Annons:
Etikettermatnäringodling
Läst 1272 ggr
tlover
2017-01-07 20:28

Kan du rensa fisk?

En viktig del av prepping är ju att skaffa sig kunskap och i vissa scenarion så kan tex kunskapen att fiska och ta hand om fisk vara livsnödvändigt.

Kan du rensa och ev fjälla fisk om du skulle behöva?

l'm back

Annons:
tlover
2017-01-07 20:29
#1

Jag kan rensa fisk, det kanske inte går snabbt eller blir så jättesnyggt men det skulle gå iallafall.

l'm back

Calcifer
2017-01-07 20:37
#2

Röstade annat, nog för att jag tror jag skulle kunna få till det så att det är ätbart, men smaken av fisk får mig att kväljas och det skulle nog mycket till innan jag går så långt att jag får i mig fisk. Har tidigare kräkts upp om jag försökt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2017-01-07 20:42
#3

Kan rensa större saker om det behövs. Och ät en fena på att rensa surströmming så borde kunna rensa "vanlig" fisk.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Scorpio97
2017-01-07 21:08
#4

Min morfar fiskade mycket förr och han ansåg/anser att alla borde veta hur man fiskar, dödar samt rensar en fisk (fjälla, ta ur, filea/bena ur). Så min mamma fick rensa mycket fisk när hon var yngre, och när vi barn blev tillräckligt gamla så fick vi också lära oss när vi var hos morfar. 

Har visserligen inte gjort det på några år nu (jag är inte överförtjust i att fiska, och morfar fiskar väldigt sällan numera), men om jag får lite tid på mig kan jag säkert göra det helt okej.


//Jessie

greenseng
2017-01-07 21:18
#5

  Fisk är lurigt. Och definitivt inte lätt att rensa. Jag faller nästan i trance när jag ser en "äkta" fiskare rensa en makrill.  För mig framstår det som ett mirakel. 😃
Fattar inte riktigt hur de bär sig åt. Och… det går ju så himla snabbt. 🤔

Det är benen som kan vara lite mariga. Det vet alla som fått ett ben från en fisk i halsen. Hände mig en gång. Trodde jag skulle bli tokig. Efter att ha kämpat med det i tre dagar så gav jag upp och bestämde mig för att uppsöka läkare. Jag menar… De har väl viktigare saker för sig än att plocka fiskben? Men när jag lyfte telefonluren så gav fiskbenet upp och slank ner.

Det var nästan så att jag gick och köpte en flaska champagne av högre kvalitet. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

DesK
2017-01-07 21:19
#6

Inga större problem med det, men det kommer inte att bli perfekt. Å andra sidan kan man ju tillaga fisken hel, endast urtagen. Detta blir oftast bäst, särskilt om man inte har så mycket kryddor och andra tillbehör.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
tlover
2017-01-07 21:22
#7

#6 Att ta ur fisken räknar jag som rensa, ska man bena ur så filéar man ju (enligt vad jag lärt mig). Det kan jag förvisso också på laxfiskar men det sen för hemskt ut efteråt 😃

l'm back

DesK
2017-01-07 21:28
#8

#7 Uupps! 😊 Nu tänkte jag mig inte för, innan jag svarade 😊 Ta ur är ju inga problem och fjälla går ju rätt lätt, bara man har en vass kniv.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Taggeman
2017-01-07 21:37
#9

Har fiskat i hela mitt liv med nät o spö.
Så det blir fjällat eller fileat beroende på fisk eller vad jag känner för.

Enklast är att ta ut renset för att röka senare, har en rök som kan ta mer än 40kg fisk.
Den är utmärkt att röka annat med, så jag kan kallröka eller varmröka andra råvara med. 🤤

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Agafia
2017-01-08 09:41
#10

Lärde mig att rensa, fjälla fisk som barn .

-Aida-
2017-01-08 10:52
#11

Vi är fiske folk i familjen, jag fick lära mig hur man rensar fisk när jag va liten och har fått lite påminnelse på senare tid av mammas sambo som är flugfiskare.
Däremot gillar jag inte att äta fisk just för att de smakar fisk, sen är jag paranoid för ben, tycker de är himla obehagligt och sticks, fick riktigt fin fisk av en familj men den va full i små små ben, drabbades av panik vid tredje tuggan.. 😞

Halvdansken
2017-01-08 12:09
#12

Jadå, inget mästerverk skulle jag tro, men det skulle säkert gå fint att äta. 
Men det är väl inte alla fiskar som ska fjällas? Eller. Där är jag vilse. Eller är det så att om man ska behålla skinnet på, så ska de fjällas, annas spelar det ingen roll?
Jag var med o rensade och fileade en massa torsk en gång, men jag kan inte komma ihåg fjällning….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
2017-01-08 12:11
#13

#12 all fisk behöver inte fjällas, det beror lite på fjällen. Man kan också flå istället för att fjälla (det brukade min pappa göra med aborre)

l'm back

Annons:
Ria74
2017-01-08 13:11
#14

Jag är inte hälften så duktig som mannen som jobbar som yrkesfiskare men jag kan även om det inte blir jättesnyggt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Spectabile
2017-01-08 15:34
#15

Har inga problem med att rensa fisk.

TatsuOni
2017-01-08 20:12
#16

Är lakto-ovo-vegetarian så jag har aldrig testat, men jag har sett pappa göra det, så i teorin vet jag hur man gör… Skulle det krisa sig så skulle jag ju äta fisk och säkert lyckas fjälla och rensa på något vis 🤪


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

sponny
2017-01-09 11:56
#17

Inga större problem. Rensa småabborrar, fjälla en gädda, nästan vardagsjobb. Nu i sommar tältade jag och dottern nere vid sjön och lade ut nät med henne för första gången. Så då efter det det fick jag fileea för första gången. Gick helt ok, men där har jag mer att lära mig innan det sitter riktigt.

greenseng
2017-01-09 14:27
#18

#17

  Filea är inte direkt lätt. Det skall gudarna veta.

Har en proffsfiskare som har egen båt och en butik inte så långt ifrån där jag bor.
Att kolla på när han och hans fru filear det är som att kolla på ett konstverk.
Misstänker att det tar år att lära sig detta konststycke.

👋

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

landsbygdsbo
2017-01-13 15:30
#19

Är det inte bättre att börja med att fråga hur många som vet hur en slipsten ska dras, dvs hålla en kniv rakbladsvass. En förutsättning för att man ska klara av att filea, flå, stycka och så vidare?

tlover
2017-01-13 15:36
#20

#19 Frågan var rensa, inte filéa. Rensa kan man till och med göra med en pinne

l'm back

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Taggeman
2017-01-13 21:46
#22

Strömming använder man bara fingrarna.
Nyper av huvudet o sen in med pekfingret som sprättar upp buken o skrapa ur innehållet med fingrarna. Skölj o skrapa lite till sen är den färdig.

Är strömmingen lite mjuk o lätt att att ta bort ryggbenet så gör det.
Dom strömmingarna gör man Strömmingsflundra av.🤤

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: