Annons:
Etikettutrustning
Läst 1331 ggr
Mr_Si
1/30/17, 5:23 PM

Hur tänker du kring BOB?

Många BOBar jag sett har varit utformade med friluftsutrustning så ägaren ska kunna klara sig i vildmarken ett tag.

Jag känner mig skeptisk till att jag någonsin kommer hamna i en situation där mitt bästa alternativ är att "fly till skogs" en begränsad period och har därför länge valt att inte packa någon sån väska.

Något jag däremot har fått upp ögonen för är möjligheten att brandkåren en dag ringer på och informerar mig om att det brinner någonstans i huset och att vi ska va ute NU (eller att brandlarmet går mitt i natten eller liknande scenarion). I det läget vore det trevligt att ha en mindre väska vid dörren med lite extrakläder, nån flaska vatten, en nödpeng, kopior på viktiga papper och lite annat smått och gått för att underlätta vistelsen hos lämplig vän eller bekant som vi får söka skydd hos.

Hur tänker ni kring olika väskor? Har ni en eller flera färdigpackade? Vad finns i dom? I vilka scenarion ser ni att ni skulle behöva dom?

Annons:
VildaVittra
1/30/17, 5:36 PM
#1

Jag har ingen direkt BOB, men min handväska är alltid packad med det som jag behöver, som mediciner, telefon osv. 
En sak folk sällan preppar med är en BOB för akuta sjukhusvistelser, därav bär jag alltid med mig mediciner osv, skulle dock behöva något varmt att sätta på mig som inte tar mycket plats i väskan, för senaste gången jag fick åka ambulans, så hade jag bara ett linne på mig och en kort kjol, det var lite kallt på hemvägen sedan på kvällen eftersom det var vår.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mr_Si
1/30/17, 5:38 PM
#2

#1 inte för att märka ord men det du har i handväskan skulle jag kalla för din EveryDayCarry (och är alldeles utmärkt :) )

VildaVittra
1/30/17, 5:46 PM
#3

#2 Jag skrev faktiskt inte att det var en BOB. 🙂 Vet inte vad man skulle kalla den egentligen, eftersom jag inte bär med mig den varje dag, bara de få gånger jag måste lämna min lilla gård och det dessutom är mediciner i som jag sällan behöver, jag vill bara inte stå där den dagen skogen brinner utan alla vid behovsallergimediciner.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mr_Si
1/30/17, 6:00 PM
#4

#3 kanske en SomeDaysCarryBag ;) ;) ;)

Agafia
1/30/17, 10:07 PM
#5

Jag kallet det för handväska 😉

Mr_Si
1/30/17, 10:13 PM
#6

#6 tactical purse kanske? ;)

Annons:
-Aida-
2/1/17, 5:23 PM
#7

Jag ser alltid till att köpa ryggsäckar med remmar utanpå och diverse kardborreband så man kan fästa saker på utsidan, i form av nödfall som brand har jag diverse saker och utrustning utplacerat i ett skåp så de bara ska vara att packa ner och dra fort eller fästa snabbt och smidigt på utsidan.
Har min brandfilt där risken för brand är som lägst, behöver flytta på min släckare också men latheten hinner ikapp.

Upp till toppen
Annons: