarders och panikhamstrare. Hoardern lider av psykisk ohälsa som tar sig uttryck i ett maniskt samlande och/eller en skräck för att göra sig av med saker och samlar därför på sig en massa skräp utan att veta vad hen har, var det är eller varför hen har kvar det (Jag menar inte att "klanka ner" på personer som har problem med hoardingbeteende, det är en psykisk sjukdom som kan orsaka mycket lidande för den drabbade. Om du lider av detta vill jag uppmuntra dig att söka hjälp, du ska inte behöva ha det såhär). Som preppers strävar vi efter att ha koll på vad vi har i våra förråd, var det finns och varför vi valt att skaffa det.

Panikhamstraren reagerar på ett verkligt eller upplevt hot genom att springa ut och köpa ALLT hen kommer över. Detta beteende kan förvärra eller orsaka brist på livsmedel och andra varor (toapapper någon?). Du som prepper bör istället jobba på att bygga upp ditt förråd medan det finns gott om mat och andra varor i affären.

Att rotera mina förråd tycker jag underlättar för att hålla koll på vad jag har men jag brukar ändå behöva "inventera" lite ibland och se om det är något som behöver användas eller något som jag behöver köpa mer av.

Jag förvarar det mesta av min mat i originalförpackning i lådor och skåp här hemma. Att ha maten i plastbackar är bra för att mussäkra den.Finns mer avancerade sätt att göra det på om man vill lagra under väldigt lång tid men det får nog någon annan skriva om för det är ett ämne jag inte är så insatt i.

När det gäller tillagning av mat utan el finns det många alternativ. Stormkök är vanligt, om det är din plan bör du se till att ha en hyfsad mängd bränsle hemma och en säker plats att använda det (INTE under köksfläkten!). En vedkamin eller liknande kan vara användbar till matlagning lite beroende på design. En vanlig kolgrill är ett annat alternativ (se till att ha lite extra grillkol hemma). Den viktigaste punkten jag vill lyfta fram här är dock att om du inte har en plats i din bostad där du säkert kan använda en öppen låga bör du preppa mat som inte behöver tillagas. Exempel på detta kan vara knäckebröd, havregryn (overnight oats) och konserver. Kallt, torrt och tråkigt kanske men bättre än kolmonoxidförgiftning eller husbrand.

Avslutning

Ja det var nog vad jag har att säga om matprepping. Jag ser mig som sagt inte som någon expert på ämnet och man är aldrig fullärd så det är mycket möjligt att du tycker att jag missat något eller att jag har skrivit något du inte håller med om. Dela gärna med dig av detta i kommentarerna så att vi kan lära av varandra :).

  • Redigerat 2021-12-01 08:04 av Niklas
Annons:
DesK
2021-11-30 18:36
#1

Detta är en bra sammanställning 😊
Jag har preppat mer eller mindre i hela mitt vuxna liv. Fick tidigt lära mig av min far hur viktigt det är att vara förberedd på en sämre mattillgång. (Far upplevde ww2) det som jag alltid ser till att ha hemma är bl a: Diverse torrvaror som mjöl, pasta, ris, linser, bönor, ärter och kryddor av många slag. Konserver har jag alltid burktomater, tomatpuré, tonfisk och några olika inläggningar, plus att jag gör surkål, kimchi och andra fermenterade grönsaker. De oöppnade burkarna håller sig bra i rumstemperatur, öppnade förvarar jag i kylen. Jag har 2 kylskåp och 3 frysskåp och vi är 4 vuxna och en hund i hushållet. I frysarna finns alltid diverse grönsaksblandningar, kyckling och lite nötkött, men jag siktar på att fasa ut nötköttet och istället försöka få tag på vilt. Vi äter dock mest vegetariskt. Sedan köper jag gul lök och morötter i femkilossäckar och potatis i tiokilossäckar. Utöver det så finns det alltid vitkål och någon annan kålsort hemma. Ägg finns också alltid hemma och de förvaras i rumstemperatur. Vidare så har jag ett stormkök och det finns en väl fungerande vedspis i köket.
Efter stormen Gudrun var vi strömlösa i 6 dygn, utan några större problem. Då bestod hushållet av 2 vuxna och två barn i skolålder, plus 2 hundar, 2 kor, 2 hästar och ett antal höns.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Leifsdotra
2021-12-01 09:36
#2

Vi har en rätt så diger lista med vad som ska finnas i vårt förråd, både mat, hygien, förbrukning och lite annat. Men det börjar bli lite tunt på hyllorna där nu så vi behöver fylla på en hel del av det ganska snart.
Vi förvarar alla torra varor i stora plastbackar för att vara säker på att möss inte kommer åt. Köper nästan bara sånt som vi ändå äter i vanliga fall och är det slut på pasta inne i huset så hämtar jag i förrådet tills vi har kanske en tredjedel kvar i förrådet. Då ska det fyllas på och nyinköpt ska läggas längst bak så man alltid använder det äldsta.
Tack o lov har vi inga problem med tillagning av mat eftersom vi har vedspis.

  • Redigerat 2021-12-01 09:47 av Leifsdotra
Niklas
2021-12-02 15:50
#3

Vi äter löpande av förrådet så att det roteras hela tiden. Därför har vi nästan aldrig något som är på väg att bli gammalt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: