Annons:
Etikettallmänt
Läst 2533 ggr
leemland
2/2/17, 7:14 PM

Skyddsrum nära dig

Det ska ju finnas skyddsrum i varje kommun, eller skulle iaf innan. Vet ni var varje skyddsrum finns i era kommuner? Vilket som ligger närmst/vilket man ska ta sig till om det händer något.?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
VildaVittra
2/2/17, 7:46 PM
#1

Nästan 4 mil bort, men har tänkt att stanna hemma, finns en bergskreva här jag kan ta skydd i. 

Men googlade på skyddsrum Uppsala bara av nyfikenhet, när UNT skrev en artikel om dessa samt besökte dom så står följande att läsa.

"Slottsbacken.

Cirka 400 platser.

Det enda så kallade befolkningsskyddsrummet Uppsala har kvar. Befolkningsskyddsrummen är gjorda för att klara extra många människor och ligger, till skillnad från andra skyddsrum, inte i befintliga byggnader utan under jord. De var tänkta att finnas till för människor som var på väg någonstans när flyglarmet gick.

Hit men inte längre

City hade hoppats få komma in i skyddsrummet som ligger under Slottsbacken. Men vem har nycklarna? Efter ett oräkneligt antal samtal till olika enheter på kommunen, räddningsverket, länsstyrelsen, statens fastighetsverk, MSB-myndigheten och faktiskt också Slottsbiografen hänger vi fortfarande på låset. Ingen tycks veta var nycklarna är. Vet du något? Hör av dig till City!"

http://www.unt.se/citykronikor/om-kriget-kommer-131046.aspx

Känns betryggande. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ria74
2/2/17, 9:34 PM
#2

Skyddsrummet här i byn ligger på skolan och är väl ca 500 meter bort.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

-Aida-
2/2/17, 9:51 PM
#3

Mina grannkommuner har hur många skyddsrum som helst med platser från 40-70 pers ungefär, i min fjutte kommun har vi bara ett skyddsrum med plats för 45 stycken, det är nuvarande polisstationen, vi är cirka 8000 invånare.
Det ligger iallafall granne med min byggnad så man kan väl säga att jag kan iallafall stå först i kö… 😂

Agafia
2/2/17, 10:54 PM
#4

Skyddsrum finns i källarvåningen där jag bor , under marken .

Spectabile
2/3/17, 2:44 PM
#5

Det ska tydligen finnas skyddsrum i kommunen där jag bor (fick googla) men jag har inte den minsta aning om var dom finns

leemland
2/3/17, 5:40 PM
#6

Har nu kollat runt lite själv här där jag bor. Tydligen ska här vara några, men ingen av dom verkar brukbara. 

Någon som kan "öppna" denne länken och få fram de blå prickarna?  Man ska skriva in skyddsrum och sen trycka på SÖK. Här kommer instruktionerna: 

3. Kolla på kartan. Gå in på Geodataportalen, geodata.se, och klicka dig fram så här:

I det blå fältet till höger med rubriken Geodataportalen klickar du på vita knappen ”Till sök”. 
Nu får du upp en karta över Sverige till höger. Gå till spalten längst till vänster där det längst upp finns en sökruta. Skriv in Skyddsrum och klicka på ”sök”: 
Nu får du upp en resultatlista i mitten-
spalten, gå till raden Skyddsrum-Visningstjänst, klicka på symbolen som ser ut som ett grått litet kugghjul under rubriken Länkar. 
Titta på Sverigekartan, nu är den fylld med små blå prickar som markerar skyddsrum. 
Gå in på kartan och klicka på din hemort. Fortsätt att klicka, kartan zoomar in över området. Till slut har du en detaljkarta där varje skyddsrum är utmärkt med skyddsrumssymbolen – orange fyrkant med blå trekant.  
https://www.hemhyra.se/tips-rad/om-kriget-kommer-har-hittar-du-skyddsrummet/

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
[NeferNefer]
2/4/17, 10:32 AM
#7

Vad gäller Stockholm har jag hört att alla tunnelbanenätets underjordsstationer ska vara skyddsrum. Jag måste ta reda på om det är sant. De är ju inte stängda, i och med att tunnlar leder till och från dem ut i friska luften så finns det giftiga gaser lär ju de ta sig in …

Och det var ju bara att googla. Här är lite skyddsrum i Stockholm. Bara att lära mig det här utantill och så komma ihåg det ifall det behövs. http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4129112.aos

VildaVittra
2/4/17, 11:07 AM
#8

#7 Man får ju tänka på saker som atomvikt… eller inte alls om man vill leva i det blå.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Helena89
2/4/17, 3:52 PM
#9

I min kommun finns inga skyddsrum alls.

Mr_Si
2/4/17, 4:10 PM
#10

verkar va ont om skyddsrum i närheten… enda trösten är att jag tror det är rätt ont om strategiska mål häromkring med.

Gia91an
2/5/17, 5:22 PM
#11

Jag har tänkt lite på det där med skyddsrum… I min kommun där jag bor finns det inte några listade skyddsrum. Däremot då jag jobbar som bibliotekarie (dock i en annan kommun) så har jag varit i biblioteket här i min ort och de har magasin under jord som kallas valvet. Det är det närmsta jag kommit skyddsrum här. Jag tror det är ett gammalt skyddsrum.

Men i min arbetskommun på huvudbiblioteket där så finns två skyddsrum- vilka heter öppna och stängda magasinen. Det är precis vad det låter som, magasin med bokhyllor överallt i ena rummet. Det andra rummet har ett rullande magasin-alltså i stort sett omöjligt att flytta ifall nödsituation skulle ske. Ja du har ju kanske inte tid att flytta hyllor i det andra magasinet heller, men där GÅR det inte. Skulle tippa att det på sin höjd får plats ett femtiotal i varje magasin, om man står packade som sillar alltså, men hur ska det då NÅGONSIN kunna funka som skyddsrum? Tror till och med att vi tagit upp det som samtalsämne någon gång i personalrummet men då viftas det bara bort. Men undrar hur många skyddsrum som är i samma skick? Där finns ju dessutom INGET av värde ifall något skulle hända. Det enda positiva är att du skulle ha bränsle till värmekälla. Men du har inget att tända med och OM du gör det så skulle du bli rökskadad… 

Hur många skyddsrum är redo för bruk nu?

Mr_Si
2/5/17, 10:18 PM
#12

#11 Du har nog tyvärr helt rätt. Nästan hela befolkningsskyddet (skyddsrum, gasmasker till civila, matlager,  "hesa fredrik") har tillåtits förfalla sen kalla krigets slut. Bara små rester finns kvar, därför faller det allt mer på oss individer att förbereda våra hushåll.

Carmarino
2/7/17, 6:16 PM
#13

Hos oss finns skyddsrummen i källaren på huset.

I USA är det många som bygger egna skyddsrum. Kanske något för Sverige att ta efter? De ser ju faktiskt rätt mysiga ut. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
VildaVittra
2/8/17, 12:13 AM
#14

#13 I USA har de helt andra vanligt förekommande väderproblem. Det vi skulle behöva bygga skyddsrum för kräver avsevärt mer än det amerikanerna gör. 

De gräver exempelvis ner bussar och liknande järnhaltiga konstruktioner i marken, här skulle de rosta bort på ett fåtal år.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Carmarino
2/8/17, 9:35 AM
#15

#14 Det finns olika varianter. I artikeln berättas bl.a. om ett som "…håller för enorma påfrestningar. Inklusive en kärnvapenexplosion på ett fåtal kilometers avstånd.". Den sortens skyddsrum tror jag knappast börjar rosta efter ett fåtal år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Helena89
2/8/17, 1:54 PM
#16

#11 I Sverige finns drygt 65000 skyddsrum med totalt ungefär 7 miljoner skyddsplatser.

Här finns en karta över skyddsrummen i Sverige. Där kan man gå in och hitta vilket skyddsrum som är närmast och hur många platser det är beräknat för. 

https://gisapp.msb.se/apps/kartportal/enkel-karta_skyddsrum/

Här finns lite info om skyddsrum idag.

https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap/Hantera-olyckor--kriser/Skyddsrum/

Helena89
2/8/17, 1:59 PM
#17

#11 Dom skyddsrum som finns får i fredstid användas fritt av fastighetsägaren. Jag tänker att om du är orolig för hur ert skyddsrum skulle kunna bli iordningsställt som skyddsrum så kan du ta kontakt med msb (myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Om inte annat så vet ju den myndigheten hur reglerna ser ut.

Carmarino
2/8/17, 2:11 PM
#18

I fredstid gäller följande:

"Enligt författningskraven i kapitel 2 får ett skyddsrum endast användas på ett sådant sätt i fredstid att det kan ställas i ordning för sitt ändamål inom två dygn."

Se sidan 117 i följande dokument:
https://www.msb.se/Upload/Insats_och_beredskap/Olycka_kris/Skyddsrum/Skyddsrumsregler/gallande_regler/Skyddsrum%20SR15_161101.pdf


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2/8/17, 2:15 PM
#19

#11 Det står en hel del nyttig information om vad som gäller för skyddsrum i dokumentet jag länkar till ovan. Du kan ju visa det för cheferna nästa gång de viftar bort frågorna om skyddsrummet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: