Annons:
Etiketthemmet
Läst 2397 ggr
Huygens
12/29/16, 9:35 PM

Tre dygn med frost

Låt oss anta att det blir så kallt att elnätet kollapsar. Alla hus i staden blir utan ström. Oljepannorna stannar (pumpar, tändare är eldrivna). Hur väl rustade är svenska hus för att tåla -20 kanske -30 grader Celsius i 3 dygn?

Dom flesta vattenfyllda rör av "stel" (metallrör) spricker ofta när vattnet fryser och utvidgas. Det kan även gälla rören till värmeelementen.

Hur väl är svenska hus rustade för tre dygn med frost i alla vattenrör? Hur klarar sej fritidshus utan uppvärmning på vintern? Är rören gjorda av plast?

Annons:
Leifsdotra
12/29/16, 9:42 PM
#1

De jag känner som har fritidhus stänger av och tömmer vattensystemet under vintern. Eller så har de lite värme på så att det håller sig frostfritt. Fast det funkar ju bara om elén funkar…

[RC1393]
12/29/16, 9:58 PM
#2

Vi var utan ström i smällkalla vintern i 3-4 dygn för ett par år sen (om det var i januari i fjol?). Vi struntade i att öppna dörrarna till pannrummet (som ligger i ladugården) så all värme inte skulle försvinna därifrån och värmde bostadshuset med gasolvärmare under tiden. Gick bara fint! Tror som mest vi åkt bort och varit borta i 5-6 dagar under januari och någon gång har vi glömt be någon komma och elda åt oss under tiden och då har vi kommit hem till ett hus med mellan 7-10 plusgrader inne, vilket endast varit katastrof för frusna fötter.

tlover
12/30/16, 9:38 AM
#3

Moderna hus klarar ju inte lägre än 14-16 grader och dessutom så kräver även ventilationen el i moderna hus. (det fungerar med kallare tillfälligt dock)

Men när vi hade så långt strömavbrott tillsammans med resten av kommunen efter en storm så gick det som kallast ner på 7-10 grader och när det gått så långt så var det måndag igen så på fjärde dagen hade vi en gasolkamin.

På bara 3 dagar fryser nog inte så många hus, även om det såklart beror på tex isolering, storlek, utomhustemperatur m.m. Men fryser huset så blir det ju vattenskada efter om man inte stänger av vattnet direkt och lagar de trasiga ledningarna för dom går ju sönder.

I södra Sverige skulle det nog vara värre däremot, både för att det är fler människor som kan få panik och för att husen här nere är betydligt sämre isolerade har vi märkt vilket ju såklart gör att temperaturen i huset sjunker betydligt snabbare

l'm back

Halvdansken
12/30/16, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vårt hus är byggt av folk som var kloka, den öppna spisen (nu med kassett) står mitt i huset och är gjord i tegel - en jättekoloss. Värmer man upp den ordentligt så avger stenarna värme i lång tid, också på övervåningen. 
I början undrade vi varför man tagit i så väldigt, men det var gammeldags bönder som visste hur man skulle tänka. Det är jag glad för.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
12/30/16, 2:04 PM
#5

#4 Min kamin är också kraftigt överdimensionerad för huset, kör jag den på max så har jag 40 grader inomhus upptäckte jag när jag använde den för första gången. Och det var utan att jag använde vedspisen som finns här också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
12/30/16, 2:04 PM
#6

#4 Min kamin är också kraftigt överdimensionerad för huset, kör jag den på max så har jag 40 grader inomhus upptäckte jag när jag använde den för första gången. Och det var utan att jag använde vedspisen som finns här också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
12/30/16, 2:56 PM
#7

#4 Så avis 😊 (vi har bara modern panna i vårt hus)

l'm back

Leifsdotra
12/30/16, 4:32 PM
#8

Ja, eldstäder i huset är superbra! Vi har braskamin i vardagsrummet, gammal vedspis i köket och två småkaminer på övervåningen. Den ena uppe har aldrig använts av oss, den andra har använts nån enstaka gång. Men vedspis och braskamin nere används dagligen vintertid. Och veden producerar vi också själva, vi tan barksidorna som blir över när vi sågar upp virke med sågverket.

Calcifer
12/31/16, 12:25 PM
#9

Jag bor i lägenhet och vi hade förra vintern -25 i nästan en vecka. Det var ingenting som strulade. Det var kallare inne för elementen är väl inte de bästa. Jag hade mer kläder på mig och fler filtar/täcken. Inget annat påverkades så ja, jag skulle klara mig i tre dygn.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tlover
12/31/16, 12:40 PM
#10

#9 Tanken är om jag förstår rätt att det är kallt och dessutom strömavbrott

l'm back

Calcifer
12/31/16, 12:45 PM
#11

#10 Ah okej. Ja, jag skulle överleva, men skulle förmodligen ta mig hem till mamma för de har kamin. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

.m.m
9/25/17, 10:17 PM
#12

Min första tanke var… "åh vad mysigt." 😃 Den bästa tiden på året är väl ändå hösten när brasan tänds igång och får bidra med både ljus, stämning och värme. Massor av tid att sitta och umgås utan teknik och bara prata, spela något och komma varandra nära. ❤️ Jag hoppas alltid att strömavbrotten ska vara lite längre varje gång!

Halvdansken
9/26/17, 11:46 PM
#13

#12. Så tillvida du inte har vedspis, så har du svårt att laga mat, inget vatten i kranen, toalettena fungerar inte, frysen töar upp, inget internet och förmodligen ganska kallt efter ett par dagar. Tror inte det är lika mysigt efter ett par veckor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
.m.m
9/28/17, 10:21 PM
#14

#13. Tre dygn som rubriken lyder skulle kännas som ren lyx. En av anledningarna är ju just om nätet ligger nere… 🤐

Ett par veckor blir jobbigare, men inte olösbart och då tänker jag främst på toaletteriet.

Mat - inga problem. Inte vatten eller värme heller. 👍

Leifsdotra
9/29/17, 8:37 AM
#15

Vi håller på att byta ut vår fina gamla vedspis som tyvärr är väldigt ineffektiv till en modern variant med större eldstad och mycket bättre effekt. Den har också en större ugnsdel. Så nu är jag väldigt obekymrad över strömavbrott vintertid 🙂

Räknar med att vi kommer att använda elspisen ganska mycket mindre eftersom vedspisen ändå alltid är varm vintertid, det är vår enda värmekälla i kök/hall. I vardagsrummet har vi en öppen spis med insats som också används flitigt under de kalla måndaderna.

Upp till toppen
Annons: