Annons:
Etikettermatnäringodling
Läst 8682 ggr
VildaVittra
1/11/17, 11:36 PM

Bästa pulverpotatismoset

Bästa och pulverpotatismos i samma mening? Jupps, ni läser rätt. 

Jag håller på (eller har precis börjat) att äta mig igenom olika märken för att se vilken som är godast, sedan ska jag bunkra mer sådant. Två hittills har testats. Alla tillreder jag med en klick smör och smakar av med salt. 

Ica (Ica)- totalt vidrig. Känns som man äter mjöl, svag potatissmak.

Favorit (Citygross)- smakar potatis, lite grovkornigare så det mer liknar riktigt potatismos. 

Kommer lägga ut när jag testar fler.

Har ni någon favorit?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Tant Grön
1/12/17, 12:34 AM
#1

Felix är bäst av de jag provat.

Ria74
1/12/17, 11:20 AM
#2

Håller med #1 Felix är bäst tycker jag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

KimE
1/12/17, 11:20 AM
#3

Felix, testa den så är du klar.

aneri
1/12/17, 12:13 PM
#4

När jag får hem min torkapparat som jag har lånat ut så ska jag även testa att göra eget potatismos.

Agafia
1/12/17, 3:43 PM
#5

#4 . Vad är det för torkapparat ?

aneri
1/12/17, 4:36 PM
#6

#5

Den här: http://www.hus-modern.se/koksmaskiner/svamptorkkonservering/elektrisk-tork-evermat-svensktillverkad

Men min köpte jag för cirka 30 år sedan men den verkar ha exakt samma funktioner idag som då. Jag har cirka 10 torkollor till den så jag kan torka mycket åt gången.

Det finns ju billigare apparater nu, men jag tror att det bästa är att använda de som inte är av plast.

Annons:
aneri
1/12/17, 4:44 PM
#7

Vilket mos tycker ni kan vara  bäst hälsomässigt sett?

Denna som sägs är utan tillsatser men socker?http://www.felix.se/produkter/potatismos-utan-tillsatser-20-p/

Eller denna med tillsatser men inget socker?

http://www.felix.se/produkter/klassiskt-potatismos-6-portioner/

Halvdansken
1/12/17, 6:06 PM
#8

Faktiskt mest potatis i det med tillsatser. Och kanske det är bättre i preppingsynpunkt, håller längre?? Men det är ren gissning. 

Varför i hela fridens namn har man socker i potatismos? Potatisen är ju söt i sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

aneri
1/12/17, 7:22 PM
#9

#8

Kanske för att socker är en drog och då skapar de ett  behov så att folk fortsätter äta av den produkten?

Jag ska kolla hållbarheten om jag hittar båda produkterna på ICA Maxi på tisdag.

Ms_Raptorskull
1/13/17, 1:11 AM
#10

Gillar också Felix bäst, ska dock testa potatismoset från city gross om jag kommer ihåg att köpa det nästa gång.

Em_
1/13/17, 12:37 PM
#11

Jag har också felix, tycker det duger. Äter det inte så ofta, så det har aldrig blivit av att prova någon annan sort. Jag brukar gå helt banans med kryddor på pulvermos. Jättekul att testa massa skumma kombinationer, haha. Chili- och paprikapulver är riktigt gott om man vill köra på ett säkert kort.


aneri
1/13/17, 1:15 PM
#12

Man ska ju bara preppa sådant som man i normala fall äter, eftersom man kontinuerligt behöver äta av förrådet. Att äta helfabrikat och icke ekologisk mat är naturligtvis helt okey och ett måste i en krissituation. 

Men det känns inte rätt att köpa mat som man inte äter i normala fall och sedan känna sig tvingad att äta av det för rotationens skull. Preppar man mycket kan det ju bli en hel del att rotera. Jag skulle inte gilla att t ex äta 33 portioner potatismos om det inte var kris.

Är det bara jag som enbart äter råvaror och ekologisk mat här? Hur kringgår man detta som preppare?

VildaVittra
1/13/17, 1:36 PM
#13

#12 När jag splittrade mitt fibulaskaft för ett gäng år sedan tog det flera dagar innan jag kunde stå upp mer än kanske en minut (det gjorde så ont att det svartnade för ögonen). Då bodde jag inte ensam, så matlagningen var inget problem. Men nu bor jag själv och måste preppa för sjukdom/skada och jag har dessutom ett gäng hundar som gärna äter pulvermos (de åt igår upp Ica-moset så jag slapp). Pulvermos kan jag tillreda sittande i soffan dessutom, så jag måste inte ens ta mig till köket. 

Så i den frågan struntar jag i ekologiska varor, trots att jag är självhushållare och miljömupp. Jag vill bara att det smakar okej så jag inte hoppar över att äta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Cert
1/13/17, 2:19 PM
#14

Felix tycker jag funkar fint. Men är jag på dåligt humör kan jag äta nästan precis vad som helst. Det finns förhoppningsvis senap som döljer ganska mycket smak. :P

aneri
1/13/17, 2:31 PM
#15

#13 I din situation och med  dina förutsättningar så gör du ju helt rätt.  Och varför bry sig överdrivet om vad maten innehåller, bara den smakar, om man inte behöver? Jag önskar att jag kunde göra detsamma.

Jag själv har ju en sådan otur att jag blir dålig, ibland allvarligt sjuk, om jag äter behandlad mat med tillsatser, eftersom jag är histaminintolerant och dessutom får läckande tarm om jag äter fel.  Därför är jag tvungen att testa och undersöka en hel del för att kunna lista ut vad jag kan preppa., så jag inte blir sjuk.

Jag ska testa eget potatismospulver när jag så småningom får tillbaka min torkapparat. Men folk har ju tyvärr ofta en förmåga att inte hitta de prylar som man lånar ut.

aneri
1/17/17, 10:35 AM
#16

Jag har hört att Lidl's pulvermos ska vara bra för det innehåller nästan bara potatis. Men jag vet inte hur det smakar.

Mjukisprepper
3/29/19, 3:50 PM
#17

#12 Vi försöker också bara äta ekologisk mat som inte är processad och då blir ju utbudet mindre men jag vill inte fylla våra förråd med mat som vi annars inte skulle äta. Naturligtvis så skulle vi äta det som finns om det är riktig långvarig kris men jag försöker planera för att äta så bra som möjligt även vid någon kris.

Daltorpet
3/29/19, 5:02 PM
#18

Nu vet jag att du bad om pulvermos och då säger jag Lidl. Men jag skulle också slå ett slag för att odla potatis själv. Det kan man göra även i lägenhet. Man kan odla i hinkar. Visst det blir inte mycket om man ska överleva på det men det kommer absolut räcka ett tag. Tänkte mest på om det var näringen som saknades.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Tant Grön
3/29/19, 5:18 PM
#19

#18 Har du verkligen provat att odla potatis inomhus i hinkar, fram till skörd och fått fram knölar, utan att ha belysning?
Håller just nu på med ett experiment att odla fram en  potatis i hink i ett förråd. Men då har jag 13 tim. belysning per dygn.

Daltorpet
3/29/19, 5:48 PM
#20

Jag har odlat i hinkar dock utomhus då. Men jag har vänner som bor i lägenhet som odlat i hink men de behöver helt klart ljus men det räcker med att ställa hinkarna på balkongen eller varför inte på ett bord som står mot fönstret medans det är ljust. Potatis är bra för de kräver inte jättemycket men helt klart behöver de ljus. Spännande experiment🙂

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Annons:
Tant Grön
3/29/19, 5:54 PM
#21

#20 Skrev om det i Trädgård iFokus: https://tradgard.ifokus.se/discussions/5c3c561f8e0e740cbd2eafc8-odla-potatis-inne-gar-det?discussions-2
Det var en väldigt underlig potatis där det inte bara var groddar utan även mängder av millimeterstora potatisar på den. Se bilder inlägg 10.

Wony
4/5/19, 12:36 PM
#22

Jag gillar moset som finns på Lidl. Stort plus är vettigt pris också.

Torparmor
4/7/19, 12:14 PM
#23

Jag är som #12 och 17 använder helst rena råvaror till vår mat. Nu odlar jag mycket och fryser en del, men torkar merparten och då är en torkapparat perfekt. 

Eftersom vi bor på en liten gård mitt i skogen har vi andra möjligheter än ni som bor i stad. Rotfrukter vinterförvarar jag i sand och potatis i trälårar med lock i ett förråd som håller temperatur nära noll.

Intressant ide #15 att torka potatis det har jag faktiskt inte tänkt på. Det måste jag testa i höst. Jag vet att Bolivias urbefolkning i bergen frystorkade potatis till vintern, det berättade en tidigare granne.

I värsta fall köper jag potatis i glasburk hellre än potatismospulver - men vi äter  sällan potatismos


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[T-Johan]
10/5/19, 10:33 PM
#24

Det bästa moset är de som man bara behöver tillsätta vatten. Och som kan lagas på ett uppkom av så lite vatten som möjligt. Detta med smak är underordnad i en kris-situation.

Leifsdotra
10/29/19, 8:36 AM
#25

Jag håller med torparmor här - hellre burkpotatis än pulvermos! Den håller i några år också. Glasburken är dessutom bra för förvaring av annat när potatisen är slut.

Upp till toppen
Annons: