Annons:
Etikettermatnäringodling
Läst 1461 ggr
VildaVittra
2017-01-15 22:16

Bunkra fröer?

Samlar du på fröer inför något scenario? Vilka då? 

Idag shoppade jag loss på odla.nu som har rabatt på alla sina fröer och gratis frakt just nu, det blev en del (fröoholic). 😊

En viss katt (nämner inga namn) satt ihjäl mina krasseplantor jag sått med mina sista frön, så en sådan påse blev det. Sedan ska jag testa aubergine igen, påsen kostade bara 9 kr, så kommer inte gråta blod om de inte tar sig. Helt plötsligt så var varukorgen full med bra att ha fröer, vet inte riktigt hur det gick till.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2017-01-15 22:20
#1

Ofrivilligt då vi lätt handlar fröer även om vi har hemma 😊

Tyvärr innebär det att vissa plantor får vi aldrig att gro (tex lök) eftersom vi använder de äldsta först.

Det är tex antagligen därför som jag inte klarat av att få upp teplantor, fröna var för gamla (tefrön är jättekänslig för sånt har jag fått lära mig sen)

l'm back

Tant Grön
2017-01-15 22:39
#2

Har mängder med fröer. Köpte en hel del när Coop sålde ut för 75%. Sen så samlar jag egna frön från t.ex. squash, ärtor, bönor, gurka, rädisa, tomat, chili, pumpa, svartrot, spenat, persilja, olika blommor m.m.

Tant Grön
2017-07-16 11:29
#3

Glömde några palsternackor i landet och dom blommar nu för fullt. Så där får jag massor av nya frön. Visste inte att dom kunde övervintra ute, men vintern var ju mild här i år.

NiklasTyreso
2017-08-25 22:34
#4

Som prepping? Jag har frö och plantor av ashwaghanda och hjärtstilla som jag behöver om inga apotek skulle finnas. Jag räknar med att kunna få tag på gula ärtor att odla för protein och kolhydrater. Jag äter ett par kilo (torrvikt) i månaden redan utan att det är kris! Jag har pumpafrön som jag odlat ibland. Lättodlad. Med det varma klimatet vissa år finns det vissa bönder idag som odlar enstaka åkrar med majs och solrosor här i södra Uppland, vilket skulle kunna ge värdefulla kolhydrater och fett i nödsituationer.

Upp till toppen
Annons: