Annons:
Etiketterhälsovårdmediciner
Läst 5478 ggr
Gia91an
2/13/17, 8:41 PM

Medicinbehov vid en längre kris?

Nu tänker jag testa här istället. För ca ett år sedan startade jag en annan tråd här på iFokus om vad man gör ifall en medicin tar slut att köpa (ja eller om samhället blir i så dåligt skick att man inte längre kan varken producera eller sälja).

Jag själv har en sköldkörtelsjukdom som heter hypotyreos, och behöver därför äta levaxin resten av livet. Utan detta blir jag snabbt hungrigare, tröttare, fetare osv tills jag slutligen hamnar i koma och dör. (Det tar dock väldigt lång tid innan man faktiskt dör OM man ens gör det, det är nog få som dör, men det händer). Däremot blir man snabbt så trött att man inte orkar med att göra någonting-alltså ganska värdelös för samhället vid en kris av något slag. 

Det aktiva ämnet i levaxin går att utvinna ur sköldkörtlar från gris, och svin är ju något om finns tämligen gott om vilt. Frågan är om man kan utvinna det själv ifall en längre kris uppstår?

Att bunkra upp hemma är svårt. Apoteket låter en bara ta ut för några månader i taget, och kommer man för "tidigt" så får man inte hämta ut. Något jag tycker är idiotiskt då det inte på något sätt går att dopa sig eller bli hög av det. Jättebra med reglage på andra mediciner, men detta är inte farligt i den bemärkelsen. 

Hur tänker ni? Någon annan som har liknande problematik? Hur gör ni för att lösa ert medicinbehov?

Annons:
Agafia
2/13/17, 10:03 PM
#1

Tyvärr så kommer jag att få klara mig utan mina mediciner om det blir en längre kris ! Jag kan ta ut mediciner som räcker i tre månader i taget . Hur alla som är i behov att medicinera regelbundet ska fixa det hela vid en långvarig samhällskris , plundring av Apotek ? 😳

Gia91an
2/16/17, 7:53 PM
#2

Ja alltså jag funderar fortfarande på om man kan utvinna på något sätt. Vill liksom inte plundra, inte ens vid kris.

[NeferNefer]
2/16/17, 8:40 PM
#3

Att plundra är ingen långsiktig lösning. Även om någon plundrar så det räcker ett år eller två, så tar det ju slut förr eller senare. Bättre att som Gia91an säger, försöka hitta ett eget sätt att producera det som behövs.

Jag har ett par boktips. Är det så att ni inte är intresserade eller verkligen inte tror på det eller vill ge det en chans är det bara att bortse från boktipset. Jag tar inte illa upp på något sätt 🙂och jag hoppas inte att någon känner sig sårad över att jag ger det här tipset. Det är verkligen inte min mening. Jag vet att alla som drabbas av sjukdomar provar alla möjliga botemedel - tro mig, jag vet. Och det här är den lösningen jag har hittat som hjälper för mig (tänker inte gå in på mina sjukdomar, dock).

Det gäller hypotyreos och många andra kroniska sjukdomar, och böckerna jag vill tipsa om är skrivna av Anthony William. Han menar att allt kan botas genom att äta läkande mat. Den ena boken, som handlar om hur det kommer sig att så många drabbas av dessa sjukdomar och att sjukdomstalen bara ökar, vilka virus och andra skadliga ämnen (tungmetaller, strålning, mögel etc) som ligger bakom, och hur en gör för att bli fri från dem, heter "Medial läkning" (det handlar inte om att ta kontakt med andra sidan, det handlar om vad för sorts mat som hjälper mot olika sjukdomar och tillstånd). Den andra, "Life-changing foods", tror jag inte finns på svenska än. Jag köpte den på engelska. Den behandlar ett antal av de här födoämnena som kan bota olika sjukdomar, skriver mer om vad de innehåller, vilka symptom och sjukdomar de botar, och lite tips för vart och ett av dem.

I alla fall, om folk blir hjälpta av de här födoämnena kan de (vi!) ju satsa på att odla dem själv, i stället för att vara beroende av syntetiska mediciner från apotek. Tänkte jag 😊

Gia91an
2/18/17, 9:41 AM
#4

3# Ja men ellerhur! Alltså det finns ju vissa andra ämnen förutom medicinen som jag måste få i mig för att må bra. Det finns flera som blivit friska från hypon genom att äta speciell sorts mat typ resten av livet. Jag tänker att det är så man får satsa på, om inte annat för att må lite bättre om man då inte kan utvinna levaxin på något sätt. 

Ps.  Bibliotekarier tar aldrig illa upp om boktips! ;)

Gia91an
2/18/17, 9:42 AM
#5

Har för övrigt hittat denna sidan! Detta måste man bli duktig på känner jag! Här finns ju flera bra växter, bär, svampar som jag tror kan bli ganska avgörande ifall shit go down… 

http://www.skogsskafferiet.se/skordetider/februari/

[NeferNefer]
2/18/17, 9:50 AM
#6

Superbra sida, den lägger jag till favoriter genast! 👍

Annons:
Agafia
2/18/17, 11:39 AM
#7

Oj jag måste ta åtta olika mediciner varje morgon för att fungera och vara relativt smärtfri , det blir till att odla allt möjligt 😉

Gia91an
2/18/17, 1:02 PM
#8

#7 Jag tar två mediciner men har typ alla vitaminer varje dag med extra magnesium och järn. Bara jag skippar vitaminerna mår jag kasst. Kan inte ta upp det via bara maten så jag står på ca 300% av RDI på dessa… :(

Agafia
2/18/17, 5:36 PM
#9

Jag inser såklart att det inte är möjligt att odla min medicin , bara att gilla läget .

OlgaMaria
2/21/17, 6:08 PM
#10

Man kan köpa sköldkörtelämne på iherb t ex. "Raw thyroid" t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Gia91an
2/23/17, 8:47 PM
#11

10# Jo fast…. Scenariot är ju att det inte går att köpa och vad gör man då? xD

Agafia
2/23/17, 11:06 PM
#12

Du preppar medicin som inte är receptbelagd , tex.på iherb . Örtbaserade .

Mr_Si
2/24/17, 7:27 AM
#13

Svår fråga… även om man hittar örter eller så känns det som att det skulle krävas en apotekare och en läkare för att klura ut hur du ska få i dig rätt mängd aktiv substans? Kanske bättre än inget alls dock…

Annons:
OlgaMaria
2/24/17, 7:58 AM
#14

För egen del vet jag inte hur jag skulle ersätta min medicin. Men man får väl hoppas att det går att få tag på på något sätt även vid en kris. Men jag borde sluta med mitt beteende att köpa ny medicin först när den gamla precis håller på att ta slut. Det är ju bra om man har för några veckor i alla fall hemma, och det är inga problem med Apotekets regler. Lite förutseende kan man vara.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Agafia
2/24/17, 10:13 AM
#15

#14 Hur menar du ? Det finns en 3 månaders regel , om du har recept belagd medicin får du inte ta ut medicinen igen innan det datumet .

OlgaMaria
2/24/17, 11:06 AM
#16

Ja men det brukar inte vara några problem att ta ut medicin några veckor eller mer innan min medicin är slut. Jag loggade in på Apoteket nu och såg att jag får hämta ut medicinen nästa gång den 5/3. Då kommer jag nog ha medicin för ca fem veckor hemma.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Agafia
2/24/17, 8:10 PM
#17

Vilket apotek använder du dig av ?

OlgaMaria
2/24/17, 9:00 PM
#18

#17 Det gör nog ingen skillnad, samma system gäller ju för alla apotek. Man loggar in på Apoteket.se. Men det kan säkert bli stora skillnader beroende på hur många uttag man har per år och hur stora förpackningar man har.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ApanAnn
6/2/17, 11:15 AM
#19

Det som gäller för att ta ut mediciner på apotek är: Om du vill använda dig av läkemedelsförmånen, dvs samla ihop till frikortsbeloppet, måste du i normalfallet vänta tills 2/3 av det uthämtade är slut innan du får nästa uttag. Dvs om du tagit ut för 3 månader kan du hämta igen efter 2 månader. Ett uttag inom förmånen kan vara på max 3 månaders förbrukning (tremånadersregeln), men om läkaren skriver mindre än det får du vad läkaren skrivit. Även om du har flera recept på samma sak kan du inte få ut för mer än tre månader inom förmånen, Om du inte bryr dig om läkemedelsförmånen utan betalar hela kostnaden själv kan du ta ut när du vill och hur mycket du vill så länge det finns kvar på receptet. T.ex. ta ut för ett år samtidigt, eller ta ut ett paket igen nästa dag. Men då står du för hela kostnaden. Undantag: läkare kan skriva att det måste gå en viss tid mellan uttagen, då är det det datumet som gäller oavsett hur mycket som går åt. T.ex du får 10 tabletter och 20 dagars intervall. Även om det står på paketet att du får ta två om dan får du inte nya förrän 20 dagar gått, så om du tar 2 om dan är du utan i 15 dagar…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

ApanAnn
6/2/17, 11:24 AM
#20

För att svara på ursprungsfrågan… Många läkemedel har ursprung i växt och djurriket, men kruxet är att det kan vara olika halter av det intressanta ämnet i varje given gris, eller rot, eller blomma. Så en kemiexamen och ett litet labb för att kunna extrahera intressanta ämnen är nog det som krävs om du ska utvinna eget. Något sätt att testa hur mycket drag det är i substansen är bra också. Ett historiskt och ganska low tech sätt att testa hur starka digitalis var (för att inte ta kål på hjärtpatienterna istället för att lindra sjukdomen) var att mata duvor med det och se hur mycket som krävdes för att döda dem.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
lordgortor
6/5/17, 12:52 AM
#21

Det som inte går att få tag på kan man om det verkligen är kris skaffa genom en rejäl insats av kontanter eller annat betalningsmedel. Om så inte är fallet gäller djungelns lag.

tk1971
6/9/17, 9:04 AM
#22

Ja, det där är ju ett problem. Jag skulle inte vilja ge mig in på att försöka framställa nåt på egen hand. Man får ju försöka få läkaren att skriva ut recept med lite större förpackningar eller flera små - om nu läkaren finns till hands och apoteken är öppna…

ApanAnn
6/10/17, 10:03 PM
#23

Jaa, om det blir någon IT-störning eller transportstörning är det rätt kört att plocka ut saker på apotek. Allt är datoriserat och lagren är förhållandevis små. Säljs en pryl plockas automatiskt en hem. Dvs det finns kanske hemma så att det räcker för vad som väntas sälja på en vecka på det apoteket i bästa fall. Fast samma gäller i och för sig för mataffärer också. Kraschar beställningssystemen eller transportvägarna tar saker slut snabbt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

ankanpankan
7/15/17, 8:16 PM
#24

Min erfarenhet är att det är enklare att köpa större mängder receptbelagda mediciner via nätet. Jag har köpt Metformin via online och har då kunnat köpa större kvantiteter än på det lokala apoteket. Läkemedel har ju dock ett bäst-före-datum man måste förhålla sig till så att bunkra mediciner är lite knepigt… 🤔

NiklasTyreso
8/13/17, 7:46 PM
#25

I denna tråd tas prepping av mediciner upp, särskilt vad gäller sköldkörtelmedicin. Jag tänkte dela några av mina personliga erfarenheter och kunskaper rörande naturmedicin för sköldkörteln. Jag har autoimmun hypotyreos och jag tror att om inga apotek eller kemiska läkemedelsfabriker fanns, då skulle vi behöva återgå till naturmediciner, men det är lättare sagt än gjort. Köldkörteln är farlig att experimentera med. För höga nivåer av sköldkörtelhormonnivåer kan ge ångest och livsfarliga hjärtrytmrubbningar. För låga sköldkörtelhormonnivåer ger extrem trötthet och medföljande livsfarlig depressiv sjukdom. Köldkörteldrabbade är överrepressenterade i självmordsstatistiken. Det är sådant som gör att Svensk lagstiftning förbjuder naturmedicinare att behandla sköldkörtelproblem, bara skolmedicinska läkare får behandla sköldkörtelstörningar. Men, o-o-om det inte fanns sjukhus, läkare, apotek eller syntetiska mediciner, hur skulle man göra då? Min främsta ”prepping” för min hypotyreos är att jag odlar Ashwaghanda och sparar frön och torkat växtmaterial (blad och rot). Ashwaghanda, Withania somnifera, är en Indisk naturmedicin som har stimulerande effekt på utsöndringen av köldkörtelhormoner: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25624699 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16355578 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10619390 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9811169 Min personliga erfarenhet av ashwaghanda är att den höjer nivåerna av sköldkörelhormon, enbart genom att äta ett par blad om dagen (för effekt motsvarande ca 50 microgram levaxin), men det tar 1-2 veckor innan det börjar ge effekt, vilket gör det mer svårdoserat än Levaxin. När man sedan känner att man ligger för högt tar det ett par veckor innan ashwaghandans effekt avtar, vilket gör den farligt lätt att överdosera. Man äter glatt i flera veckor och känner plötsligt att man har hjärtklappning, ångest och svettningar och det tar då veckor innan effekten avtar. Jag lovar inte att effekten är tillräcklig för att ersätta högsta dosen av Levaxin, men ashwaghandah har ett par gånger fått min invärtesmedicinare att sänka min levaxindos eftersom jag låg för högt vid provtagning. Kanske funkar ashwaghanda inte på andra personer, med andra gener än de jag har, men det är min prepp inför om det inte finns apotek eller levaxin mer. Det finns galningar som bantar på levaxin, för att höja ämnesomsättningen, trots att de riskerar att få hjärtstopp. Hjärtstopps-bantarna bör veta att trots att ashwaghanda ökar nivåerna av sköldkörtelhormon så har det ändå en benägenhet att få människor och djur att gå upp i vikt (vilket är en bra biverkan i det fattiga Indien där växten kommer ifrån)! Ska man sänka nivåerna av sköldkörtelhormon är mitt bästa tips att dagligen äta eller göra en kanna te på tre matskedar torkad citronmeliss, Melissa officinalis. Citronmeliss blockerar bildandet av sköldkörtelhormoner, men man behöver använda den dagligen i 2-6 veckor innan full effekt uppnås. Citronmeliss har massor med bra hälsosamma effekter på kroppen men har man hypothyreos ska man undvika denna växt. Vid överproduktion av köldkörtelhormon, som struma, då skulle citronmeliss kunna vara ett alternativ om det inte finns tillgång till läkarvård, apotek eller vetenskapliga medicinska behandlingar av överproduktion av köldkörtelproduktion. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14759065 http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/act.2006.12.107 https://academic.oup.com/endo/article-abstract/116/5/1687/2539080/Extracts-and-Auto-Oxidized-Constituents-of-Certain?redirectedFrom=fulltext http://zjrms.ir/article-1-2126-en.html Även örten hjärtstilla har en dämpande effekt på köldkörtelhormonproduktionen och flera andra örter, med det gemensamt att de behöver konsumeras i ganska stor mängd (ett par matskedar eller mer torkade blad, som väger mindre än färsk växt) varje dag under längre tid. Hjärtstilla är dock av värde att nämna då det skulle kunna användas som ett snabbt akut komplement istället för hjärtmedicinen beta-blockerare för att få ner ett rusande hjärta när sköldkörteln är överstimulerad. Mängden av ashwaghandha som behövs för en årsförbrukning av växten för eget bruk kan tillgodoses med odling i tre stora krukor inomhus i ett ljust fönster med flera ashwaghandha-plantor i varje kruka. Mändgen citronmeliss (eller hjärtstilla) som behövs för eget bruk för en årsförbrukning motsvarar 1-2 matkassar med torkad växt, d v s 2-4 fulla matkassar av örten färsk innan den torkats. Den stora mängden växtmaterial som behövs av citronmeliss (eller hjärtstilla) innebär att man behöver odla ute i en stor rabatt eller på kolonilott för att kunna skörda tillräckligt med växtmaterial. Torkning av den stora mängden växtmaterial för årsförbrukningen innebär att man även behöver ha en bra plats att torka växterna ex torkställningar där växterna får ligga på tidningspapper och torka. Torkningen tar minst ett par kvadratmeter i utrymme. Här är en länk som både ger en genomgång av sköldkörtelsjukdomar ur ett västerländskt perspektiv och behandling från traditionell kinesisk naturmedicin: http://www.encognitive.com/node/3668 M v h Niklas

Gia91an
8/22/17, 9:26 AM
#26

25# Mycket intressant! :)

Mjukisprepper
3/29/19, 3:23 PM
#27

Känner samma oro då vi i vår familj är beroende av insulin! Försöker alltid ha så mycket vi "får" hemma men ändå…

Annons:
Upp till toppen
Annons: