Annons:
Etikettfinansiell-prepping
Läst 5600 ggr
VildaVittra
12/20/16, 12:25 PM

Har du en ekonomisk buffert?

Jag har sett att många belånar sig upp över öronen i dagens samhälle för att köpa samt renovera drömkåken, köpa bil osv. Och jag har funderat på hur man resonerar när man inte kommer kunna bo kvar i händelsen av sjukdom eller en ekonomisk kollaps i landet. 

Har du en ekonomisk buffert? Ni behöver inte berätta hur stor den är, men skriv gärna om hur du resonerar i frågan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
12/20/16, 9:02 PM
#1

"Och jag har funderat på hur man resonerar när man inte kommer kunna bo kvar i händelsen av sjukdom eller en ekonomisk kollaps i landet. "

Eller bara tex arbetslöshet.

Tyvärr har vi för dålig ekonomi för en buffert men vi har egen erfarenhet av hur bra en buffert är för vi har haft en.

Men har man råd är det en självklarhet. Det närmaste till buffert vi har är skogen

l'm back

DesK
12/22/16, 8:23 PM
#2

Jag har alltid valt att bo billigt, dvs valt /varit tvungen att välja ett boende som inte ligger optimalt bra i förhållande till arbetsplatsen. Att ta lån för bostad, bil eller något annat finns inte på min agenda.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Halvdansken
12/22/16, 11:43 PM
#3

Vi har en buffert, och dessutom kommer vi att vara skuldfria den 31 december. 

Men mycket beror ju på hur allvarlig situationen blir. Kommer folk att kunna jobba? Kommunikationer? Om elförsörjningen bryts, kommer ju heller inte bankerna att fungera - hur ska då lån osv betalas? Kommer pengar att vara till användning, om det inte finns nåt att köpa?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ria74
12/23/16, 12:04 AM
#4

Jag har en del buffert i form av kapital, fastigheter och mark. Har även en del kontanter om något skulle hända, räcker ju med att bankkorten inte funkar en dag vilket händer lite då och då. Har inga lån eller skulder alls vilket alltid förvånar diverse banker.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

tlover
12/23/16, 9:26 AM
#5

" och dessutom kommer vi att vara skuldfria den 31 december."

Grattis

l'm back

Halvdansken
12/23/16, 12:17 PM
#6

#5. ja, det är en bra känsla. Sista delen av huslånet betalas då, och studielån är också avklarade.  Dessutom har vi gått ner i arbetstid till 70% för ett par månader sen.
Mina vänner säger " det skulle jag också vilja, jag är såååå avundsjuk, varför kan ni men inte vår familj, det är nog för att ni tjänar mer än vad vi gör", och mitt svar är "ok - hur många  poster på FB har ni sett från oss om resor, restaurangbesök, nya kläder, hushållsmaskiner, möbler och annat?". - Nä INGA!!

Ok, vi har haft bra löner, men det är inte hela svaret. Det handlar också om att prioritera vad man gör med sina pengar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
VildaVittra
12/23/16, 12:19 PM
#7

#6 Bara älskar ditt svar på facebook. Det är så jordnära. 👍

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
12/23/16, 12:41 PM
#8

Fick ett samtal från nån Tv-paketförsäljare i veckan. Super duper billigt  1000- kanalers- whatever. Jag sa att vi tittar inte på TV, vi har det minsta basutbudet, de programmen vi följer finns oftast på nätet, och det är en liten handfull (jag gillar tex På Spåret och Garderners world, min man kollar mycket nyheter och politik). 
- Men om du nu ska vänta på att dina program finns på nätet, och ni inte har nåt att göra - vad gör ni då?
-Tja… jobbar i trädgården, läser en bok, lagar mat, pussel, leker med katterna, tar hand om huset och köksträdgården, hugger ved, delar en flaska vin och sitter o pratar…..

-Jaha. Eh, det verkar som om ni inte behöver fler TV-kanaler.
- Nä. 

Tack o farväl.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

DesK
12/23/16, 2:14 PM
#9

#8 Ha ha, bra svar där. De ringde min gubbe också. Han frågade om de kunde erbjuda tysk, rysk, arabisk mm tv och sisådär 500 gratiskanaler. Säljaren svarade nej och undrade hur vi kan ha det. Svaret är att vi har parabol, som fanns på huset när vi köpte det. Bara för oss att trimma in vad vi vill se.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[NeferNefer]
12/23/16, 5:28 PM
#10

Jag har en viss ekonomisk buffert så vi skulle kunna klara oss ett tag. Men problemet är att då krävs det att ström och internet fortfarande funkar. Nu fick jag mig en tankeställare. Tack 🌺

Calcifer
12/23/16, 9:13 PM
#11

Tyvärr inte, då jag inte har möjlighet att göra någon.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
12/23/16, 9:29 PM
#12

#11 En ekonomisk buffert behöver inte betyda pengar på banken. Det kan vara att äga saker av värde.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
12/23/16, 9:37 PM
#13

#12 Det vet jag, men det finns ingenting sådant heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
NatasjaHemby
12/24/16, 11:46 AM
#14

Jag brukar alltid ha en rejäl buffert. Till stor del därför att jag har djur. Även om de är försäkrade så täcker försäkringen inte allt, det måste finnas pengar till självrisken och ibland kan man behöva lägga ut hela summan om det är utanför tiden för direktreglering. Just nu är min buffert tyvärr nästintill obefintlig, eftersom jag hamnade i en lite oväntad situation och bufferten fick "göra sitt jobb". Hade jag inte haft de pengarna hade en liten svacka i tillvaron istället varit en riktig kris.

SE*Simbelmynes

Loris M
12/24/16, 11:48 AM
#15

Ja. Om vi båda blev arbetslösa eller helt utan någon som helst inkomst skulle vi klara oss i säkert 5-6 månader och kunna betala räkningar och mat. Vilket till stor del beror på att vi aldrig lever över våra tillgångar och undviker lån.

Agafia
12/24/16, 12:34 PM
#16

Vid en längre kris så blir väl pengar ganska svårt attfå tag på ( elavbrott ) då är det nog ev. Byteshandel som fungerar bäst ? Eller ?

VildaVittra
12/24/16, 3:33 PM
#17

#16 En del samlar på guld till sådana scenarion.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/24/16, 4:36 PM
#18

#16 arbetslöshet och sjukdom kan också vara länge (tyvärr)

l'm back

Åsa S
12/25/16, 9:19 AM
#19

Kan nog klara mig utan problem nått år eller så för mig är det trygghet att ha en rejäl buffert man kan inte förlita sig på sånt som A-kassa och liknande ifall man blir arbetslös vet av erfarenhet att det ibland kan ta månader innan de godkänt ansökningar mm. och under den tiden vill jag vara säker på att jag kan betala alla räkningar mm. Köper sällan på avbetalning det enda man kan tänka sig avbetalning på är sånt som bostad, sommarstuga, bil och liknande inte sånt som elektronik, möbler, smycken etc.

[alladjurärvälkomna]
12/27/16, 6:27 PM
#20

Vi har olika buffert konton ett till djuren och ett till övrigt. Vi har aldrig tagit något lån och kommer nog aldrig göra det då vi ärvde en hel del pengar för några år sen. Sparar och betalar allt kontant, har även en del kontanter i kassaskåp här hemma om strömmen skulle gå. Skulle vi stå utan inlomster så går det inte någon nöd på oss. Fast nu efter nyår kommer vi röra av övriga bufferten då vi lagt bud på vår dröm gård :)

Annons:
Aleya
12/27/16, 6:55 PM
#21

Jag har en liten buffert. Jag fick känna smaken denna månaden att jag kanske skulle få leva fattigt. Men jag hade klarat att betala det som jag inte kan leva utan och det är hemmet. Och så de flesta räkningarna. Men hade blivit fattigt med mat men hade i allra värsta fall kunnat låna av folk runt mig. Men hade tyvärr inte klarat flera månader. Men jag slösar inte så mycket pengar nu när jag är sjuk. Men jag måste ta tag i buffert känner jag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
12/27/16, 7:02 PM
#22

Har liten buffert men har dålig ekonomi, så svår att spara, men det lilla jag kan, blir till djurens konto

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Leifsdotra
12/30/16, 11:41 AM
#23

En viss buffert finns som är tänkt att täcka upp om en av oss blir sjukskriven eller arbetslös och får vänta länge på ersättning samt får sänkt inkomst. 

Men sen tänker jag mig byteshandel också om man ser till andra scenarion där fler är drabbade av brist på diverse medel. Då tror jag att vi kan hamna i ett rätt ok förhandlingsläge  i och med att vi kan erbjuda ved, kött och ev egenodlade grönsaker.

Mr_Si
1/29/17, 6:08 PM
#24

Jobbar på att få sparkontot att växa och försöker ha lite kontanter hemma för nödbehov :)

Agafia
1/29/17, 6:18 PM
#25

Funderar på om jag inte ska försöka ha en mindre summa kontanter i mitt preppföråd , har inte tänkt i de banorna utan tänkt mest på byteshandel . Men det ena utesluter ju inte det andra . Tack för alla bra tips som kommer fram 😊

Wony
1/29/17, 6:19 PM
#26

Har en liten buffert, med betoning på liten. Jag har spenderat den större delen av mitt vuxna liv som arbetslös, sjukskriver, deltidsarbetande eller som studerande. Bara ca ett halvår som jag jobbade heltid. Så även om jag önskade att jag hade en buffert så har jag knappt någon. Det har gått runt ganska exakt under sådär sju års tid. Avundas de som lyckats vara friska och heltidsarbetande…

lordgortor
3/15/17, 9:18 AM
#27

Kontanter i olika valörer, ädelmetaller (huvudsakligen i präglat silver). Samt betalat mina lån.

Annons:
Farwuq
3/16/17, 11:40 AM
#28

Jag är helt skuldfri och har en buffert på sex siffror.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Helena89
3/16/17, 3:34 PM
#29

Vi har inga lån eller skulder och inte många låsta fasta utgifter (det är faktiskt också en form av buffert, att kunna kapa alla utgifter snabbt vid en kris).

Vi har ganska skral inkomst men har ändå lyckats få ihop en rejäl buffert. Både i form av rena sparade pengar men även i form av att vår budget är baserad på årsvis så även om vi skulle få oförutsedda eller stora utgifter så stör dom inte vår månads levene. Men ja, skulle det av någon anledning inte gå att komma åt banken så har vi bara en mycket liten buffert med lite lösa pengar hemma, men den är inte stor.

OlgaMaria
3/23/17, 12:42 PM
#30

Jag är skuldfri och har buffert. Men aldrig några kontanter ☝️

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tk1971
4/19/17, 12:13 PM
#31

Ja. Enda skulden är ett litet CSN-lån. Bor i hus som är eget och inte bankens. Dessutom en del buffert på banken, men den är ju där och frågan är om det kan uppkomma en situation där man inte får ut sina pengar.

setfree
4/25/17, 12:16 PM
#32

Jag är skuldfri sedan 8 år tillbaka. Inget på huset eller bilar eller CSN.

Jag är dessutom en rejäl extra buffert.

Farwuq
4/28/17, 8:29 AM
#33

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

.m.m
9/11/17, 11:26 PM
#34

Alla ni med kontantbufferts - Satte ni in alla pengar på banken nu vid sedelbytet och tog ut nya? Upplevde ni att ni fick några pengatvättsmisstankar och samtal i så fall? Hur gjorde ni och hur blev det?

Annons:
Snowblind
9/16/17, 2:52 PM
#35

#34 intressant fråga och vore kul att få läsa ett svar om nu nån har utfört detta. Men känns som att de flesta håller sina buffertar elektroniskt.

Det jag förundras över och beundrar är hur många av er som är skuldfria och bor i hus! Helt fantastiskt. Av nyfikenhet så undrar jag om det började med ett låntagande som ni sedan betalade av eller sparade ni ihop pengarna för att sedan köpa det med "cash"?

Jag själv har en buffert som är mindre än 6 siffror men har inte riktigt kommit ut i arbetslivet än..

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Halvdansken
9/16/17, 5:29 PM
#36

Vi lånade till huset ca 2 miljoner, som vi betalt av. Ränta + amortering var på 11-12.000 per månad, lite beroende på räntan.  Lånen var bundna 5 år i taget, annuitetslån som det är i Danmark.
Här tar man lån på 20-30 år, så det är inget ovanligt alls att ha betalt huset. Man ska amortera, man har inget val.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
9/16/17, 5:52 PM
#37

Beror ju kanske också på var man bor på vissa håll i Sverige kan man ju få en villa under 1miljon medans man i Stockholm knappt får en garderob för det. Har betalat av min lägenhet i utkanten av stockholms län men jag hade tur och köpte innan det steg hutlöst här, jag betalade in 350 000kr kontant och lånade resten och det var sånt jag sparat ihop från lön. Sedan har jag jobbat extra mm. utöver det heltidsjobbet jag hade för att betala av lägenheten snabbare så tillsist var hela lägenheten min. Sedan har jag gift mig och bytt jobb och köpt en sommarstuga som är mera som en villa med stor tomt som vi hoppas ha betalat av om 2år den köptes i ett av de billigare områdena i Mellansverige så den kostade ungefär som halva lägenheten som vi bor i och då är det bara en 2:a. Det är bra att anpassa sin livsstil så man bara använder en del av sina pengar så man kan lägga undan + det brukar komma tider då man får mindre pengar ex. när man blir sjuk, arbetslös, pensionär och då är det bra att man har ett liv så man kan ha det bra på de pengar man får och inte lägger allt på boendet och sedan knappt har råd att leva i den.

DesK
9/16/17, 6:51 PM
#38

Vi lånade halva köpeskillingen, till vårt första hus. Säljaren fick då min ärvda lägenhet i Stockholms innerstad. 10 år senare sålde vi det huset och flyttade ut på landet och därmed kunde vi lägga undan en slant och bli helt skuldfria.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
9/16/17, 6:53 PM
#39

#35 ett tredje alternativ, vi ärvde det. Min farfar hade bara lån ett år på huset och marken var gammelfarfar och gammelfarmors innan det (på den tiden betalade man ju av lån så snabbt som möjligt). 

Men då skulle ju aldrig huset ha kostat mer än 300 000:- med marken aldrig mer än 1 miljon (26ha) men då är ju hus billiga här. Vårt är dyrt för att det är så nytt (87) men många köper ju hus för mindre än 100 000:- härikring om det inte hör mark till.

l'm back

Snowblind
9/17/17, 8:47 AM
#40

#36 Åh okej, mina päron har ett hus för 2 mille också men de amorterar så lite som de kan verkar det som. Och låter intressant, är inte helt insatt i lån då jag inte kommit till det stadiet då jag har behövt ta det. (och det man lärt sig i skolan har ju flygit ut ur andra örat. Tror det är lite pga. hur skolsystemet är uppbyggt.)

#37 Håller med dig, ska försöka spara så mycket jag kan och hoppas att jag lyckas hitta ett hem som går att trivas i. Svårigheten för mig är just att pga. mitt framtida yrke så finns alla jobb i Stockholm -> måste bo i närheten för att inte behöva spendera hela dagen resandes. Hoppas huspriserna går ner litegrann i framtiden.. (Vill gärna ha ett växthus hehe)

#38 Najs! Känns som att det är en väldig trygghet att äga en lägenhet/bostadsrätt i stockholm/närheten av stockholm.

#39 wow, okej, underbart! :D Jag har tyvärr inga arv att tillgå direkt men låter härligt att bo på landet. 👍

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Åsa S
9/17/17, 8:54 AM
#41

#40 Stirra dig inte blind på Stockholm även om jag bor i stockholms län så tar det mig 1tim och 5min att ta mig till mitt jobb på Gullmarsplan. Det finns många orter där man kan ta fjärrtåget på runt 1tim och komma till Stockholm. 1tim är rätt normal restid i Stockholm det kan ta tid även i innerstan med byten av bussar tunnelbanelinjer etc.. Allt beror på vad man prioriterar jag prioriterar närhet till vatten, natur, frisk luft mm. min värsta mardröm är en lägenhet i stockholms storstad det är ett sånt lugn i hela kroppen när jag kommer hem på kvällen från stöket och smutsen i Stockholm.

Annons:
Snowblind
9/17/17, 9:08 AM
#42

#41 så sant! Får fundera på prioriteringarna, för jag känner att en lång restid är lite av ett bekymmer för mig då jag vill skaffa hund. Men annars så tycker jag att dina prioriteringar liknar mina. Tack! :D

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Daltorpet
9/23/18, 11:34 PM
#43

Jag har absolut en ekonomisk buffert, dels i att jag har ett väldigt billigt boende men också mycket mark och skog som jag ärvt. Utöver det är man väldigt billig i drift, lite av en tävling att spendera så lite som möjligt i samhället varje månad. Både vad gäller tid och pengar. Den riktiga ekonomiska bufferten i rena pengar finns ju också men den förlitar jag mig inte helt på då jag tror att kollapsar samhället så gör nog rena pengar det också.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Upp till toppen
Annons: