Annons:
Etikettutrustning
Läst 1895 ggr
VildaVittra
1/14/17, 1:32 AM

Dynamoficklampor

När man verkligen behöver en ficklampa är ofta då man märker att batteriet är alldeles för trött, i alla fall jag som förlägger laddaren konstant. 😊

En lösning på detta problem är att skaffa dynamoficklampor. Idag råkade jag se att IKEA faktiskt har en sådan för enbart 39 kr. Efter bara 20-30 varv med veven, så har man ungefär 1,5 minuters ljus. 

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30190857/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
greenseng
1/14/17, 2:54 AM
#1

  Mycket bra. Måste inhandlas.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

MoaL
1/14/17, 3:25 AM
#2

Perfa! Måste inhandlas nästa gång jag tar mig till IKEA. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ria74
1/15/17, 6:37 PM
#3

Jag har en med vev, jättebra när jag är ute med hunden. Slipper tänka på att hålla koll på om jag har batterier i. Det finns även radio och överfallslarm i samma apparat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

greenseng
1/15/17, 6:59 PM
#4

#3

  Super!! Var hittar man en sådan apparat?

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Agafia
1/15/17, 7:13 PM
#5

Följer.

Ria74
1/15/17, 9:41 PM
#6

#4 Jag hittade min på second hand.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Tant Grön
1/15/17, 10:35 PM
#7

Köpte min jättebilligt på Rusta för ca 7 år sedan. Nu fungerar den plötsligt inte mer. Vevar och vevar men den vägrar lysa. Någon som vet om den går att laga?

greenseng
1/15/17, 10:57 PM
#8

#7

  Testa att byta glödlampa. De håller bara en begränsad tid.

Annars kanske man får plocka isär den. Men det är bäst att låta en teknisk kunnig person göra detta.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

sponny
1/16/17, 4:04 PM
#9

#0 Jag köpte en sådan till min dotter för något år sedan. Mycket enkel och bra ficklampa. Kan helt klart rekommenderas.

Tant Grön
1/16/17, 4:28 PM
#10

#8 Blir nog jag som får plocka isär den då, eftersom jag är bättre på teknik än min man. Testade att veva nu och lampan lyser lite svagt men så fort man slutar veva så slocknar den direkt.

greenseng
1/17/17, 7:51 PM
#11

#10

  Låter ganska svårt, faktiskt. Eftersom jag inte vet hur den "känns" att snurra på så är det lite marigt att komma med ett uttalande här. Alltså om det är en eventuell utväxling som gått snett eller om det är något annat något mindre mekaniskt fel.

Det hela fungerar ju så att man egentligen har tillgång till en liten generator här. Men den slits ut så småningom. Antagligen är det en magnet som behöver få lite mer potential. Alltså laddas upp i ett magnetfält. Eller helt enkelt bytas ut. Kan vara lite bökigt. Oftast köper man då helt enkelt en ny.

Men det är ju inget roligt. Ingen utmaning, direkt. Men det ligger inte i vår tids anda att reparera. Tyvärr. Leder till att soptipparna bara växer. Och man får lite dåligt samvete. 😕 Och reservdelar kan vara svårt att få tag i. Sedan har jag märkt att när de tillverkar prylarna så gör de det efter tanken att saken skall bara hålla en viss tid (garantitiden) och sedan så skall man då investera i en ny.

Vad vår tid behöver för att klara av problemet med sopor är något jag brukar kalla:
en plasmadestillator. Men det lär vi antagligen få vänta på. Men det vore praktiskt att ha. Då kunde alla grundämnen återvinnas igen i sina rena former. Det som eventuellt kanske "sporrar" här är att det går att göra en massa pengar. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Tant Grön
1/17/17, 11:53 PM
#12

#11 Den känns precis som vanligt när man vevar. Antagligen kan jag inte fixa den då, men kommer ändå att ta isär den och se hur den ser ut inuti. Gillar inte heller att soptipparna växer. 😕

VildaVittra
1/25/17, 9:27 PM
#13

Nu har jag köpt Ikeas dynamoficklampa. Det negativa med den är att knoppen är fast, så den glider runt i fingrarna när man vevar den. På typ 30 varv får man bara ledljus mer eller mindre, men vevar man mer så lös den upp garaget jag stod 50 meter ifrån.

Klart värd 35 kr, tveklöst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Tant Grön
1/25/17, 11:09 PM
#14

Försökte öppna min men två av skruvarna går inte att få loss.

Agafia
1/25/17, 11:39 PM
#15

Jag har köpt mig en dynamoradio med inbyggd ficklampa på Kjell&Company 👍😉 hade inte ens sett den inbyggda ficklampan på bilden .

greenseng
1/25/17, 11:57 PM
#16

#15

  Tack! 👍

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Agafia
1/26/17, 11:34 AM
#17

Hahahaha nu har jag hittat andra funktioner på dynamoradion inköpt för 259 kr 👍 Förutom radio och ficklampa så kan du ladda din mobil ( medföljer 5 st olika mobiladaptrar ) samt en lantärna för större volym av ljus , jag måste säga att det är verkligen mycket för pengarna .

VildaVittra
1/26/17, 12:25 PM
#18

#17 Viken köpte du? Vi gillar trådar med utvärdering av prylar på denna sajt, starta gärna en tråd med din pryls namn som rubrik. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Spectabile
1/26/17, 2:24 PM
#19

#17 Låter jättebra 👍 Du får gärna länka till produkten du köpte 🙂

Upp till toppen
Annons: