Annons:
Etikettallmänt
Läst 8995 ggr
Mr_Si
2017-02-04 18:30

Hur har du preppat idag?

Tänkte starta en skryt och inspirationstråd där vi berättar vad vi gjort idag för att höja vår hemberedskap. Alla prepps, både stora och små, räknas!

Så kom och skryt litegrann! Vi andra kanske kan inspireras av vilken AWESOME prepper du är :D

Annons:
Mr_Si
2017-02-04 18:47
#1

Jag kan börja :)

Idag har jag och min fru städat städskåpet och "preppingkistan". Känner nu att jag har betydligt bättre koll på vad vi faktiskt har och var vi har det :)

Agafia
2017-02-04 22:58
#2

Idag har jag utökat mitt preppingförråd med en räddningsfilt i folie . Har även börjat att skriva ner allt i en anteckningsbok , för att ha lite koll på livsmedels sista datum .

-Aida-
2017-02-05 10:38
#3

Har utökat mitt förråd med burkmat till min hund. 👍
Har även gjort en lista för framtida inköp av saker som kan vara nödvändiga vid strömavbrott.

aneri
2017-02-06 13:23
#4

Idag har jag fått hit en elektriker som installerade en jordad kontakt i kallskafferiet i hallen som är ouppvärmd på vintern. Nu har jag installerat en frostvakt där och en musskrämma. Nu har jag ett säkert och stort utrymme för vattendunkar och torkad mat  mm. 

Jag har även testat att torka bananer och morötter i ollor ovanpå vedspisen, för att veta om jag även kan torka frukt och grönsaker vid strömavbrott. 

Och så har jag fixat en trampsymaskin och även kollat upp om det går att få tag på reservdelar till den. 

Jag har googlat för att lära mig om värmebänkar så jag kan odla sallad även på vintern. Men det verkar inte lätt, det krävs  alltför stora mängder hästgödsel, 40-50 säckar och det ska dessutom vara färsk gödsel, dvs inte bränd. 

Jag har även läst idag om att odla i halmbalar men problemet är att de flesta bönder inte har halmbalar nuförtiden utan pressar halmen i stora rullar.  Så jag tvivlar på att jag kan få tag i balar.

Mr_Si
2017-02-06 13:28
#5

#4 spännande! var fick du tag på en trampsymaskin?

aneri
2017-02-06 14:47
#6

#5

Genom en bekant som hade en bekant? 🙂

Nu är jag på jakt efter en handdragen slipsten som inte är för stor.  Min hobby är ju att tälja fåglar och nu vill jag också börja tälja vargar, rådjur mm. Men jag måste slipa alla knivar och mejslar som jag använder och det vore ju bra att ha en slipmaskin som även fungerar vid strömavbrott.

Annons:
Agafia
2017-02-06 15:46
#7

Handlat lite extra konserver när jag ändå var och fixade andra ärenden i centrum .

Halvdansken
2017-02-07 20:42
#8

Inte i dag, men i förra veckan när jag var i Sverige kom jag hem till Danmark med ättika och fler Soldatens ärtsoppa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mr_Si
2017-02-11 18:46
#9

Idag har jag köpt en extra liter T-röd till spritköket :)

aneri
2017-02-11 20:37
#10

Jag var inne på Myrorna och hittade en handvevad kaffekvarn som jag kan mala frön, torkade bär och nypon med. 

Och så har jag kollat upp hur mycket det skulle kosta att fylla min ugn i vedspisen med täljsten, så att jag bevarar värmen längre och spara på ved. Det kostar 2450:- så jag får vänta till i höst med det. 

Jag köpte även en ny bågsåg till veden. Jag har tittat på motorsågar i lättviktsklassen, men jag har en sådan respekt för dem. Jag har hört om  några som har råkat ut för att sågen har kastats upp och skurit upp halsen på dem, p g a att det funnits kvistar i trädet.

Agafia
2017-02-11 22:43
#11

#10 . När du sågar med motorsåg så har du skyddskläder på dig , finns speciella för just det .

aneri
2017-02-12 11:20
#12

#11  

Ja, jag har skydd, asdyra byxor, hjälm, öronskydd,  värdelösa vibrationshandskar, skyddsskor. Men min motorsåg är för tung för mig  och jag fick vibrationsskador i min tumme. Men det finns sågar som bara väger lite mer än 3 kilo. 

Men det som skrämmer mig är att sågen kan göra ett hastigt kast uppåt  (även om den är liten) om den råkar på motstånd från t e x en kvist. Jag vet inte om det finns något skydd för halsen.

Agafia
2017-02-12 13:02
#13

Det finns halsskydd , sådana som hockeyspelare har för att inte bli skadade av skridskoskären .

Annons:
Helena89
2017-02-14 11:03
#14

Idag var jag och veckohandlade och inför denna veckas matsedel så gick vi igenom vårt matförråd och rensade ut sån som behöver ätas upp inom snar framtid för att det inte ska hinna bli gammalt. Det visade sig att vi klarar oss hela veckan genom att äta undan, utan att handla mer än smör och potatis. Så då kom preppern fram i både mig och sambon och vi tog veckans matpengar till att bunkra upp med sånt som vi redan har men som kommer att gå åt och som alltid är bra att ha hemma. Tex toapapper, folie/bakplåtspapper, tändstickor osv. Och på nåt sätt så tar preppern i mig över min hjärna lite och börjar tänka mer förberedande att jag tex kommer behöva fiska mer denna sommar så vi slipper köpa fisk lika ofta (bra att ha tillgång till fisk också om det skulle bli kris, även om man överlever rätt länge på nöt/gris/älg/rådjur/hare såklart så är vi vana att äta fisk 2-3ggr/v) och att jag kanske skulle ta tag i mitt grönsaksland ändå till våren och odla potatis och lite rotfrukter så det finns hemma (när vi gjort det innan har vi lätt fått ihop en årsförbrukning men i somras hade vi inte ork för vårt land är inte helt problemfritt).

Men åh vad skönt det kändes, både att gå igenom förråden och känna att vi har mat så vi klarar oss läääänge till och att få preppa lite till.

Spectabile
2017-02-16 22:47
#15

Idag har jag inhandlat 200 värmeljus och 6 blockljus

NesoOberon
2017-02-21 10:52
#16

Torkar morot, purjolök, äpple idag. Tänkte mest bara testa men det kan ju komma till användning, så det räknas väl ändå som prepping?

Agafia
2017-02-21 14:37
#17

Handlat en regnponcho och lite torrvaror till preppförådet , har även köpt desinficerande våtservetter och vanliga våtservetter .Det är vilktigt att ha koll på hygienen vid längre kriser , så slipper du använda dricksvattnet i första hand .

Agda
2017-02-25 23:21
#18

Jag har uppdaterat mig vart brandsläckarna sitter i huset (och insåg vad hemmablind jag är, ena sitter t.o.m. bredvid min stallkläder så den borde jag ha sett dagligen i många år …😛).

Också diskuterade jag med mamma att man skulle kanske fixa våra två kaminer så att man kan elda i dem om behovet skulle uppstå. Då fick jag veta att det faktiskt går att elda i de två öppna spisarna. Tydligen så gjorde mina föräldrar det förr, när mina äldsta syskon var små.

lordgortor
2017-02-26 11:53
#19

Räknat ammunition, kontrollerat förrådet av silvermynt/tackor. beställt ett vindkraftverk och flera solceller samt planerat komplettering av livsmedel.

sponny
2017-03-09 01:24
#20

#18 Se till att sotaren tittar till skorstenarna innan ni börjar elda om de inte använts på länge. För säkerhets skull.

Själv har jag gjort ett ryck och lärt mig att använda ett eldstål. Var ju hur enkelt som helst när jag "fått in rätta knycken." 😃

Har även börjat med bågskytte. I första hand för att det är kul och i andra hand som ännu en matkälla.

Annons:
Helena89
2017-03-13 12:45
#21

Vi köpte ett elverk häromdagen. Tyvärr så gick vår vedpanna sönder i helgen så nu har vi ingen vattenburen värme (går dock att koppla förbi pannan så har vi en elpatron men då krävs ju el och det är dessutom fasligt dyrt). Så nu har vi bara vedspisen för värme om vi blir strömlösa (fast som tur är så kan vi ju driva luftvärmepumpen med generatorn vid behov).

#19 Hur stort vindkraftverk blir det?

#20 Men bara för att man kan hantera pil o båge så är det inte bara att gå ut och jaga käk. För det första är det rätt olagligt (pga djurskydd) och för det andra är det mycket mer jaktkunskaper som ska till för att faktiskt lyckas fälla något utan att bara skadeskjuta.

lordgortor
2017-03-13 22:30
#22

#21

Ett litet sådant på 3,5 kw. Tillkommer solceller på ca 6 kw.

Pil och båge är inte effektivt. Lagligheten är en sak, matbehovet ett annat och har man jakträtten på marken kan man agera lite som man finner lämpligt.

Helena89
2017-03-14 10:58
#23

#22 Fast det har ingenting med jakträtten att göra. Bara för att du har jakträtt innebär det inte att man får göra som man vill. Men får inte lov, och hur hungrig man än är bör man inte, skada vilda djur, det handlar om djurskydd och etik o moral. Ska man skjuta så ska man se till att fälla dom, inte skada dom och låta dom springa. Pil o båge kräver enorm jaktkunskap (dvs kunskap i att läsa djur o natur och att vet hur man jagar, inte bara hur man skjuter) för att man ska kunna jaga med det och det är få djur som faktiskt fälls vettigt av pil o båge. Sorry, men det är inte något man bara går ut och hämtar mat i skogen med, och man bör inte ens prova för djurens skull. Är man hungrig får man leta vegetabilisk föda eller kanske sätta upp fällor för djuren.

sponny
2017-03-14 11:41
#24

#21 Självklart har du rätt. Jakt är absolut inget att ta lätt på. Detta är snarare en del av min farfars favorituttryck: "kunskap är en lätt börda att bära." Och att jaga med pil och båge kommer jag förmodligen aldrig att göra.

Men trots det… Om det smäller ordentligt och vi hamnat i ett TEOTWAWKI-scenario där samhällets funktioner brutit samman vill jag i alla fall ha kunskapen att kunna hantera utrustningen på ett säkert och bra sätt.

Helena89
2017-03-14 12:30
#25

#24 Bra att du känner så iaf. Men jag kan nog inte ens i TEOTWAWKI anse att det är okej att riskera att skada djur, om du alls träffar är det liksom större risk att du skadeskjuter än att du fäller djuret. Men att skjuta pil o båge är riktigt kul, så det är absolut en rolig hobby. Men inte med prepping-tanke tycker jag. Då är det bättre att ta jägarexamen och lära sig hantera vapen korrekt och att lära sig kunna skjuta ett djur på ett sjyst sätt.

lordgortor
2017-03-14 13:18
#26

#25 Just det du har rätt i att pil och båge är en hobby. Om man jagar för att få mat är det självklart att djuret skall bli på platsen där skottet har gått. Har man jakträtten på en mark så jagar man som man vill, just för att skaffa mat. Märk väl att detta gäller om inget fungerar i samhället i övrigt. Annars gäller alla lagar och förordningar. Men om samhället har fallit samman gäller andra regler. Risken att bli åtalad är således noll.

Helena89
2017-03-14 13:49
#27

#26 Om allt i samhället har fallit samman så skulle jag nog faktisk skita i jakträtten och gå ut och jaga ändå ;P Men inte med pil o båge utan med skjutvapen, för jag bryr mig om djuren även om samhället är kaputt.

Annons:
aneri
2017-03-14 13:53
#28

#26

Jag har svårt att tro att du har jägarexamen för då skulle du inte resonera på det sättet. Det handlar inte om risken att bli åtalad utan om respekt för djur och natur, dvs, som tidigare har skrivits, om moral.

Att ha jägarlicens innebär inte enbart rättigheter utan även skyldigheter och ett stort ansvar. 

Med den moralen så hoppas jag att du inte föder upp djur.  😕

lordgortor
2017-03-14 15:03
#29

#28

Jadå, jag har ett antal vapen av olika kalibrar och utförande. Samtliga med licens. Dessutom har jag mark att jaga på. Vad som diskuterades var inte den formella rätten och lagligheten i nuläget utan vad man kommer att gör när andra utvägar är stängda. Moralen sitter löst när samhället har packat ihop och lämnat oss vanliga mugglare åt vårt öde. Djur har jag och har haft flera, i nuläget inte mer än något hundratal, plus mina sällskapsdjur/jakthundar.

Helena89
2017-03-16 15:10
#30

#29 Fast moralen till djuren hänger väl inte på samhällets existens?

lordgortor
2017-03-16 15:21
#31

Moralen? Då skulle man inte jaga alls menar du? Det är en helt annan historia, här talas det väl om överlevnad? Om du med moral menar underdånighet inför överheten så håller jag inte med.

Helena89
2017-03-16 15:38
#32

#31 Jag pratar om moral gentemot djuren, dvs att ska man jaga för att få mat så jagar man på ett smart och sjyst sätt. Man jagar inte hej vilt för att det är ens egna mark, man använder inte pil o båge utan man använder vapen som ser till att fälla djuren, man skjuter inte om man inte är säker på att fälla djuret osv. Moralen som jag pratat om i mina inlägg handlar om respekt för djur och natur. Inte på något sätt om någon överhet eller samällets funktioner. Och jag anser inte att man ska sluta bry sig om djur och natur för att samhället slutar fungera. Då är det desto viktigare att faktiskt bry sig om djur och natur och vårda dessa.

lordgortor
2017-03-17 00:04
#33

Precis vad jag har sagt, man jagar för att skaffa mat och använder skjutvapen, inte ineffektiva hobbyprylar som pil och båge. Vem har påstått att man inte skulle bry sig om djur och natur? Men mat skall man ha, däremot inte idiotiska troféer. Jag har aldrig burit hem horn eller något annat i den vägen.

Leifsdotra
2017-03-17 09:23
#34

#4 Hur stor yta tänkte du odla sallad på? Jag har inte kollat upp varmbänk alls, men blev nyfiken. Finns det ingen ridskola eller liknande i närområdet som vill bli av med gödslet? Jag har själv bara 2 hästar, men gödsel skapar de ju varje dag så det kanske kunde vara nåt att kolla upp tänkte jag 🙂

Annons:
tk1971
2017-05-07 18:13
#35

Idag har jag anmält mig och sambon till Försvarsutbildarnas infoträff nästa vecka om hur man förbereder sig för en krissituation. Det kan nog vara nyttigt och ge en del bra tips.

Spectabile
2017-05-08 17:59
#36

Det blev några extra påsar med grillkol i helgen. Känns som att det är bra att ha

Cert
2017-05-10 11:57
#37

Jag köpte en konservburk med mat idag… man måste börja någonstans? 😂

Spectabile
2017-05-11 14:17
#38

#37

Absolut! Nästa eller nästnästa gång köper du något mer 🙂

tk1971
2017-05-11 15:00
#39

Igår kom sambon hem med plastdunkar och vattenreningstabletter. Jag skulle nog säga att vi är bättre förberedda för en kris än många andra.

Agafia
2017-05-22 09:07
#40

Det blir helt klart inköp av fler vattendunkar ☀️

lordgortor
2017-05-23 12:02
#41

Jag har vidtalat en lokal företagare för att gräva en brunn åt mig.

Annons:
Leifsdotra
2017-05-29 11:23
#42

Bunkrade upp lite i matförrådet under helgen, så nu är detåtminstone lite bättre påfyllt med torrvaror och konserver.

Sen har jag påtat i trädgårdslandet och satt mer stängsel så att lammen har bra bete. Så då är både kött-, potatis- och grönsakstillgången säkrad inför hösten!

Helena89
2017-05-29 15:41
#43

Här har det igår kommit ett gäng kaninungar som fram mot hösten ska slaktas. Väntar nu på att den andra honan ska få sina ungar också. 

Och i trädgårdslandet växer det för fullt, både vinterpotatis, kålrot och palsternacka inför hösten/vintern och sommarpotatis, sallad, tomat o gurka för sommaren.

sponny
2017-06-18 19:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Håller på att preppa värme för ett par år framåt.

Leifsdotra
2017-06-19 08:33
#45

Nu har vi också fått kaninungar som #43 och bättre hyllor till livsmedelsförrådet är ihopsnickrade. Under semestern ska matkällaren renoveras!

-Aida-
2017-06-20 16:57
#46

Jag beställde idag ett trangia och ett köks set för utomhusbruk och lite lunchlådor.

Darkylucy
2017-07-16 12:58
#47

jag skälv ha inte hunnit preppa i dag men snart ska jag raka mej och gå på afären köppa peppsi max och öl sen fiffla med datorn och kanske ouija i dag eller spirit box rulla ciggareter ah blir nog min prepp för i dag.🤔

the darkynessLyssnar på musik

Daltorpet
2018-09-23 22:19
#48

Inte bara idag utan under hela helgen. Jag har slaktat två getter som skall kallröka. Blev 34kg tillsammans så det är nästan två månaders mat. Jag har kastat in närmare 20m2 granved i vedboden. Så vintern och början på nästa är räddad.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Annons:
Mjukisprepper
2019-03-29 14:44
#49

Varje gång jag handlar håller jag ögonen öppna efter riktigt bra extrapriser på sånt som kan vara "bra att ha". Idag blev det en flaska såpa för 6 kr och en flaska ketchup för 5kr. :) Dessutom fanns det nu utrymme i frysen att lägga i ett par flaskor vatten till så nu ökade vattenförrådet i frysen med tre liter iaf. :)

Daltorpet
2019-03-29 16:54
#50

# Det är ett jättebra tips att kolla efter billigt när man väl är och handlar. Då har man snart ett lager. Vatten är ju alltid bra och en av de viktigaste preppen. Vatten i frysen fyller ju fler funktioner än bara drickbart.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Niklas
2020-11-11 20:02
#51

#12: Det var visserligen länge sen du skrev det, men du kanske är kvar här. Nog finns det väl ett kastskydd på sågen? Annars skulle jag inte använda den.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mr_Si
2021-01-27 14:12
#52

Idag har jag blivit aktiv på det här forumet igen, jag hoppas det ska hjlpa mig att preppa kunskap och idéer :)

Niklas
2021-01-27 14:59
#53

Det har märkts att du är aktiv. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mr_Si
2021-01-27 15:56
#54

#53: kul att höra :) eftersom du skrev i den här tråden tänker jag utmana dig lite :hur har DU preppat idag? ;)

  • Redigerat 2021-01-27 15:56 av Mr_Si
Niklas
2021-01-28 13:15
#55

#54: Jag får väl, i brist på annat, säga att det här var del av min Prepping:

» Pappersböcker för preppare

😀


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2021-01-28 13:16 av Niklas
Annons:
Mr_Si
2021-01-30 17:55
#56

Köpte på oss ordentligt med extra pasta, mjöl och havregryn när vi veckohandlade idag :)

Mr_Si
2021-03-04 13:50
#57

Idag har jag efter att ha fått tips från Magi-cat här på forumet beställy en stor förstahjälpenväska från röda korset, känns bra :)

Mr_Si
2021-03-05 21:08
#58

Idag har jag provat geocaching med en ny vän, kanske inte främst för preppingsyfte men lite frisk luft och att läsig hitta bättre i närområdet kan ju inte skada :)

Niklas
2021-03-08 17:21
#59

#58: Första gånge eller har du gjort det förut?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mr_Si
2021-03-09 23:49
#60

#59: första gången:)

Niklas
2021-03-10 13:04
#61

Det är ett rätt roligt sätt att komma ut. Passar hela familjen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

K
2021-09-20 19:52
#62

#6: Jag har enantik slipsten som jag köpte för länge sen i en antik affär för länge sen.
Den har en handtag och en behållare för vatten .
Lite otymplig grej men som alla grejer frön denne tid funktionella och robusta

Annons:
Mr_Si
2021-10-30 01:17
#63

Köpte med mig en trekilospåse med skruvmackaroner och lite extra burkar med majs, champinioner etc.

Mr_Si
2021-11-07 18:56
#64

Idag har vi tagit ur frön från tomaterna vi odlade i år så vi kan så nya nästa år:)

Leifsdotra
2021-11-08 08:21
#65

Tagit bort överskottstuppar och fyllt frysen med prima härproducerat kött från ungtuppar!

Mr_Si
2021-11-16 22:44
#66

#65: härligt:)

Mr_Si
2021-11-19 15:50
#67

Varit ute och sprungit, kanske inte en jättegrej men tror att hålla sin kropp så funktionell som möjligt är en viktig del av ens personliga krisberedskap:)

Mr_Si
2021-11-28 15:18
#68

Köpte på mig 7kg pasta och lite annat smått och gott idag:)

Niklas
2021-11-29 12:17
#69

#68: Har du någon favoritpasta eller köper du vad som är billigast?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Mr_Si
2021-11-30 19:07
#70

#69: håller mig till det billigaste:)

Leifsdotra
2021-12-01 09:48
#71

Fyllde på förrådet av stearinljus, värmeljus och lampolja igår.

Niklas
2021-12-02 11:13
#72

Jag undrar vilket bränsle som är billigast när det gäller att lysa upp och värma. Stearin, lampolja, fotogen, rödsprit, och så vidare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Leifsdotra
2021-12-02 14:14
#73

#72: Ja, det skulle vara intressant att veta. Jag har inte alls kollat upp det utan vi använder de bränslen som vi redan innan har användning för. T ex i köket har vi en stearinljushållare på taklampan så om det blir strömavbrott och vi behöver lysa upp köket på annat sätt så använder vi stearinljus. Behöver vi lysa upp i vardagsrummet så har vi en fotogenlampa som ändå alltid står framme, likadant i hallen. Men sen finns det andra rum som det inte finns en självklar alternativ ljuskälla för och där kan man ju välja det mest ekonomiska alternativet om man vet vilket det är.

Mr_Si
2021-12-02 15:36
#74

#72: bra fråga 🤔

Niklas
2021-12-02 15:47
#75

Jag ser nu att det finns en del tester inom vissa segment. Här är ett äldre test av stearinljus där Clas Ohlsons utsågs till mest prisvärt.

» Hem & Hyra testar stearinljus - Hem & Hyra

Här finns ett motsvarande för kronljus där Ikeas var mest prisvärt. Även det ett äldre test så det behöver inte vara likadant nu.

» Jämförelse av kronljus | GP

Det vore intressant att veta hur olika LED-ljus klarar sig i jämförelse med värmeljus och stearinljus.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ljusen är snarlika till formen men benämns olika – två av dem är antikljus, fyra är kronljus och två går i stället under tillverkarens produktnamn... Läs mer
Mr_Si
2021-12-02 15:56
#76

#75: det känns som att det här ämnet skulle kunna förtjäna en egen tråd? :)

Annons:
Niklas
2021-12-02 17:06
#77

#76: Ja, jag vet inte om jag har något att bidra med. Har mest undringar. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mr_Si
2021-12-09 15:52
#78

Hämtade ut mediciner och passade på att köpa lite bulgur, havregryn och konserver när jag ändå var i byn :)

Cim92
2022-02-09 10:00
#79

Jag ska ikväll iväg och köpa fyra stycken IBC-tankar för att kunna fånga upp regnvatten och använda till djur och odlingar. En liten investering, men helt klart värt det! =D

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Leifsdotra
2022-02-25 12:36
#80

Hämtade ut receptbelagda mediciner och passade på att köpa plåster, receptfria mediciner som kan vara bra att ha och desinfektionsmedel samtidigt häromdagen.
Fyllde på förrådet för torrvaror/hygienprodukter och konserver igår så det är riktigt välfyllt nu!

Niklas
2022-03-03 08:38
#81

#80: Glöm inte att cirkulera det som blir sämre med tiden så att det dels inte hinner förfaras och dels alltid finns fräscht hemma.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
2022-03-03 08:42
#82

Hämtade ut receptbelagda mediciner åt en släkting.

Försökte ta ut kontanter från bankomaten, men de var slut. Det var tydligen fler som fått samma tanke …

Kollade igenom de vanliga reserverna av ficklampor, mat, vatten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: