Annons:
Etiketthemmet
Läst 782 ggr
VildaVittra
12/20/16, 12:29 PM

Hur brandsäkert är ditt hem?

Har du brandvarnare, brandsläckare, brandfiltar, brandstege osv? Möblerar du så att det är lätt att ta sig ut genom fönsterna? Har du en utrymningsplan?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Tuulikki]
12/25/16, 8:37 AM
#1

Bor i flerfamiljshus. Mamma, pappa och lillebror längst ner. Jag och sambon i mittenlägenheten och min storebror på vindsvåningen.

Alla har brandvarnare, alla vet var brandsläckarna står, det finns en brandfilt i varje kök, storebror har en brandstege nära fönstret. Alla utgångar kan man lätt ta sig ut på, ingen blockeras.

Pappa har varit brandman så vi syskon kan en hel del. Vi har t.ex övat på att använda brandsläckare flera gånger, något som många i min ålder (21) aldrig fått göra.

Cragan
12/25/16, 10:43 AM
#2

2 brandsläckare 1 gammal dålig en med vatten och 1 pulversläckare
2 av 6 fönster kan det göra ont att hoppa ut igenom men borde inte resultera i något värre än en stukad vrist.
ska ha ett par brandvarnare liggandes utan batteri 🤫 var av en går att koppla till bellman systemet ( http://www.earstore.se/bellman-visit-varseblivningssystem ) den kan till o med ha batteri fast tveksamt 

pulversläckarn vet jag hur den skall användas tack vare utbildning i heta arbeten aka brandvaktsutbildning för svetsarbetare

Leifsdotra
12/25/16, 11:40 AM
#3

2 brandsläckare, dvs en på varje våning. 3 brandvarnare och 2 brandfiltar. Inga trånga passager som gör det svårt att ta sig ut.

Ria74
12/25/16, 1:47 PM
#4

Bor i marklägenhet nu med fönster på 2 håll och altandörr så inga problem att ta sig ut. Har brandvarnare, brandsläckare och brandfilt också.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

DesK
12/25/16, 8:12 PM
#5

Bor i en enplanskåk utan källare, så inga problem att ta sig ut. Dock bör jag snarast skaffa en brandsläckare och en brandfilt till, eftersom kåken är så lång och eventuellt kan bli avstängd på mitten vid en brand.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Aleya
12/27/16, 7:03 PM
#6

Brandfilt och brandvarnare står hyresvärden för. (Har två) Bor på 3 våningen så det skulle göra jäkla ont att hoppa. Men kan och det behövs. Ska skaffa en släckare. Tips till alla som äger en släckare att vända på den en gång om året och kolla trycket på mätaren.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Fridaaaa
12/27/16, 7:05 PM
#7

Har brandsläckare och brandvanare. Och kan ta oss lätt ut genom fönstrena.
Ska dock skaffa en brandsläckare till, har "bara" en i hallen, jag vill ha en i sovrummet också

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Em_
12/29/16, 12:52 PM
#8

Vi har brandsläckare och kamera kopplad till larmcentral. Brandsläckare finns men ingen filt, det måste vi fixa. Köksbordet täcker visserligen ena köksfönstret, men annars är det lätt att ta sig ut. Jag har hört att det är krav på brandstegar på alla tvåplans hus i Finland, tycker det borde vara samma här. 

Tror inte bostadsrättsföreningen blir så glad om vi ställer oss och borrar i tegelfasaden men det är i alla fall buskage längs med huset så man landar mjukt om man hoppar 🤪


VildaVittra
12/29/16, 1:03 PM
#9

#8 Brandstegar kräver inte alltid borrning.  https://www.stegproffsen.se/sv/artiklar/skeppshult-repstege.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

-Aida-
12/29/16, 1:04 PM
#10

Jag har släckare, brandfilt, en varnare i taket, jag bor i en etta så den sitter mitt i smeten, annars har jag två ytterligare varnare på lager och batterier.
Jag har brandservice från ett företag, vet inte hur länge de varade, kommer inte ihåg, dom går igenom brandsäkerhet i mitt hem en gång om året och servar min släckare, kollar mätaren och sånt.

Spectabile
12/29/16, 3:00 PM
#11

#9 Tack för det tipset! Helt perfekt 🙂

tlover
12/29/16, 4:21 PM
#12

I lägenheten har vi bara en brandvarnare, vi vill inte heller hoppa då det är på tredje våningen, tyvärr det sämsta stället att vara vid brand.

I huset har vi både brandsläckare, brandfilt, några släckare med tvivelaktigt tryck (som vi tänker byta ut när vi har råd) och två brandvarnare, det är dessutom enplansvilla med öppningsbara fönster i varje rum och fyra ingångar. Jag saknar huset ur brandsäkerhetssyn (och annars också 😕)

l'm back

Em_
12/29/16, 8:10 PM
#13

#9 Bra tips, tack!


Annons:
Upp till toppen
Annons: