Annons:
Etikettallmänt
Läst 2037 ggr
Spectabile
2017-01-28 19:49

Ditt längsta elavbrott

Hur länge varade det längsta elavbrottet du varit med om?

Det längsta för mig varade ganska exakt en vecka

Annons:
[rumelle]
2017-01-28 19:59
#1

Fyra dagar tror jag vi var strömlösa efter stormen Gudrun. Vedspisen var guld värd då.

Caeli
2017-01-28 20:21
#2

Några dagar, också efter stormen Gudrun. Och ändå bor jag mitt i ett samhälle som "aldrig" brukar vara strömlöst!

DesK
2017-01-28 21:13
#3

6 dygn efter stormen Gudrun, vi hade vedspis och dessutom elugn med gasplattor, så vi klarade oss jättebra och vi hade klarat oss ett bra tag till, minst lika lång tid till.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

-Aida-
2017-01-29 09:15
#4

4 dagar, min pappa har överlevnadsgrejer så vi klarade strömavbrottet väldigt bra, alla rum fick en fotogenlampa och vi gick runt med ficklampor, vi bodde då i ett rätt stort hus.

Mr_Si
2017-01-29 10:44
#5

inte långt alls… några timmar typ

Åsa S
2017-01-29 12:06
#6

14-15 timmar mitt i vintern lite jobbigt var det blev lite kallt och pumpen till vattnet och avloppet funkade ju då inte = gick inte få vatten eller att spola i toaletten.

Annons:
Gia91an
2017-01-29 15:45
#7

En vecka! Hade kamin som enda uppvärmningskällan i huset så där satt vi och lagade korv på pinne. Snöstorm var det ute och det jag kommer ihåg som mest problematiskt var att spola i toaletten. Som tur väl är så när min mor får reda på att det ska bli storm så fyller hon upp badkaret ifall att. Det var välbehövligt! Kommer inte ihåg det som att det var jobbigt med mat eller så, enda grejen var väl att det var ganska långtråkigt… xD

Tant Grön
2017-01-29 16:39
#8

14 dagar efter stormen Gudrun. Som tur var hade vi vedspis och kamin, så vi hade det varmt och kunde laga mat. Hade också en brunn där man kunde hinka upp vatten. Tvättade av oss gjorde vi i den vedeldade bastun. Ingen TV så klart, bara en liten batteridriven radio. Enda belysningen var ljus och ficklampa. Telefonen lade av också efter några dagar, så det var ganska långtråkigt. Sen när elen kom tillbaka, så var det något träd som hängde över någon ledning, så elen försvann då och då.

Em_
2017-01-29 17:31
#9

En kväll, 4-5 timmar. Jag var 10-12 år då och minns det fortfarande. Det säger något om hur "extremt" det var i mina ögon då. Nu som vuxen längtar jag ut på landet, men det finns nog en del fördelar med att bo i större städer också.


Fridaaaa
2017-01-29 17:34
#10

3-4 dagar. Var när Gudrun kom. Är det längsta jag kommer ihåg att vi haft.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Agafia
2017-01-29 17:52
#11

Något dygn under 1980- talet , då blev halva landet utan el vad jag minns 🤔 Vet att det var liiiite kris på jobbet , då inte reservaggregaten gick igång direkt ! Operationsenheten KS ( dåvarande HS ) vi trodde det var en övning …..

VildaVittra
2017-01-29 18:00
#12

I Sverige ett par dygn, utomlands flera dygn samt så har jag varit med om elransonering (de stänger av all el under dygnets varmaste timmar, vi västerlänningar höll på att flyta bort, men jag fattar att de vill ha el på natten till belysning och så).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Agafia
2017-01-29 18:12
#13

#12 . Utomlands är elförsörjningen bristfällig och har inte hängt med turistboomen . När jag var i Turkiet i en månad under sommaren , så var det varmvatten någon timme varje kväll och då skulle ju alla sätta på tvättmaskiner osv. Belysningar på restauranger , diskotek , barer . Det fanns ett tivoli i staden och det krävde endel el , så när allt detta belastade elsystemet …… becksvart och allt stannade , även åkattraktionerna på tivolit ! De fick plocka ner folk med stegar 😳

Annons:
JMW
2017-01-29 22:53
#14

8½ dygn efter att Gudrun dragit förbi. Även vi klarade oss fint med vedspis och kakelugnar. Vatten till toan kunde vi hämta ur bäcken för det var inte fruset då. Dricksvatten hämtade vi i dunk hos svärmor som klarade sig helt från Gudrun. Minns att jag stod vid vedspisen och stekte upp allt möjligt från frysen som jag sedan körde till syrrans frys.

Leifsdotra
2017-01-30 10:43
#15

Där vi bor nu - ett fåtal timmar bara. Det var tydligen mycket oftare strömavbrott bara nåt år innan vi flyttade dit permanent. Avbrotten var ofta långvariga då också, men sedan bytte man ut en del utrustning och säkrade upp på nåt vis, så nu är det väldigt sällan problem, och bara väldigt kortvariga i så fall.

Niklas
2017-01-30 10:45
#16

Några timmar såvitt jag kan minnas. Det är nästan aldrig strömavbrott.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ria74
2017-02-03 00:53
#17

Ca en vecka efter stormen Gudrun. Vi hade inga större problem förutom att fördriva tiden. Blev mycket kaffe ihop med grannarna under tiden ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Helena89
2017-02-04 16:06
#18

Ca en vecka var strömmen från elnätet utslaget, men jag bodde med min pappa då så det var ju verkligen ingen fara på taket för han är en prepper av rang, där finns allt man behöver inkl dieselelverk så vi hade ju möjlighet till lite el om vi behövde till vissa saker. 

I huset jag bor i nu har jag varit utan el i 1,5 dygn (2 dagar och en natt). Inga problem det heller för vi har ju det mesta här med (utom elverk då). Det jag är mest nervös över med elavbrott här är all mat i våra frysar (vi hemslaktar så vi fyller ju upp frysarna med årets kött på hösten).

Daltorpet
2018-09-23 22:44
#19

Nu kan man väl inte säga att jag har elavbrott som så då jag inte har el indraget. Men sex år har jag levt så. Dock har jag el på arbetet där jag kan tex ladda mobil och powebanks.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Niklas
2018-09-24 10:30
#20

#19: Du har inte funderat på någon enkel generator eller solcell för småel som batteriladdning?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Daltorpet
2018-09-24 10:55
#21

Jo eller faktiskt har jag en liten solcell som jag kan ladda tex mobilen med. Tror att jag missförstod frågan lite, tänkte att det handlade om elavbrott från det fasta nätet. Utöver det kan jag ladda mobilen i bilen. Så ser alltid till att ha 80L bensin som jag roterar om det skulle komma en dag jag behöver bilen som generator.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Niklas
2018-09-24 10:57
#22

Eller också missförstod jag ditt svar. :-) Med bilen som generator klarar du dig länge.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

EnGlad0liv
2018-11-06 20:24
#23

Bodde utomlands ett tag och då hade vi ingen ström i två månader, vilket också innebar att vattnet inte kunde pumpas upp i vattentanken på taket. Vi var alltså utan el och vatten (vi hade dricksvatten på flaska) i två månaders tid, men det fungerade rätt så bra ändå :)

Milkshake
2018-11-11 18:25
#24

Ca 2 veckor efter Gudrun.

Upp till toppen
Annons: