Annons:
Etikettallmänt
Läst 1652 ggr
Halvdansken
2016-12-31 14:32

Varför började du preppa?

Hände det något som plötsligt fick er att börja tänka på att förbereda sig för en allvarligare situation? Eller kanske såg ni en film som satte tankarna igång? Den politiska situationen i världen? 

Själv började det för mig när vi flyttade ut på landet, och de första åren var strömförsörjningen var minst sagt svajig. Så vi la upp ett lager med stearinljus, och satte in en kassett i spisen så att uppvärmningen var mer effektiv.  Vi lärde oss också hur viktigt det är att kunna hitta saker i beckmörker. Att ficklampor och batterier finns på samma plats hela tiden. Att det finns tändare/tändstickor i samma låda som stearinljusen, att jag vet var ljusstakarna finns.
Sen började jag tänka lite längre, och på den vägen är det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
tlover
2016-12-31 14:34
#1

Samma anledning som du, vi flyttade ut på landet.

Fast även före har man mycket sånt hemifrån. Sånt som nuförtiden räknas som prepping räknades som självklarheter iallafall då jag var liten (90 talet) där jag är ifrån. 

Man hade alltid mat för en längre tid hemma, man hade ficklampor på strategiskt utplacerade ställen i huset, man hade sätt att fia vatten vid strömavbrott etc

Dom som inte hade det räknades som de konstiga och dumma

l'm back

KimE
2016-12-31 14:42
#2

"#1Man hade alltid mat för en längre tid hemma, man hade ficklampor på strategiskt utplacerade ställen i huset, man hade sätt att fia vatten vid strömavbrott etc

Dom som inte hade det räknades som de konstiga och dumma"

Samma här jag preppar inte utan håller en normal hushållning i beredskap om något händer. Mat, ved ,friluftsutrustning, fotogenkamin har många användningsområden.

VildaVittra
2016-12-31 14:43
#3

Lite har jag nog alltid preppat, som att ha extra mat hemma, men när jag flyttade ut på landet tog det fart ordentligt, något jag var väldigt tacksam över när man blev insnöad. Nu bor jag rejält bättre till ur plogningssynpunkt (har bara typ lite mer än 100 meter till allmän väg) än vad jag gjorde förut (6 km), men det kan man ju ändå inte lita på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ria74
2016-12-31 15:06
#4

Har växt upp med preppande föräldrar och morföräldrar så det har alltid varit det normala för mig att hoppas på det bästa men var beredd på det värsta.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Spectabile
2016-12-31 15:38
#5

Jag har under större delen av mitt liv bott så till att strömavbrott varit vanligt förekommande. Då måste man tänka ljus, mat, osv. så det har blivit till en ständig vana att ha det mest elementära hemma. Men jag/vi behöver tänka längre än så tror jag

Leifsdotra
2016-12-31 18:06
#6

Bor lantligt och hade förr problem med strömavbrott vid minsta lilla oväder. Långt till affärer i kombination med två vuxna med kraftig influensa och tomma matförråd var ingen höjdare!

Annons:
sponny
2017-01-06 01:07
#7

Är född på och har flyttat tillbaka ut på landet. Så jag är uppvuxen med strömavbrott, vedspisar, en halv meter snö och en brunn med vev. Lägg till detta ett intresse för livsmedelsförsörjning och krisberedskap.

Så det kunde inte bli annat än preppande.

Mr_Si
2017-01-30 18:16
#8

Det som verkligen satte lite fart på mig var nog Rysslands annektering av Krim och den så kallade "ryska påsken"

Helena89
2017-02-04 16:25
#9

Är uppvuxen med det tankesättet för att min pappa är sån, kanske för att vi alltid varit med om att bli insnöade, få strömavbrott längre tid osv. Men när jag flyttade in och bodde i stan så preppade jag inte lika mycket som nu när man bor på landet igen. Men även inne i stan så var jag nog mer förberedd än dom flesta andra.

Agafia
2017-02-05 10:01
#10

Det som fick mig att " få ändan ur vagnen " när det gäller prepping var min oro över översvämningar , strömavbrott och nu på senare tid är det oron ute i Världen.

[krasnajaluna]
2017-02-09 21:49
#11

Har egentligen inte börjat men funderar starkt på det. Är 18, bor fortfarande hemma och mina föräldrar skulle nog tycka att jag vore lite paranoid om jag berättade det här. Men alltså egentligen borde det vara standard att alltid ha någon sorts beredskap. Vad skulle man göra om det väl hände något, att strömmen, internet eller vattnet försvann, tänker på detta varje dag. Då skulle man ju ångra sig. Dessa scenarion är mer trovärdiga ju mer tiden och den tekniska utvecklingen går framåt. Det som fick mig att böra fundera på det här var nog bara för några månader sedan. Det var någon nyhet om att Tysklands ledning hade sagt att tyskarna borde bunkra upp. Folk verkar ibland nästan bli upprörda för sånt här, men egentligen är det väl självklart och behöver inte betyda att någon kris är påväg, det är bara sunt förnuft. Det är bara de senaste decennierna det har rått något sorts undantagstillstånd där vi helt förlitar oss på att någon ska fixa allt. Kanske för att vi haft det väldigt bra och säkert länge? Men vi har i alla fall en fast telefon, vilket många övergett, det är ju alltid något…Vet bara inte hur och vart man ska börja riktigt.

Mr_Si
2017-02-11 18:31
#12

#11 Artikeln du nämner finns här: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article23382578.ab

Du kanske ska visa den för dina föräldrar och berätta lite om vad du tänker iallafall? De kanske har samma tankar?

Ett annat steg du själv kan ta för att höja din beredskap medan du bor hemma är att fundera igenom din "EDC" alltså vad du bär på dig varje dag i fickan/ handväskan/ skolryggsäcken eller vad du nu har att bära omkring på saker i. Liten ficklampa och några plåster kan räcka långt, vill du ha inspiration till mer kan "The Urban Prepper" vara något att kolla in: https://www.youtube.com/watch?v=0hAJ0A3JtHo

Lycka till med dina funderingar och ditt preppande!

Daltorpet
2018-09-23 22:37
#13

Jag började preppa en tid efter jag levt självhushållande då man märker att saker kan hända på det personliga planet. Därför känns det tryggt att ha en försäkring emot det. Preppandet i sig ökar allt mer eftersom.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: