Annons:
Etikettutrustning
Läst 799 ggr
Ria74
2017-01-08 18:30

Vilka måste-ha har du skaffat i ditt preppande?

Vilka saker är måste-ha för dig i ditt preppande? Är det något man absolut inte får glömma?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
2017-01-08 18:31
#1

För mig är det tändstål och tillgång till vatten. Kan jag göra upp eld och få tag på vatten så vet jag att jag fixar resten.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

VildaVittra
2017-01-08 18:35
#2

Utan tändstickor och/eller tändare, så blir ju livet mycket jobbigare, tänk dig att försöka tända ljus med tändstål liksom. 😎De är inte dyra och de tar inte mycket plats, så bara dumt att inte ha ett lager. 

Jag satsar mycket på sånt som vi inte producerar i Sverige, speciellt kryddor och salt. Utan dom blir en måltid på ren potatis (worst case-scenario) väldigt tråkig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2017-01-08 18:37
#3

#2 Du kan göra en liten eld som du sen tänder ljuset med

#0 Svår fråga, jag får tänka

l'm back

VildaVittra
2017-01-08 18:43
#4

#3 Precis det jag menar, mycket jobbigare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2017-01-08 20:09
#5

Konservöppnare. Tändare o tändstickor. Stearinljus, ficklampor + batteri. Trä till uppvärmning, konserver och torrmat (ris, pasta osv) till ett par veckor.  Så klarar man sig nog över den första chocken.  

Det som jag tycker är viktig är att man har information på pappar. Räkna inte med att man kan googla saker. Så skriv ut saker på papper, köp böcker  om hur man bygger en rökugn, hur man odlar, konserverar osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Niklas
2017-01-09 10:12
#6

Vi har en ask med tändstickor, tändstål, vajersåg, nålar, tråd, ståltråd och annat liggande i bilen. #2: Potatis som det går att göra så mycket med. Rösti, rårakor eller råstekt är jättegott även utan kryddor. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
aneri
2017-01-09 12:10
#7

Jag klarar mig utan mat i säkert en vecka bara jag har vatten, värme och pannlampa och många burkar näskaffe.

Det viktigaste för mig är att se till att jag har tillräckligt med mat till hundarna och katten för de klarar sig inte utan och de blir outhärdliga om de inte får mat två gånger om dagen.  Jag preppar även hundgodis och tuggben, tyvärr så har jag skämt bort djuren och det får jag ångra nu.

Problem uppstår  om det blir långvarigt elstopp. Jag har ju braskamin, täljstenskamin och vedspis och, om jag snålar, ett års vedförbrukning. Men jag kan tyvärr inte sota och vet inte om man kan få hjälp med sotning vid kriser. Var fjärde månad behöver mina rökkanaler sotas. Finns det kurser i vedsotning för pensionerade kvinnor?

Sen behöver man ju mer, men detta är mina absolut främsta prioriteringar.

Agafia
2017-01-09 14:02
#8

Jag kommer att fylla en trä lår ( sittplats ) i hallen med tändstickor , ficklampor , batterier , hundmat , konserver , torrvaror , vattendunk , campingkök och annat vartefter .

Upp till toppen
Annons: