Annons:
Etikettpsykologi
Läst 997 ggr
VildaVittra
2016-12-20 12:36

Hålla sig och även barn roade

Det är viktigt att hålla uppe moralen i händelse av olika scenarion som längre elavbrott och vad kan man då göra? Spela spel är ju en klassiker, pussla fungerar även om man är ensam.

Hur skulle du göra?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2016-12-20 20:44
#1

Just därför har jag funderat på att lära mig spela fiol igen.

Just jag och dottern skulle nog sjunga endel, det gör vi även annars och vi kan hålla på ganska länge. Läsa är ju också ibland ett alternativ (det brukade vi göra innan dottern, förutom schack fast det vinner karln i hela tiden 😕)

l'm back

Ria74
2016-12-23 00:13
#2

Pussel älskar både jag och dottern, rita, sticka och virka är också sådant som håller mig och dottern roade ett bra tag. Eller ja, hon ritar och jag stickar och virkar :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anonym783
2016-12-24 01:18
#3

Jag skulle nog spelat kort och spel som monopol.

Hakuna Matata.

hemul
2016-12-24 06:39
#4

Jag skulle läsa böcker.

aneri
2016-12-24 08:28
#5

Bra fråga.

Att laga mat och hålla värmen skulle jag klara med min vedspis och mina kaminer. Men jag skulle inte kunna syssla med mina favorithobbys som att måla, teckna och tälja djurfigurer med endast tända ljus. Kanske man borde skaffa sig en fotogenlampa.

Jag skulle inte ens kunna läsa eller pussla utan bra ljus. Spel är jag inte intresserad av. Återstår att gosa med hundarna och katten?

Spectabile
2016-12-25 22:27
#6

Läsa, lösa korsord. Det går ju också åt mycket tid till att fixa maten och hinka upp vatten med mera

Annons:
[alladjurärvälkomna]
2016-12-27 18:43
#7

Läsa böcker, pyssla med barnen, fixa med mat och tvätt (skaffat oss en husbilstvättmaskin) kanske titta lite på tv eller lyssna på radio. Vi har elverk ett som går endast till kyl och frys och det andra till vid behov om barnen vill ex titta på en film mm

Aleya
2016-12-27 18:47
#8

Sista strömavbrottet jag var med på så gick jag faktiskt ut med min vän och vi satt på en pub och drack läsk med bara ljus tända. Mysigt och trevligt. Men jag har alltid batterier laddade för telefonen. Så skulle kunna pyssla med den. Och sen så skulle jag nog bara njuta av att det var strömavbrott ett tag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

DesK
2016-12-27 23:45
#9

#8 Aleya, hur vet du att det var det sista strömavbrottet? Vidare eftersom ni kunde gå ut på en offentlig lokal och ta en öl, så var det inte något allvarligt avbrott. Att tro att strömavbrott är något mysigt som varar en kortare tid, är nog en mycket blåögd inställnining.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

VildaVittra
2016-12-28 00:08
#10

#9 Jag tror hon nog menar senaste och inte det sista. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aleya
2016-12-28 09:30
#11

#9 menade som jag var med om inte det sista i historien. 😉 Jag vet även att strömavbrott inte är mysiga alla gånger. Men det är inget jag stressar upp mig över. Jag vet sedan innan hur det är att vara utan ström då jag som barn var i en stuga ofta där vi inte hade rinnande vatten eller el. Så det är nog därför jag vet att man kan klara sig utan ström och göra andra saker för att livet ska vara drägligt och även mysigt. Så det är min syn på det hela. Om man sen inte delar den är det okej för mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Leifsdotra
2016-12-28 09:49
#12

Vi har spel, monopol och liknande samt kunskapsfrågespel som TP till exempel. Den finns några hyllmeter böcker för alla åldrar och några musikinstrument. Då kan mannen kanske äntligen kan lära mig spela gitarr? Fast vi har ju att göra ändå på dagarna med gårdens djur. Och med ett längre strömavbrott kommer mer arbete. Kan vara bära vatten på vintern när eluppvärmningen inte funkar, man får ha en noggrannare koll på djuren på bete sommaren när elstängslen inte längre funkar - ökad risk för rovdjursangrepp eller rymning.

-Aida-
2016-12-28 10:31
#13

Jag har min stickning, då är jag sysselsatt samtidigt som jag skapar något varmt att ha på mig. 😃 Skulle även vilja införskaffa ett kortspel, för kort är väldigt underhållande.

Annons:
tlover
2016-12-28 10:33
#14

#13 " kort är väldigt underhållande."

och går att variera mycket vilket är ett stort plus vid längre strömavbrott

l'm back

Agda
2016-12-28 13:44
#15

När det gick åska nästan 24/7 på sommaren (undrar om det var 2014) under några veckor så kunde vi knappt använda el. Spinnrocken fick gå flitigt då, nattetid var jag hundvakt (eftersom mina föräldrar sov och ingen hund ville vara ensam) och den skotträdda hunden blev lugn av att ligga bredvid spinnrocken.

Annars är böcker, sällskapsspel och stickning bra. För barn är ju serietidningar kul, här hemma så sparade vi alltid på alla serietidningar, så man kunde läsa om dem många gånger.

Upp till toppen
Annons: