Annons:
Etiketthusdjur
Läst 983 ggr
Mr_Si
2017-01-29 15:57

stängsling utan el?

Som jag framfört i en annan tråd så tror jag att bland annat hästar kan vara väldigt användbara i ett långsiktigt shtf-scenario. Ett bekymmer jag dock ser är att de flesta hästägare håller hästarna i hagen med hjälp av el-tråd, om elen försvinner - vad gör man då? Stenmurar eller höga trästaket vore väl en lösning men att hägna in en hel hage på det viset är knappast ett litet jobb. Generator att driva stängslet är en annan tanke men man får lagra mycket bränsle… Bra bete och hoppas att hästarna stannar?

Andra idéer? (problematiken gäller naturligtvis även andra haggående djur)

Annons:
JMW
2017-01-29 16:03
#1

Vad jag sett så har man batteri till eltråden. Alltså inte beroende av el.

tlover
2017-01-29 16:06
#2

Det finns soldrivna elstängsel. Annars kanske man får återgå till hur man gjorde förr. Stängslade in odlingarna och hade djuren på lösdrift i skogen (det beror ju såklart på bland annat vad som händer och mer exakt var man bor m.m)

l'm back

Mr_Si
2017-01-29 17:02
#3

#2 Soldrivna elstängsel med batteribank för molniga dagar låter som en väldigt bra idé…tack :)

KimE
2017-01-29 20:53
#4

Stjhaug

Annars så är ju de flesta hästar inte lämpliga för arbete så de är väl bäst att lägga på grillen.

Gia91an
2017-01-29 21:32
#5

Tur att Mr_si äger en arbetshäst! ;)

VildaVittra
2017-01-29 23:08
#6

Ur ett långsiktigt perspektiv skulle jag satsa på en herde dagtid och ta in djuren nattetid. För folk stjäl ju livdjur redan nu, hur blir det inte när vi har 50 % mindre mat i det här landet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2017-01-30 06:25
#7

#6 ot men även bin stjäls ju nu och med tanke på det ekonomiska värdet av vax och honung även vid byteshandel så ligger dom nog i riskzonen även sen

l'm back

Leifsdotra
2017-01-30 08:50
#8

Vi har hästar som respekterar stängslen även om det inte är el på. Fast blir det dåligt med bete i hagen så hjälper det säkerligen inte. Båda våra hästar kan användas i arbete och som transportmedel, dvs både som drag- och körhästar och som ridhästar. så de lär inte hamna på grillen i första taget. Då är jag mer bekymrad över de fåren, som vi har i hagar med elstängsel. Utan el kan både två- och fyrbenta tjuvar enkelt ta sig in och förse sig. Då får det nog bli boskapsvaktande hundar ändå!

Daltorpet
2018-09-23 22:48
#9

Nu har jag inga hästar men jag har en hel del andra djur som grisar och getter. Jag har ingen ström utan jag använder mig av gärdesgård med fårstängsel på insidan. Min flickvän har dock hästar som går på tråd dock har hon ingen ström till dem.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Upp till toppen
Annons: