Annons:
Etikettöverlevnadskunskap
Läst 982 ggr
Halvdansken
2017-01-08 20:01

Har ni brandövningar på jobb?

Vad har nu det med prepping att göra?
Tja - en del kanske. 

Oftast tänker man på SHTF när man väl är hemma - hur gör vi nu, vad har vi i kylen, ska vi elda? Men många av oss är nog på jobb när det händer, eftersom de flesta är där 30-40 timmar i veckan.

Jag började tänka på det när brandlarmet gick på jobb. Nu jobbar vi i en tvåvåningsbyggnad, med gräsmatta runtom, så även om man skulle vara tvungen att hoppa ut, så är skaderisken inte stor. Men - folk satt där o tittade, Eh… är det på allvar? Vad ska vi nu göra? Till sist masade sig folk ut  - några i bara en tröja, utan ytterkläder, i november i Danmark (inte jättekallt, men vått o blåsigt) - och, förmodar jag,  utan väska, nycklar, plånbok, körkort, telefon osv.

Jag frågade min chef - Är alla ute i vår avdelning? Ingen aning sa hon. Tjaha….

Vad gör ni på ert jobb? Har ni en plan för om det händer nåt där alla ska samlas NU!! och få viktig information (brandlam är effektivt på det sättet) .  Vet ni var ni ska samlas?  Vet ni var nödutgångarna är? Kan ni komma hem utan hjälp av offentlig transport? (om det nu skulle vara riktigt illa).  Kan ni snabbt samla era privata tillhörigheter? Vet ni var kollegerna bor, så ni kan hjälpas åt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
VildaVittra
2017-01-08 20:19
#1

Nu jobbar jag inte längre, men när jag studerade jobbade jag på ett ålderdomshem när brandlarmet gick och det faktiskt brann. Huset var byggt i trä på 40-50-talet, med spån som isolering (fin brasa). Trots brandutbildad personal, så såg jag en som försökte ställa en äldre dam upp ur rullstolen för att gå ut med henne från avdelningen. En arbetare som sprang ut själv. En som kikade in på avdelningen och gick sedan tillbaka till sin egen för att servera kaffe. 😕

Vi var enbart 8 st i huset (så minus tre var ju ingen höjdare) och 80 boende, tack och lov spred sig inte branden. En bra sak jag lärde mig är att jag blir alldeles kall när sådant händer, jag jobbar bara på systematiskt tills alla är ute. Eller ja, alla utom en, ytterligare en Medarbetare hämtade ju inte gubben som jag sagt åt henne att hämta. Det fick jag veta efteråt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2017-01-08 21:03
#2

Många die-hard preppers har ju en Bog out bag för de här tillfällena.  Men vatten, medicin, mat osv.  Det har inte jag, men faktiskt har jag börjat ha lite vatten i bilen…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Spectabile
2017-01-08 21:58
#3

Ja vi har brandövningar. En gång/mån testas larmet men då har dom satt upp skyltar om att det bara är test.

När brandlarmet går på allvar så springer vi ut genom den utgång som är närmast där man råkar befinna sig. Vi vet var uppsamlingsplatsen är. En kille har utöver sina vanliga uppgifter dessutom uppgiften att ta med sin bärbara dator ut och kan på den kolla så att alla är ute, vi "stämplar" in o ut via dator. Vi anställda själva kollar alltid varandra så att ingen saknas. Alla vet var fönster o ev brandstegar finns. Hittills har det bara varit falsklarm, men ingen får gå in förrän brandmännen varit där o gett oss sitt okej.

jagga-ewe
2017-01-08 22:28
#4

Har varit med om både skarpt brandlarm och falskt bombhot och falskt anthrax-hot på ett företag i Dublin. Första gången gjorde jag misstaget att gå ut i sandelerna. Det blev kallt att gå 20 min hem i regnet i november. Men jag såg till att ha skor som var snabbt att byta till. Jackan var alltid bredvid min plats så det var bara att ta den på vägen. Det gick lugnt till varje gång. Fast lite skraj blev man ju när man insåg att listorna över anställd personal var tre månader gamla och flera nyanställda inte fanns med. Har snackat om detta med säkerhetsansvariga vid svenska företag senare, det anses vara okej. Man får kolla varandra… (Brandlarmet var för att nån hängt en handduk över bastuaggregatet för att torka den efter duschen. Allvarligt talat…)

På ett tidigare jobb här i Sverige var det lite jobbigt med brandlarm i djupsnö. Vi satt nämligen på andra våning längst från vanliga trappan o garderoben. Man fick ABSOLUT inte förvara ytterkläder vid kontorsplatsen. Även den gången hade jag sandaler. Det var decimeterdjup snö i brandtrappan och halvmeterdjupt där vi skulle pulsa ut. Gissa om jag var genomblöt sen! Då blev det vinterstövlar på resten av dagen, när vi väl fick gå in. Det var övning den gången, vi var många som tyckte att de kunde låtit oss gå in efter varma kläder när det ändå bara var på låstas. Företaget på våningen under satt o pekade o garvade, de hade inte övning samtidigt.
Ett annat tillfälle på samma företag upptäcktes det att brandlarmet inte lät inne i ett av konferensrummen. Det som just då var långtidsommöblerat till kontor för oss på 2nd line. Vi märkte att nåt hände för att folk dels började va away på chatten, dels stod det en massa folk utanför huset, på gräsmattan… Jaja, det är väl bl.a sånt man ska upptäcka vid en brandövning och inte när det är skarpt läge…

Där jag jobbar nu skulle det kunna bli lite jobbigt. Jag brukar försöka ha bilnyckeln i byxfickan för att alltid ha den på mig, just för den sakens skull. Vi jobbar dels mycket på egna kontor, men 4h sitter vi i helpdesk på annan våning. Där har jag ju inte ytterkläder och uteskor med mig. Har bara jobbat där sen mitten av november och vi har ingen brandövning haft ännu. Skulle dock larmet gå skulle jag inte gå tvärs genom huset för att komma åt väska o jacka, jag skulle gå ut.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Agafia
2017-01-08 23:11
#5

Arbetat på ett stort sjukhus och varit Patrullscout så jag har tränat på att släcka med slang , räddningsfilt och skum/ pulversläckare , det började med brandövningar redan i grundskolan och har fortsatt i mitt yrkesliv ( sjukpensionär numera ) . Var med om en hotellbrand i Grekland , då var det bra med kunskapen om hur du ska ta dig ut om det redan brinner.

Leifsdotra
2017-01-09 09:32
#6

Dåligt med övningar här… Inte en enda sedan jag började för 2½ år sedan faktiskt. Man har pratat om att det ska bli av, men närdådå?

Jag har varit med om en del falsklarm och/eller fellarm och blir väldigt fundersam över att folk sitter kvar och jobbar som om inget hänt när larm går!

Annons:
Niklas
2017-01-09 10:06
#7

Jag trodde det fanns lagar som reglerade det där med brandövningar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

sponny
2017-01-09 11:50
#8

Vi har övningar med jämna mellanrum, minst en gång om året plus utbildningar i släckning och livräddning. Då jag jobbar på lager så finns det stora mängder brandfarliga vätskor hos oss så behovet finns verkligen.

Ria74
2017-01-09 16:19
#9

För tillfället har jag två jobb, på det första som är ett stort laboratorium har vi strikta regler för hur vi agerar om något händer med uppsamlingsplats och väktare med listor som prickar av oss.

På mitt andra jobb är jag helt ensam på kvällen, men det är en en-plans villa med dörrar och fönster på alla håll så enkelt att ta sig ut.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: