Annons:
Etikettutrustning
Läst 1689 ggr
-Aida-
4/21/17, 2:43 PM

Trangia

Ett litet och mysigt matlagnings alternativ! Vilken sort skulle ni rekommendera? Finns i olika utföranden och något jag inte förstår är vad en graderad kittel är för nåt?
Vill man ha alluminum- eller teflonbelagda kittlar?

Annons:
Helena89
4/21/17, 4:49 PM
#1

En kittel är ett kokkärl (dvs en kastrull/gryta) men kan även vara en specifik te/kaffekittel och är då vanligtvis med handtag och hällpip (i vissa fall används kittel slarvigt som te/kaffekittel). Är den graderad så innebär det att man ser hur mycket som är i, alltså typ streck för x antal dl/L osv. 

Jag avskyr teflon eftersom det blir dåligt och släpper med tiden. Aluminium håller ju jättebra länge och är lätt att hålla rent. Men det är väl som med allt en smaksak.

-Aida-
4/22/17, 9:03 AM
#2

tack för bra och utförligt svar 😃

tk1971
4/22/17, 9:26 AM
#3

Jag var inne på Biltema igår och köpte ett spritkök, liknande Trangia. Kostade bara 229 kr. Sambon ler lite i mjugg åt mig, men jag säger att man vet aldrig vad som händer. Och händer nåt så vill inte jag vara den som överraskas.

Men - det här med vattnet. Vi har kommunalt vatten, och så har vi en borrad(?) brunn i trädgården. Jag gissar att det är den vi får sätta vårt hopp till. Tyvärr har pumpen dragit sin sista suck. Var hittar man nån billig, enkel pump så att man får upp vattnet? Måste vara ganska liten och smal.

Och kan nån rekommendera nåt analysbolag för en billig bakteriell undersökning av vattnet?

[7w875]
4/23/17, 3:08 PM
#4

Vad ska du ha Trangian till? Endast som reservkök, hemma? Bära med sig på skogsutflykter?  Hur många ska äta det som lagas, bara du eller en hel familj? Ett klassiskt kök är aldrig fel. Dessa säljs ofta för några hundralappar på nätets andrahandsmarknader.

Upp till toppen
Annons: