Annons:
Etikettscenarion
Läst 1181 ggr
Huygens
2017-02-11 20:39

Brasilien har systemproblem?

Samhällsfarlig strejk?

Det begreppet finns tydligen inte i Brasilien, där polisen strejkat i en vecka, AP-nyhet (DM). Resultatet har blivit att kriminella beväpnade gäng länsat butiker. Faktum är att även en del "vanligt" folk har plundrat butiker och stormarknader. Om mataffärerna slutar fungera, vad händer då i ett land med mångmiljonbefolkning?

En analys av Ed från The Outer Dark (6 min) antyder att problemet är djupare än vad som syns på ytan.

Preppar folk i Sverige för scenariot att polisen plötsligt upphör fungera?

Annons:
Halvdansken
2017-02-12 15:08
#1

Kanske inte direkt, men jag tror det är en god ide att veta vad man ska ta från butikerna om det nu händer.

De som kanske inte tänker så långt tar ju elektriska prylar; datorer, TV, stereo osv.  Vad ska man med det om samhället bryter samman?

Jag går snarare på salt, atamol, socker, ättika, olja, konserver. Plus lite vin o öl 😉
Kött och liknande har ju begränsad hållbarhet, så det är en kort frist. 
Torrsaker givetvis; mjöl, pasta, gryn osv. Verktyg, knivar osv.  Det beror ju mycket på vad det är för typ av butik man ska plundra. 

Sen skulle jag inte börja stjäla saker om det inte var en verklig kris. Ett uppror i dagens samhälle är vandalism och kriminalitet, inte överlevnad. Det ska man skilja på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gia91an
2017-02-13 20:50
#2

0# Jag tror inte vi i sverige preppar för scenariot att polisen slutar fungera lika mycket som tex de preppers i USA gör. Men att polisen slutar fungera är väl ändå ett ganska naturligt led i att en större katastrof eller kris sker? Om det går riktigt söder i allafall. 

Jag tänker att oavsätt ifall man hamnar i ett sånt läge där folk börjar plundra eller ej så gör man nog rätt i att bunkra upp tex de livsmedel/verktyg som 1# räknade upp redan INNAN. Det är billiga saker (maten) som är relativt enkla att förvara. Att gå med den allmänna galna allmänheten för att ta saker ur affärer känns som ett oerhört enkelt sätt att bli skadad på. Bättre att hålla sig undan med de förnödenheter man redan har i så fall… Jag tänker som så att om "vanligt" folk börjar plundra är det för att de är desperata, desperata människor gör farliga och korkade beslut.

Mr_Si
2017-02-13 20:51
#3

Jag ser två sätt att förbereda sig för en situation där polisen inte längre fungerar:

1: Läs alla tips som finns om hur du kan göra ditt hem mer inbrottssäkert och verkställ alla du har praktisk och ekonomisk möjlighet till. Bra lås och dörrar, taggiga buskar precis under fönster men i övrigt en öppen trädgård med få gömställen, gärna en större hund eller två kommer kunna bespara dig inbrott redan idag och om du inte kan ringa polisen blir det bara ännu viktigare.

2: Starta eller engagera dig i någon form av grannsamverkan. Fungerar inte polisen längre så kan du inte ta hand om din säkerhet ensam och en grupp som funnits innan krisen kommer ha lättare att anpassa sig.

#1 I ett läge där kravaller och plundring förekommer så är nog "mitt i upploppet" nummer 1 på min lista över ställen där jag INTE vill vara. Förutom moraliska tveksamheter kring att plundra känns det som ett alldeles utmärkt ställe att bli ihjälslagen av desperata butiksägare som försöker skydda sin egendom, mer eller mindre självutnämnda brottsbekämpare som försöker "upprätthålla ordningen" eller medplundrare som blir avundsjuka på vad jag lyckas sno.

 Vill du ha socker, salt, ättika eller konserver föreslår jag att du köper upp ett lager redan idag… det är inga dyra grejer.

Halvdansken
2017-02-13 22:12
#4

#3. Jag har hemma. Men att ändå ha en plan är inte fel. Byggmarknader kan också vara ett bra ställe att söka sig till. 
När SHTF så blir det ändå allvarligare, fast förhoppningsvis har man lite tid på sig att toppa lagerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Agafia
2017-02-14 14:42
#5

Det jag oroar mig för är att vid ev. Långvarig samhällskris kommer livsnödvändig medicin bli en bristvara . Som det är idag kan vi bara ta ut för tre månader i taget , så det går inte att ha något medicinlager .

Upp till toppen
Annons: