Annons:
Etikettpsykologi
Läst 781 ggr
Mr_Si
2017-01-29 15:40

Hjälp och samarbete vid kris

Cornucopia och "Prepp på mitt sätt" har tagit upp frågan om människors samarbete och samhällens självorganisering vid kris, samt att prepping även kan innebära att man kan hjälpa andra:

https://prepppamittsatt.wordpress.com/2017/01/25/vad-har-andra-for-nytta-av-mig/

http://cornucopia.cornubot.se/2017/01/prepping-manniskor-hjalper-varandra-vid.html

Traditionellt har ju preppingrörelsen varit tämligen indvidinriktad och andra människor beskrivs ofta som hot (åtminstone upplever jag att den synen dominerar, speciellt bland amerikanska preppers) men hur ser ni på saken? Hur kan vi hjälpa andra människor/ stötta samhället vid en kris? Vilken hjälp hoppas ni på från andra? Vilka hoppas ni på hjälp ifrån och vilka personer/ grupper skulle ni anstränga er extra för att hjälpa?

Annons:
VildaVittra
2017-01-29 15:51
#1

Jag tjatar ju alltid på om att vi måste stödja våra svenska bönder, det är ju storskalig prepping att mat produceras inom rikets gränser och kommer hjälpa oss alla under en kris. Så på det sättet är jag inte "egoist", jag hade ju kunnat välja att bara preppa för mig själv (håller höns). 

Har några grannar jag kan tänka mig att samarbeta med, en av dom har massor med kubik av ved tills när han blir för gammal och skröpligt för att hugga någon, kan tänka mig att byta ved mot ägg exempelvis.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mr_Si
2017-01-29 18:17
#2

Jo att promota och handla svenskt och lokalproducerat försöker jag också göra… att det produceras mat i landet känns viktigt för vår resiliens.

Är även aktiv i civilförsvarsförbundet och en del andra lokala föreningar och hoppas kunna stötta samhället vid en kris genom dom engagemangen.

Vid en större och långvarig samhällskollaps har jag en del vänner i närområdet jag hoppas kunna samverka med för matproduktion och säkerhet men hoppas att det aldrig kommer dit!

Leifsdotra
2017-01-30 08:59
#3

Jag tänker mig byteshandel, fast det beror ju på situation också. Om vi kan bo kvar och ha gården intakt så kan vi sälja mat och ved framför allt, och så får man ju se vad andra kan erbjuda av värde tillbaka.

Torparmor
2017-01-30 11:54
#4

Byteshandel både av varor och tjänster. 

Härbergera utsatta människor från "stan" i de utrymmen som finns på gården. Med luftmadrasser och sovsäckar kan tom dragiga hölador ge skydd för regn och skogens bär och svamp ge lite mat i magen


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Agafia
2017-01-30 11:59
#5

Och hur hantera ev. Människor som vill ta mat osv. Med hot om våld i sin desperation ?

Leifsdotra
2017-01-30 12:08
#6

#5 Boskapsvaktande och/eller gårdsvaktande hundar som larmar är väl steg 1 i ett sånt scenario för min del tänker jag. Jägare och vapen finns i familjen, praktiskt i en hotsituation även om jag är en mycket fredlig person under normala omständigheter.

Annons:
Mr_Si
2017-02-04 16:21
#7

Hittade den här youtubevideon idag och tycker dem kan passa in i denna tråden:

https://www.youtube.com/watch?v=-2Rve0F8jek&spfreload=10

Agafia
2017-02-05 10:04
#8

Japp , jag har redan rekat omgivningarna på vatten , ved , bär ,svamp osv.

Upp till toppen
Annons: