Annons:
Etikettscenarion
Läst 1163 ggr
Halvdansken
2017-01-08 12:45

Krigsförberedande information?

"Foldern ”Om kriget kommer” blev symbolisk för Kalla krigets bistra beredskapstider.

Nu överväger myndigheten MSB att skicka ut den till befolkningen efter närmare 30 års paus - samtidigt som man försöker rusta upp det civila försvaret med kontroller av skyddsrum och planeringsinsatser.

– Vi tar höjd för ett väpnat angrepp från en annan stat, säger Svante Werger, kommunikationsdirektör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB."

Läs artikeln här.

Det verkar som om myndigheter och regering börjar dra öronen åt sig - vad händer ute i världen?  Statsministern har också uttalat sig om olika säkerhetsåtgärder, denna sajten och diverse bloggar om prepping ploppar upp på nätet. 

Hur reagerar ni på detta? Köper ni ett par extra konserver med er hem? Eller börjar ni bygga en bunker? Är hotet större eller mer allvarligt nu när Main Stream media (MSM) börjar skriva om det? Berättar ni för era vänner? Säger ni till era kolleger att börja preppa?

OSB - Vill ni diskutera politik, så gå till Politik i Fokus. Vi pratar prepping här, inte vem som gör vad eller varför. 

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
osiw
2017-01-08 12:58
#1

Man kanske borde flytta med frågan är vart det är bäst att bo? Någon teori på det?

VildaVittra
2017-01-08 13:01
#2

#1 Så långt bort från kärnreaktorerna som möjligt och med egen brunn.'

#0 Det räcker ju med en, så tog bort min exakt samma tråd. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2017-01-08 13:04
#3

Bra fråga, det kallas ju för BOL - Bog Out Location. Men alla har inte tillgång till det. Finns det ett ställe i Sverige där det är säkrare att bo? Utanför stan i mitt i skogen kanske?  Eller en mindre stad?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
2017-01-08 14:14
#4

#3 Inte mitt i skogen heller, det måste finnas någon i närheten (som man litar på) ensam är inte stark.

l'm back

Em_
2017-01-08 14:14
#5

Jag tycker det är bra att beredskap tas upp av MSM, men jag tror inte att uppmärksamheten är en exakt spegling av reella hot. De skriver om det som säljer för tillfället. Sen tycker jag att det är bra att MSB skapar lite uppmärksamhet, håller tummarna för att opinionen får en spark i arslet. 

Bygga bunker tror jag inte på. Då är man ett hot och hot är mål… Nä, då tror jag mer på att hålla ett hälsosamt avstånd till platser som kan vara intressanta att bomba och att lära in ryska trohetseden eller något 😐


VildaVittra
2017-01-08 14:19
#6

#5 Räcker det inte med att kunna säga skål på ryska? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Halvdansken
2017-01-08 14:27
#7

#5. Jag menade nog mer en "bunker" i trädgården. Typ den amerikanska zombieapokalypsvarianten (har du sett "the Road") . För att just hålla sig hemlig för alla.

Kanske ska vi bunkra Vodka? 😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2017-01-08 14:38
#8

#7 Bunkra vodka är nog inte smart, då dricker de upp den på en kvart och sedan är man inte av intresse längre. Bättre är nog att skaffa sig en destillationsapparat så man kan fortsätta att hålla sig kompis med dom. *driver med fördomar om ryssar*😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

osiw
2017-01-08 18:20
#9

#2 ja det låter smart. Men tips på land? Jag flyttar nog utomlands, i Sverige lär vi inte ha en chans

tlover
2017-01-08 18:35
#10

#9 Vilket land beror ju på mycket. Har du tex vänner och/eller släkt i ett annat land så kan just det göra så att det landet verkar bra.

Alla länder har ju för och nackdelar och beroende på vilken slags kris det är så varierar det vilket land som skulle passa bäst.

Även personligt tycke spelar ju viss roll också (beroende på vilken slags kris det är)

l'm back

Em_
2017-01-09 23:51
#11

#7 Nej, jag har inte sett The Road, men jag skriver upp den på filmlistan ;)
 Jag hade halvt om halvt trädgårdsbunkrar i åtanke också. Det hör inte till vanligheterna och jag skulle inte vilja förklara att det bara är lilla jag som håller till där och att det inte är motståndsrörelsens nya huvudkvarter. Men jag kanske bara är paranoid 😂

#8 Hembränningsapparat och  миска, det låter som en plan 😎


Tant Grön
2017-01-10 13:01
#12

#11 Du kan väl maskera den till en jordkällare. 😃
Vad är миска?

VildaVittra
2017-01-10 13:22
#13

#12 Jag tror hon menar "На здоровье",Det är den fras de använder till att säga skål och uttalas typ Nastarovije. Googlade på "миска" som betyder skål, men det är alltså en skål, inte något man säger när man skålar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Tant Grön
2017-01-10 22:19
#14

#13 Jasså ha,ha 😂jag googlade på миска och fick upp en massa bilder på skålar, fattade ingenting. 😃🍸

Em_
2017-01-11 11:44
#15

Haha google translate sviker igen. Pinsamt 😞


KimE
2017-01-11 12:12
#16

De ryska kärnvapnen är mycket mer precisa och mindre nu mera nu kan de nöja sig med att slå ut en del av Stockholm i stället för hela staden. Antingen skicka ner den i marken för att slå ut hårdgjorda mål eller en luftbrisad som har hög effekt men ger mindre nedfall av radioaktiv strålning. Tyvärr så ger de små kärnladdningarna också lägre tröskel för att använda dem.

Tant Grön
2017-01-11 12:59
#17

#15 Ryssarna skulle nog bli förvånade om man räckte fram en vodka och sa миска.  Google translate kan man inte lita på. Undrar vad dom skulle svara om dom också använde google. 😃

Agafia
2017-01-11 14:37
#18

Fniss

VildaVittra
2017-01-11 14:58
#19

#15 När jag skriver på engelskspråkiga sajter och behöver använda translate, sätter jag en parentes efter ordet och skriver att jag var tvungen att använda translate, så vet folk att översättningen kan det vara lite si och så med. 

Speciellt fraser har ju den problem med,  На здоровье betyder ju mer "Till din hälsa".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KimE
2017-01-11 15:09
#20

Ryssar blir aldrig förvånade om man bjuder dem på vodka. Beställer man en vodka på restaurang i Ryssland så får man en hel flaska. 72 personer dog i sibirien i december för att de druckit badolja.

Annons:
Upp till toppen
Annons: