Annons:
Etikettallmänt
Läst 1249 ggr
VildaVittra
1/7/17, 5:35 AM

Kan dina barn ringa 112?

Kan ditt eller dina barn ringa 112? Är det något ni pratat om och har ni övat på det?

Även riktigt små barn kan rädda sitt eller andras liv om dom vet hur man gör det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Leifsdotra
1/8/17, 11:43 AM
#1

Min yngsta är 11 år och rent teoretiskt vet han exakt hur han ska göra. Om det går att hålla huvudet kallt i skarpt läge vet man ju aldrig med någon person i förväg. Men när storebror svimmade och de var ensamma hemma för ett par år sedan så lyckades han i alla fall ringa mig och förklara situationen på ett bra sätt.

Ria74
1/8/17, 1:12 PM
#2

Dottern på 3,5 förstår vad och hur hon ska göra om det händer något. Sen vet man ju inte riktigt hur hon väl skulle reagera om hon blev tvungen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Halvdansken
1/8/17, 1:23 PM
#3

Hur lär man barnen det? Tränar man?

I många nya telefoner kan man ange en "ICE" - In Case of Emergency. Så att blåljuspersonal vet vem man ska ringa till - har ni en sådan? Inte direkt prepping, men om nu barnet kan larma räddning, så kanske det kan vara bra om de kan ringa er kontaktperson. 
Även om telefonen inte själv kommer med förslaget så kan man lägga en ICE i sin kontaktlista.  Jag har också skrivit det in i min papperskalender på första sidan. Eller så kan man sätta det på kylskåpet, samman med information om hur många som bor i huset, inklusive ev husdjur.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ria74
1/8/17, 1:31 PM
#4

#3 Vi har "tränat" på att ringa och berätta vad vi heter och var vi bor och vad som har hänt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Leifsdotra
1/8/17, 3:39 PM
#5

Mina barn har fått lära sig på förskolan och sen har de själva pratat om det hemma först. Då har vi fått in mer på hur de ska säga och göra hos oss. Vart har vi viktiga telefonnummer, var är brandfilt, brandsläckare osv. Vilken plats ska de springa till om de måste ut snabbt mm. "112 - lätt att slå" ska visst vara nåt sorts pedagogiskt och lekfullt koncept, ett sätt att lära barnen hur man agerar i akuta situationer. Det är det de lärt sig på förskolan. Vet Inte om det är lokalt framtaget häromkring eller om det är nåt som brukar ingå.

tlover
1/8/17, 6:40 PM
#6

Vår dotter kan inte det än. Men då kan hon inte prata heller så jag vet inte hur mycket det skulle hjälpa om hon skulle kunna det

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: