Annons:
Etiketthusdjur
Läst 1436 ggr
VildaVittra
1/26/17, 12:11 AM

Är djur bra ur preppingsynpunkt?

Nu menar jag inte bara husdjur som höns, får, kor osv som faktiskt kan ge oss mat, utan även sällskapsdjur.

Vad tror ni och hur resonerar ni i frågan?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Maleficum
1/26/17, 12:27 AM
#1

Skulle ju inte glömma labben om något hände eftersom hon är fenomenal på att hitta drickbart vatten!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Agafia
1/26/17, 12:57 AM
#2

Sällskapsdjur har en avstressande effekt , är just ett sällskap om du är själv , vaktar och varnar om något inte är som det ska .

[AnimeV4]
1/26/17, 2:29 AM
#3

Jag är faktiskt väldigt orolig. Om det skulle bli krig så skulle deras säkerhet vara ett otroligt stressmoment. Det skulle ju inte vara det lättaste att fly eller försvara sig med deras sällskap. Ibland tänker jag att det snällaste skulle vara att avliva dem så att de inte riskerade att bli skadade i det hela. Hellre att de får ett fint avslut än blir ihjälslagna eller svälter ihjäl. Det hela beror ju på hur kriget urartar sig och vilka områden det gäller.

tlover
1/26/17, 7:21 AM
#4

De allra flesta sällskapsdjur kommer ju från bruksdjur. Katter är ju livsnödvändiga för att hindra smittspridning, hundar är alt från dragdjur till vaktdjur till jaktkamrater och lite allt möjligt, kaniner och marsvin började ju som matdjur (nu menar jag inte att man ska äta sina vänner men man kan börja föda upp, våra avelsdjur var ju våra sällskapsdjur då vi hade köttkaniner).

Sen så finns det säkert tillfällen då det är bättre för ens husdjur att gå till de sälla jakt/betesmarkerna istället. Allt beror ju på situation.

Just nu har vi bara kompostmaskar som husdjur så dom skulle nog klara sig bra även om vi inte hade så mycket att ge dom eller om vi var tvungen att släppa ut dom så just nu skulle det inte vara så illa för oss.

Sen så har vi aldrig haft något djur enbart för sällskap heller

l'm back

KimE
1/26/17, 7:48 AM
#5

Många av de moderna husdjuren även lantbruksdjuren är för resurskrävande. Om du ska handslå flera ha för att hålla en modern häst eller ko vid liv så lär du inte hinna göra någon annat. Ca 4 ha myrslåtter behöver skördas för att hålla en fjällko över vintern.

Leifsdotra
1/26/17, 10:07 AM
#6

Hundarna är ju bra på att varna för inkräktare, som jaktkamrat, min ena är också fenomenal på att hitta smultron och blåbär faktiskt. Hon älskar bär🙂

Men såklart måste man se till att de har mat så att de klarar sig!

Annons:
aneri
1/27/17, 11:21 AM
#7

Hundarna är ju också bra på att värma  upp sängen om det är kallt. De ger dessutom trygghet och är alltid positiva. Och så länge katten ligger och myser så är allt lugn och frid. 

Hur förvarar ni hundmat förresten?  Vilket jag lägger säckarna i garaget, på vinden  eller i skafferiet så är det högst sannolikt att mössen hittar dit. Det är anledningen till att jag bara har preppat en stor säck (13kg) än så länge. Jag lade den i en av IKEA:s illaluktande plastlåda, som inte är av food grade -kvalité. Kan det påverka fodret i papperssäcken?  Jag vet inte hur jag ska förvara säckarna om det blir cirka 12 stycken så småningom. Hur gör ni?

Agafia
1/27/17, 12:07 PM
#8

Hundmat ( torrfoder ) förvaras i en metallbehållare , nu har jag en liten hund så det blir inga problem med lagringen .

aneri
1/27/17, 12:20 PM
#9

#8 Tack! 🙂

Men jag tror inte det finns så stora metallbehållare. 😉Och jag behöver i så fall behållare till 12 st  13 -kilos säckar.

Maleficum
1/27/17, 12:24 PM
#10

#9 Min första tanke var en sån där stor gammal toppmatad frys när jag läste mängden mat du ska ha :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

VildaVittra
1/27/17, 12:26 PM
#11

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Em_
1/27/17, 12:29 PM
#12

Katter kan hålla undan skadedjur. Hundar kan larma, vakta,  och ev. jaga, dra eller valla. Papegojor kan vara riktigt jävliga mot inkräktare har jag hört. Hästar kan användas för transport och i jordbruk. Men det blir mycket extra jobb med med djur som inte fixar sin egen mat, frågan är om det är hållbart på långsikt om man nätt och jämt klarar de mänskliga familjemedlemmarnas behov. Sen ska djuren ha drägliga liv också. Säg att det blir brist på sjukvårdsmateriel och mediciner i hela EU, då gissar jag att det blir köpstopp för veterinärkliniker rätt snabbt. Då skulle behandlingsbara lidanden sluta med avlivning i stället.


aneri
1/27/17, 12:36 PM
#13

#10 Jag tror att det kommer att mögla i en frys om inte kylan är på. Annars så var det ju en bra idé. 🙂

#11  Tack! 🙂 Du är en klippa. Du är ju fenomenal på att hitta det andra söker.

Annons:
Mr_Si
1/29/17, 10:35 AM
#14

Tror det är skillnad på kortsiktiga akuta katastrofer och långsiktiga långsammare nedgångar. I en akut situation tror jag djur oftast kommer vara ett problem, att ta hand om dem samtidigt som man ska klara sig själv försvårar saker. Detta gäller även "matdjur" och jakthundar.

I en mer långsiktig situation tror jag djur kan bli ovärderliga, om tillexempel tillgången på olja i Sverige skulle minska rejält skulle det moderna jordbruket sluta fungera, det jordbruk som skulle kunna drivas i det läget skulle vara beroende av hästar som kan tränas om från fritidsbruk till arbetshästar… ägarna till dessa hästar skulle antagligen bli rätt populära kvickt :). Andra exempel som jakt/ vakthundar, katter för ohyresbekämpning och "matdjur" har redan tagits upp.

.m.m
9/12/17, 10:18 AM
#15

Det beror på om läget blir ett sådant att du blir fast där du är, men har goda resurser så att du inte är beroende av omvärlden för att klara er. Eller om det är såpass hotfullt att det faktiskt är läge att fly landet. Säg att alla Isis exploderar samtidigt ur sina 100-tals celler i landet parallellt som ryssarna invaderar från öster. I ett sånt akut läge blir ju alla sällskapsdjur en last och en mun mer att mätta.😐

Upp till toppen
Annons: