Annons:
Etikettallmänt
Läst 2510 ggr
Niklas
2017-01-30 11:15

Hur ordnar du din reservström vid en kris?

Inte alls? Batterier? Dieselgenerator? Solceller? Vindsnurra?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
VildaVittra
2017-01-30 11:22
#1

Ingenting än så länge, men planerar att köpa en sådan där vevradio med laddningsmöjligheter för telefonen. Datorn får jag vara utan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Leifsdotra
2017-01-30 11:26
#2

Solcellsladdare till mobiltelefonerna är väl det enda vi redan har. Generator har vi pratat om till och från i flera år. Men det blir inte av! Nån som har bra tips på vart man hittar begagnade?

Agafia
2017-01-30 12:01
#3

Har en dynamoradio med laddningsmöjlighet för IPhonen och IPhod .

Torparmor
2017-01-30 12:06
#4

Dieselverk, stora batterier, små batterier, vevficklampa, solcellslampor, solcellsräknare


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

-Aida-
2017-01-30 15:58
#5

Ingenting just nu men har funderat på solcellsladdare för att kunna ladda upp mina powerbanks eller ansluta direkt till telefonen.

Spectabile
2017-01-30 16:49
#6

Har ingen reservström utöver helt vanliga batterier och powerbank till mobilen

Annons:
Mr_Si
2017-01-30 17:23
#7

batterier, powerbank och en dynamoradio med uttag för mobil.

Helena89
2017-02-08 14:28
#8

Har bara powerbank till mobilen och en del stora batterier. Pappa har dock ett dieselverk så ström finns hos honom vilket inte är jättelångt härifrån. Jag är mest orolig för mina frysar som innehåller mkt mat. Tyvärr krävs det ju väldigt mycket för att driva en frys så…

Niklas
2017-02-08 14:37
#9

Om du har välfyllda frysar tar det nog rätt lång tid för dem att tina om du inte öppnar dem så ofta under ett strömavbrott.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Helena89
2017-02-08 14:46
#10

#9 Ja, det beror ju på hur långt strömavbrott man förbereder för. Vi har haft som mest 1,5 dygn i det här huset med fyllda frysar. Det började mjukna lite på sina ställen men det mesta var ju fortfarande fruset. På den tiden behöver jag definitivt inget mer än en powerbank till telefonen om ens det (jag har ju bilen som kan ladda telefonen också). Jag har dock varit med om betydligt längre strömavbrott än så, fast inte med så mkt mat i frysen då att oroa mig över.

lordgortor
2017-02-15 12:35
#11

Vindkraft,solceller, fotogen. För övrigt bensin, stearinljus, ved , ammunition, samt konserver, ris, bönor, ärtor.

maxiq
2017-02-24 22:49
#12

Jag har inte börjat än men tanken är att jag så småningom ska ha två vindkraftverk, en gengasgenerator och solceller för el. Som reserv har jag ett par bensingeneratorer av mindre modell. När jag nu drar ny 230V el i mitt gamla nyinköpta hus så drar jag ett 12V-system parallellt med minst en taklampa, ett cigguttag och två USB-uttag i varje rum. Detta ska kopplas direkt från en mindre batteripark. Överskott får gå till att värma vatten. Under sommaren borde jag kunna stänga av "den andra strömmen" helt.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

tlover
2017-02-24 22:58
#13

#9 Särskilt om man har en liggande frys på ett relativt svalt ställe (tex källaren el garaget). Ett tips är att skaffa en "inne/ute termometer" till frysen så man kan se hur det står till utan att öppna.

Har man lite plats över kan man dessutom fylla det med mjölkartonger med vatten som får frysa som agerar som kylklampar vid strömavbrott.

Till trådämnet, vi har inget än tyvärr, det har alltid funnits viktigare saker att köpa. Men vi har en gasoldriven kamin så huset fryser inte sönder vid strömavbrott i första taget iallafall.

l'm back

Annons:
Helena89
2017-03-13 12:31
#14

Nu har vi investerat i en generator så nu har vi gott om el även vid strömavbrott om vi önskar. Känns skönt att ha det ordnat och vi har redan fått tillfälle att använda den också, även om det kanske inte hade behövts för den tid strömavbrottet varade denna gång så var det ju käckt.

Niklas
2017-03-13 22:28
#15

#14: Vad valde ni för typ av generator?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

lordgortor
2017-03-13 22:35
#16

Angående generator. En dieseldriven är klart bättre än en bensindito. Men problem finns när det gäller lagring av bränslet. För det första måste det vara sk vinterdiesel (går att ordna med tillsats av lysfotogen) sedan är det lite problem med modern dieselolja pga tillsats av biobränsle, hållbarheten är begränsad.

Helena89
2017-03-14 10:51
#17

#15 Jaa, det var ju mest sambon som valde utifrån tips från sin pappa. Men nån bensindriven sak. Tillräckligt stor för att driva det vi behöver här hemma så som frysar o kyl och lite till.

#16 Varför är en dieseldriven bättre? För att dom generellt är större och kraftigare eller vad syftar du på?

lordgortor
2017-03-14 13:20
#18

Dieselaggregaten har en högre verkningsgrad, mindre bränsleåtgång per kilowatt. Dessutom är diesel inte så brandfarligt/explosivt som bensin.

Upp till toppen
Annons: