Annons:
Etiketttillflyktsorter
Läst 2686 ggr
VildaVittra
12/20/16, 12:32 PM

Vilken är din "plats två"?

Har du en sommarstuga kanske att ta din tillflykt till? Eller spanat in en glänta i skogen? Eller har du nära och kära att åka till? Berätta!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
12/20/16, 8:51 PM
#1

En nära släkting som har gård och bor i en by där verkligen alla hjälper alla som antagligen skulla klara sig relativt bra vid TEOWAKI eftersom alla skulle hjälpas åt och många tex odlar egen mat

l'm back

Halvdansken
12/22/16, 11:59 AM
#2

Vi bor ute på landet, så vi räknar inte med att flytta på oss.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

DesK
12/22/16, 5:15 PM
#3

Vi bor i och för sig på landet, men ändå rätt nära Göteborg. Vi har tillgång till 3 olika fritidshus långt långt ut på landet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ria74
12/23/16, 12:11 AM
#4

Jag har ett par olika fastigheter ute på landet jag kan ta min tillflykt till om jag måste.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tuulikki]
12/25/16, 8:38 AM
#5

Har 2 ställen jag vet att jag/vi kan pysa iväg till

Åsa S
12/25/16, 9:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har nyligen köpt en sommarstuga och den är rätt varm på vintern med även om den inte såldes som året runtbostad men vi har haft det varmt och gott nu under hösten vintern då vi varit där.

Annons:
Leifsdotra
12/25/16, 11:44 AM
#7

Gästugsn ligger 100 meter från huset, så det är väl förstahandsvalet för att snabbt få tak över huvudet. Den är dock inte vinterbonad så där är rejält kallt mitt i vintern. Gasolkamin och 2 element finns, men det tar ju tid att värma upp 30 kvm…

Leifsdotra
12/26/16, 10:36 AM
#8

Läser man det jag skrev ovan utan att ha läst något annat inlägg av mig så lpter det knasigt förstås. Men min tanke ör att dra till gäststugan om nåt händer spvatt vi hastigt behöver lämna huset. Typ brand eller så . vi bor i ett gammalt hus

Leifsdotra
12/26/16, 10:41 AM
#9

Suck, katten knuffas så jag skickar innan jag är klar ☺ Vi har vedspis, braskamin och 2 gjutjärnskaminer hemma. Vatten finns i brunnen och ved finns färdighuggen för ett par år. Så vi kan hålla oss varma, torra och otörstiga här så länge huset står kvar.

Leifsdotra
12/26/16, 10:41 AM
#10

Suck, katten knuffas så jag skickar innan jag är klar ☺ Vi har vedspis, braskamin och 2 gjutjärnskaminer hemma. Vatten finns i brunnen och ved finns färdighuggen för ett par år. Så vi kan hålla oss varma, torra och otörstiga här så länge huset står kvar.

Farwuq
12/26/16, 4:37 PM
#11

Jag har en kolonistuga utan el, ca 1km bort.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KimE
12/27/16, 7:00 PM
#12

Bor i en liten by så det ska mycket till innan det häder något annars så finns ju tältet.

Torparmor
12/29/16, 3:40 PM
#13

#12  Bor inte ens i en by utan helt ensamt i skogen - men sen den stora skogsbranden helt hastigt


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Agafia
1/28/17, 10:27 AM
#14

Jag bor i lägenhet och kommer inte att flytta på mig .

Torparmor
1/28/17, 3:08 PM
#15

Katter som älskar tangentbord gör att mycket försvinner. 

Plats två beror på vad som gör att huset måste utrymmas. Vi har ett antal hus på gården där vi kan få tak över huvudet. Behöver vi utrymma från gården så blir det släkt på lagom avstånd ev vårt lilla fjälltält


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Mr_Si
1/29/17, 10:43 AM
#16

Har släkt och vänner i lite olika riktningar som vi (jag frugan och hunden) skulle kunna söka skydd hos i ett nödläge och vi är även vana vid att sova i bilen. Skulle gärna ha en förberedd "BOL" i en sommarstuga någonstans men inte kommit så långt än.

Ni som inte räknar med att behöva flytta på er borde fundera på vad en stor skogsbrand som exempelvis den i västmanland skulle innebära för er….

Torparmor
1/29/17, 4:00 PM
#17

#16  Ja, det var det jag boerjade skriva om i  #13. Vi fick flytta eftersom branden gick 500m bort.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Halvdansken
1/30/17, 6:29 PM
#18

#16. Inte alla som bor i en skog.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mr_Si
1/30/17, 6:39 PM
#19

Under skogsbranden i Västmanland var det nära att man skulle fått evakuera hela Norsborg, en tätort med ca 10 000 invånare, nu slapp man det eftersom vinden vände i tid men det var alltså ren tur. En stor skogsbrand bränner naturligtvis även ner åkrar och hus om dom kommer i vägen.

Min poäng var att olika scenarion kan göra att man inte har så mycket val annat än att relativt hastigt lämna hemmet även om man bor på landet eller på andra sätt väldigt bra. Förutom skogsbränder skulle rejäla översvämningar kunna vara ett exempel.

Torparmor
1/30/17, 8:04 PM
#20

# 19 Fast du menade väl Norberg  där hela kommunen har 6.000 inv. Sak samma - åkrarna klarade sig hyfsat eftersom branden hoppade högt upp i trädtopparna. Men jag stöder dina tankeideer


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Mr_Si
1/30/17, 8:37 PM
#21

#20 stämmer! fel av mig!

-Aida-
2/4/17, 3:09 PM
#22

Min syster bor i skogen med sin lilla farm och man som är jägare.
Vi drar alltid dit om det blir kaos, det har visat sig vara en trygg plats.

Helena89
2/8/17, 2:42 PM
#23

Jag har två "rädslor" som fått mig att tänka kring en reservboplats. Det ena är brand. I så fall så kan familjen fly till någon av våra föräldrar, dvs 4 olika boplatser att välja på. Sambons mamma har en hel undervåning som står oanvänd som går att husera en längre tid i. 

Det andra är att vi har ett raffinaderi rätt nära här och händer det något där är risken stor att hela vår kommun slås ut och måste evakueras. Då flyr man nog norrut och det är klart att det kanske går att ta sig runt kommunen och söderut till svärmor, men risken finns att även hennes hus blir utsatt då. Då har isf den familjen en sommarstuga 3-4h härifrån dit vi kan fly. Där finns lite el men allt fungerar "för hand", man hämtar vatten i brunnen och där är utedass. Det går att elda för värme och där finns en stor vedspis för matlagning. Finns flera rum så det går att husera en hel del folk (om hela släkten behöver åka dit tex). Stället är köpt som jaktstuga och är en gammal gård och går alltså att bo i även på vintern även om det kanske inte är bästa isoleringen.
I övrigt har både min mamma och pappa husvagn så det går ju ganska lättvindigt att flytta dit man behöver.

lordgortor
3/15/17, 9:23 AM
#24

Finns ingen plats två. Jag bor långt från någon större stad vilket är bra. Mindre stad finns ca 25 kilometer härifrån. Bäst att stanna där man är om man inte bor i en större stad.

tlover
3/15/17, 9:33 AM
#25

#24 ensam är inte alltid stark. Om man inte har familj eller bra grannar så kan man råka riktigt illa ut (tex om man blir sjuk eller som tagits upp tidigare i tråden om huset brinner ner)

l'm back

lordgortor
3/15/17, 10:05 AM
#26

Nej, men så är det ju alltid. Ensam, tja jag har ett par grannar och en son. Sonen finns dock inte i landet men kan inkvartera sin fader om så behövs. problemet då är hur man skall ta sig dit, Skottland och London är inte lätt att nå utan båt eller flyg.

Daltorpet
9/23/18, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag bor förvisso väldigt bra till. I ett litet torp utan el och vatten. Men utöver det har jag en flickvän som har en gård, föräldrar med gård, syskon med liknande boenden som mig så alternativ finns så att säga. Men det ska mycket till innan jag lämnar.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Annons:
Mjukisprepper
3/29/19, 2:40 PM
#28

Vi har ett sommarhus, dock drygt 20 mil hemifrån. Det ligger skyddat mitt ute i skogen men bara ca en mil från ett samhälle. Huset (eller faktiskt husen, då det finns flera byggnader på gården) är idagsläget en ställe där vi lever "enkelliv" utan tex rinnande vatten. Vår, sommar och tidig höst är det inga problem att leva där men under vintern blir det svårare då det inte här helt vinterbonat, om än vi har extrafönster att sätta in men solpanelen ger inte tillräckligt med energi alla dagar under det mörka vinterhalvåret.

Upp till toppen
Annons: