Annons:
Etikettutrustning
Läst 1021 ggr
Halvdansken
1/6/17, 12:29 AM

Manuella "verktyg".

VildVittra länkade till en manuell oljepress som jag ska hålla utkik efter (se video)  då just matfett kan bli ett problem vid prepping. Animaliskt fett kan givetvis användas, men också det kan bli en bristvara, och ibland funkar det inte med annat än oljor. 
En manuell köttkvarn står också högt på min inköpssedel.

Vad för andra "verktyg" ska man skaffa sig? Sågar o knivar o liknande tar jag för givet att man har i verktygslådan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
VildaVittra
1/6/17, 12:42 AM
#1

Oljepressen vill jag verkligen ha, då fettet inte härsknar lika fort som frö än som färdigpressad olja. Frön kan man ju även använda som utsäde.

Men några andra manuella saker är:

Manuell mjölkvarn
Manuell fruktpress (just om man vill jäsa exempelvis äppeljuice till inläggningar, som vin eller äppelcidervinäger)
En borrsväng (vattnet i björkar är rent och man kan koka in till sirap), förvånansvärt få som har sådana kvar

Finns massor med mer som flingkvarnar osv, men det beror ju på hur långt man vill dra det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
1/6/17, 12:48 AM
#2

Vi har tack o lov 14 jättebjörkar på tomten, som vi kan tappa av. Har dock aldrig provat, men det skulle man kanske göra nu till våren.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: