Annons:
Etikettscenarion
Läst 1775 ggr
VildaVittra
12/20/16, 1:29 PM

Vad preppar du för?

Är det en global katastrof, krig i Europa, en ekonomisk kollaps?

Berätta!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Leifsdotra
12/30/16, 11:29 AM
#1

Jaadu… Jag har inget specifikt så. Men jag tänker mest på långa elavbrott och /krig i andra delar av världen som kan leda till minskade eller stoppade livsmedelsimporter. Sen finns andra scenarion nånstans i periferin också. 

Jag har å ena sidan inte kommit så långt i de här tankarna, men å andra sidan valt en livsstil som per automatik medför att jag är relativt väl förberedd på de två scenarion som jag i första hand tänker mig.

Ria74
12/30/16, 11:33 AM
#2

För oförutsedda händelser som gör att inte samhället eller mitt hushåll fungerar som vanligt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Aleya
12/30/16, 11:51 AM
#3

Zombieapokalypsen. 😉 Ne men för att oförutsedda saker kan ske.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Halvdansken
12/30/16, 1:43 PM
#4

Tror jag är inne på Zombieapokalypsen jag också. Att i det läget bara bunkra konserver kan hjälpa en tid, men det man har användning för är andra saker och kunskaper. Sparad mat räcker bara en tid. Funderar på om man kan fånga fasaner/fåglar med nät?   😃 Bara man får tag i dem så ska vi nog kunna ha ihjäl dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Aleya
12/30/16, 1:53 PM
#5

#4 då hör jag av mig till dig om jag märker att de döda börjar gå igen. 😉 drömde faktiskt att jag var på jobbet och blev jagad av zombies. Så det kan hända. Säger vi.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Halvdansken
12/30/16, 2:06 PM
#6

Ja, man kan aldrig vara för säker. 😃
Men zombiapokalypsen är mer ett annat namn på "The end of the world as we know it", alltså att hela samhället, länder, regeringar, el osv har slutat att fungera. Skulle tro att uttrycket kommer från The Walking Dead, som jag givetvis älskar. 
Tror att det är få människor som tror på zombisar. Hoppas i alla fall det. 

Men totalkollaps-varianten. Men det fattade du kanske? 😉

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
tlover
12/30/16, 2:59 PM
#7

Mindre mer vanliga och lokala katastrofer tex längre strömavbrott, sjukdom, arbetslöshet osv

och dessutom ekonomisk nedgång i brist på bättre ord (som kan vara pga ekonomisk kollaps, bostadsbubbla, krig, pandemi etc)

Vi har redan testat flera av våra prepps flera gånger med sämre tider ekonomiskt, sjukdom i familjen, trasiga bilar, stormar etc

l'm back

Aleya
12/30/16, 3:01 PM
#8

#6 helt klart. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

-Aida-
12/30/16, 3:09 PM
#9

Ekonomisk kris, arbetsöhshet, längre strömlösa tillfällen.
Tänkte även skaffa ett nödfallstält ifall man behöver lämna bostaden, hot om krig och sånt skrämmer livet ur mig. 😢

Em_
12/30/16, 3:27 PM
#10

Fick upp ögonen för prepping för något år sen. Tid och pengar är bristvara just nu,  så så mycket praktiskt preppande har det inte blivit. Målet är i alla fall att klara ett par veckor utan ström. Ett riktigt oväder känns som det mest troliga scenariot. Möjligen att det kommer någon riktigt smittsam sjukdom som gör att man inte vill/kan gå ut.

Sen tycker jag att Sverige som land borde preppa. Om inte för krig, så åtminstone för en kris. Vi är beroende av import, och jag tror andra länder kommer hålla hårt i sina varor (alternativ sälja till höga överpriser) om det ser ut att bli krig någonstans. Jag tänker på livsmedel i förstahand, men även mediciner och sjukvårdsmateriel, drivmedel och så vidare.


jagga-ewe
12/30/16, 9:52 PM
#11

Vet inte om vi räknas som preppare egentligen. Lite halvt om halvt kanske.

Vill kunna klara oss när det blir strömlöst nästa gång. Det händer ju titt som tätt, fast tackolov har det inte varit långvarigt här. Insnöade är ju inte omöjligt, även om det händer sällan.

Vi började handla hem för att ha en bra backup när Ebola kändes som ett smått seriöst hot. Ville veta att vi kan klara oss utan kontakt med världen runt om i några veckor. Så länge man vågar/kan gå ut i egna trädgården har vi bra vatten i brunnen, även utan el.

Misstänker dock att trettonåringen hellre skulle äta upp sin egen hand än bli utan tillgång till sociala medier… *suck*

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

VildaVittra
12/30/16, 9:56 PM
#12

#11  "Misstänker dock att trettonåringen hellre skulle äta upp sin egen hand än bli utan tillgång till sociala medier… *suck*"

😃 Dags för en avgiftningskur?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jagga-ewe
12/30/16, 10:04 PM
#13

#12 inte under jullovet, när hon är hemma hela tiden. Orkar inte ta den fajten. Seriöst, vi bråkar dagligen om att hennes sabla padda tappar kontakten med vårt för tillfället dåliga VLAN. Ja, det suger, men lev med det! Inte hon inte, det ska ställas till en stor scen varenda kväll. *suck* Inte blir det bättre av att mamma supportteknikern ställer en massa relevanta frågor…

Tösen: FAA*****AN, jag får PANIK på den här SKITEN det FUNKAR ju INTE!
Mamma: Vad är det som inte funkar?
Tösen: Den här SKITEN!
Mamma: Och exakt vilken skit är det?
Tösen: Nätet!
Mamma: Kommer du åt nätet från nån app?
Tösen: Men INTE F************N vet jag!!!
Mamma: Okej, men säg till när du har lust att felsöka, för jag ids inte med att hjälpa dig när du skriker åt mig.
Tösen; Men va FA******************AN!!!!"

Visst är det för besvärligt när man måste göra felsökning själv, inte bara kan svära o allt funkar? Tur en annan är härdad från att ha jobbat med support i typ sjutton år… Men det ska erkännas, hade en kund burit sig åt sådär hade jag lagt på luren.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Wony
12/30/16, 11:39 PM
#14

För oförutsedda händelser så som sjukdom, arbetslöshet, drastiskt försämrad ekonomi, strömavbrott, extremt väder etc.

VildaVittra
12/31/16, 11:02 AM
#15

#13 För sent för abort? 😉 Grymt tacksam över att jag inte har barn. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[rumelle]
1/1/17, 8:07 PM
#16

Jag har inte börjat preppa än. Har helt enkelt inte plats i våran lilla lägenhet. Har ett förråd i källaren men där vågar man inte lämna någonting annat än skräp som man inte orkat köra till tippen än.
Kommer dock att flytta till ett hus i skogen i sommar och när vi kommit i ordning där ska jag se till att bunkra upp med ett lager. Till en början kommer jag se till att vi har allt som behövs för att klara kanske en veckas strömlöshet och så att det finns mat att ta av om man behöver snåla lite med ekonomin. Kommer vartefter att utöka förrådet så att man kan klara sig i längre perioder och kommer börja odla en del för eget bruk.

tlover
1/1/17, 8:43 PM
#17

#16 man kan preppa kunskap också, det är egentligen betydligt viktigare

tex så vet jag om många preppare som har en påse med olika fröer inför TEOWAKI men efter att ha försökt att odla i flera år så vet jag att dessa preppare inte kommer klara sig bra om dom inte börjar preppa kunskap också

l'm back

VildaVittra
1/1/17, 9:03 PM
#18

#16 Precis som Tlover skriver är kunskap viktigast, sedan kan man preppa genom att spara kontanter/guld, de tar ju inte mycket plats.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[rumelle]
1/2/17, 6:14 AM
#19

#17 #18 Javisst! Jag försöker läsa på så bra jag kan. Både så jag vet vad jag behöver införskaffa och vad man kan ta vara på ute i naturen. Kommer ju att ha skogen inpå knutarna så det känns bra att veta lite mer om vad det finns för ätbart att ta del av därute. Har börjat lite smått planera vad jag ska ha i mitt grönsaksland. Så får jag ju se vad som redan finns i trädgården också.

Mr_Si
1/29/17, 3:46 PM
#20

Preppar väl för lite olika saker som mindre samhällsstörningar, elavbrott stormar och dylikt men som större scenarion jag funderar kring finns krig och ekonomisk kollaps.

Annons:
Agafia
1/29/17, 5:34 PM
#21

Jag preppar för elavbrott , naturkatastrofer och vid större kriser som krig och samhälls kollaps .

Milkshake
2/12/17, 10:44 PM
#22

Jag preppar för krig och diverse katastrofer, mest i form av kunskap just nu då jag bor i en liten lägenhet. I nuläget har jag bara en ryggsäck med "essentials" att snabbt ta med mig om det händer något.

Spectabile
2/13/17, 9:57 PM
#23

Jag preppar mest för elavbrott än så länge i alla fall. Tänker att det kan bli stora och kanske långa strömavbrott. Sen kanske elen kommer tillbaka ett par dagar för att sedan försvinna igen och igen. Sådär kan det säkert hålla på. Så jag tänker, värme, ljus, mat, vatten i första hand och att jag/vi måste klara oss själva en tid, inte bara 72 tim utan betydligt längre.

Daltorpet
9/23/18, 10:34 PM
#24

Jag peppar mest för att det är en skön försäkring om något händer. Jag ser mig mest som en självhushållare med viss prepping inbakat.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Upp till toppen
Annons: