Annons:
Etikettermatnäringodling
Läst 670 ggr
VildaVittra
2016-12-20 13:44

Odla mat som inte ser ut som mat

Något jag funderat på är att odla mat som inte ser ut som mat som en buffert så den inte blir stulen. Det finns ju många grödor redan nu i våra trädgårdar som folk inte vet om att de är ätliga, som funkian.

Kirskål har jag ju redan i överflöd, nässlor med, funkia ska jag plantera enligt planerna och i höstas sådde jag spansk körvel. Knölklockan stapelvara för vikingarna, så det skulle jag ju kunna sätta ute i skogen (otäckt ogräs), men vad mer finns det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
DesK
2016-12-20 14:18
#1

Jordärtsskockor är det inte många som känner igen och de växer som ogräs. Spansk körvel har jag en hel del, nässlor skulle jag vilja ha fler av, hur ser funkian ut?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

VildaVittra
2016-12-20 14:28
#2

#1 Ett annat namn för den är Hosta. 

_By I, Epibase, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2387850_

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
2016-12-20 14:31
#3

Ah, det har jag ett gäng av på tomten 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
2016-12-20 17:04
#4

Mållor av olika slag är ju också en prydnads / matväxt som få tänker på som mat. Svartkål ser mer ut som prydnad än mat. Dessutom är det ju få som vet hur tex morotsblast ser ut tex så man kan ju odla sånt också fast på annorlunda sätt (tex med blommor) utan att det ser ut som mat

l'm back

VildaVittra
2016-12-20 19:00
#5

#4 Satt och tänkte på det där med att toppen på morötterna brukar komma över ytan när de är fullvuxna och den färgen känner ju alla igen, men så kom jag ju på att det finns andra färger på morötter, så ska nog köpa sådana till djurfoderodlingarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
2016-12-20 19:04
#6

Hur äter man funkian? Vad smakar den?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
VildaVittra
2016-12-20 19:17
#7

#6 Jag har aldrig ätit den själv eftersom jag inte har någon, men funkian säljs som grönsak i Asien. Man ska kunna äta den unga växten rå också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
2016-12-20 19:22
#8

Måste jag ju testa till sommaren, tack för trevligt tips! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Halvdansken
2016-12-22 23:56
#9

Har aldrig hört att man kan käka hosta. Är det alla sorters? Det finns ju en uppsjö av varianter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2016-12-22 23:59
#10

Ja, det är alla sorter, även om vissa anses som bättre/godare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: