Annons:
Etikettermatnäringodling
Läst 3727 ggr
aneri
2016-12-31 18:28

Göra egna konserver

Efter att ha kollat olika konservalternativ och frystorkade alternativ och googlat så lutar jag åt att konservera själv. När jag var ung så åt vi mycket konserverat kött och konserverade grönsaker mm. jag minns att jag tyckte om det.

Om man kollar länken här nedan så finns det mycket bra information. För ett års förbrukning om man äter enbart konserverat går det åt cirka 800 burkar, som kan återanvändas hela livet och ännu längre.

Man börjar med några burkar och fortsätter med fler och lagrar. De står sig i evighet. Det blir ju så klart ett himla jobb jämfört med att köpa färdiga konserver men det blir inte dyrare och man slipper alla tillsatser och farliga kemikalier. Och man behöver ingen kyla för att förvara burkarna bara plats för förvaringen.

Man kan ju även konservera utan el om (man som jag) har vedspis.

Har någon här i gruppen konserverat kött och grönt? Jag har bara konserverat bär tidigare.  Det vore bra att få lite mer idéer om hur man bör tänka.

Jag tror också att jag ska börja odla nypon som jag kan torka och  mala i min kommande handkvarn, det finns inget nyttigare bär än nypon.

http://handbok.alternativ.nu/Mat/Gr%C3%B6nsaker/Bevara/Inkokning

Annons:
VildaVittra
2016-12-31 18:39
#1

Det finns faktiskt nyttigare bär en nypon beroende på vad det är man är ute efter, exempelvis havtornsbär. Sura små rackare, men väldigt goda. 

Jag har aldrig konserverat kött eller grönsaker förutom med ättika, så lämnar frågan vidare så kanske någon annan kan svara.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

aneri
2016-12-31 19:38
#2

#1

Ja, du har rätt. Men de är svårare att odla, har försökt. Nypon är lättodlade och växer bra på mager mark, som t ex skogsmark. Jag vet dessutom vad man kan göra med dem  på enkelt sätt. 😉

-Aida-
2016-12-31 20:14
#3

Vart köper man burkar för sånt här? Detta verkar ju vara jätte intressant. 😃

VildaVittra
2016-12-31 20:22
#4

#3 Inte på IKEA i alla fall, de exploderar lätt. Billigast är på loppis, tradera, auktioner osv. Den korrekta termen om du vill googla är konserveringsglas.🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KimE
2016-12-31 21:01
#5

En släkting berättade att de konserverade större delen av en älg i burkar.

aneri
2017-01-01 00:46
#6

Jag har sådana här. Borde inte de fungera?

http://www.icahemma.se/konserveringsglas-05l-p-25070-c-1723.aspx

Annons:
Tant Grön
2017-01-05 23:02
#7

Min mamma konserverade älgkött, grönsaker och svamp när jag var barn. De förvarades mörkt och svalt i en källare under huset. Hon sparade dem inte, utan vi åt upp dem innan nästa säsong.  Även päron och plommon konserverade hon.

DesK
2017-01-05 23:17
#8

Jag mjölksyrar grönsaker, dessa blir då faktiskt nyttigare än de är i rått tillstånd, men de är s.k kylkonserv, så ingen helkonserv. Vet att min farmor förvarade mjölksyrade grönsaker i sval källare. Tyvärr har jag inte tillgång till en sådan just nu. Utöver det har jag provat att konservera frukt kött och paté med bra resultat. De senare har varit helkonserver.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gronstedt
2017-01-09 10:38
#9

Har konserverat (alltså med hermetisk inkokning) en del, när jag odlade själv. Senast förra året blev det en del svamp. Jag har en hel del gamla, ärvda burkar, men använder ofta nyare av denna typ

http://www.xn--ob-eka.se/hushall/tillaga-forvara/burkar-matforvaring/konserveringsburk-3101495 

i olika storlekar till både torkat, syrat, saltat och inkokt.

Upp till toppen
Annons: