Annons:
Etikettallmänt
Läst 4053 ggr
Halvdansken
4/22/17, 3:27 PM

Om du vaknar i morron och ingenting fungerar...

"Du vaknar i morgon av att din klocka på mobilen sjunger sin irriterande sång. När du tar upp mobilen för att stänga av larmet ser du att du saknar mobiltäckning. Du ser också att mobilen är långt ifrån fulladdad. Kanske struntar du i det och går upp för att påbörja morgonens rutiner."

Det här är ett intressant scenario att tänka över, och planera för.
Urvakens blogg är den bästa preppingsajt jag hittat, rekommenderar den starkt.

https://urvaken.com/2017/04/18/i-morgon-prepperse-shtf/

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
lordgortor
4/25/17, 10:21 AM
#1

A. Se till att du inte har ett beroende av mobil eller annan kommunikation.

B.Se till att i god tid förse dig med ett lager av mat, vatten(och övrig dryck), mediciner och rejält med kontanter (gärna även silver och guld). Vapen och ammunition är inte heller fel. Ved och andra lämpliga bränslen är också lämpligt att lagra.

Halvdansken
4/25/17, 11:09 AM
#2

#1.  Det där med mat o vatten är vi nog på det klara med, här på Prepping….

Hur kan man vara helt fri från all kommunikation?  har du läst bloggen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

lordgortor
4/28/17, 11:04 AM
#3

#2 Kommunikation är inte nödvändigtvis elektronisk, man kan ägna sig åt samtal personer emellan. Föralldel en radio driven av solceller eller en sk vevradio är kanske bra?  I övrigt går det utmärkt att klara sig (mig) med mark att odla, skog att hugga, djur att jaga. Även fiske ingår i födosöket. Detta nyss nämnda behöver inte elektronik.

Magi-cat
4/29/17, 3:40 PM
#4

Det har hänt några gånger att vi varit utan ström 2-3 dygn, ingen mobiltäckning och efter ett tag slutade även den fasta telefonen att fungera. Det gick inte att  tanka heller, bensinpumpen fungerade inte. Den lokala butiken sålde ut sina varor, frysarna gick ju inte heller. Man fick betala kontant eller skriva upp.

Några dagar så - det går utmärkt. Ingen klagade utan alla var vid gott mod. Röda Korset och kyrkan ordnade soppluncher och varm lokal. (Det var på vintern så många fick det kallt inomhus.)

Räddningstjänsten gick nog dygnet runt, skulle jag tro, men reservaggregat och att titta till ensamma.

Kommunikation? Tror att vi skakade liv i en gammal batteriradio.

Men blir det längre tid än en vecka blir det förstås svårare.

Vad vi lärde oss var att alltid ha bilen tankad så vi kan ta oss till åtminstone närmaste stad, att ha ett lager med ved och att det inte är så dumt med kommunalt vatten…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/29/17, 3:41 PM
#5

#1 Vapen och ammunition? Det krävs tillstånd och är omgärdat av regler. Jag kan inte förstå att det skulle vara bra för något.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

lordgortor
4/30/17, 12:18 AM
#6

#5

Tillstånd i all ära men vapen finns att köpa om man kan och vill betala. Om all kommunikation saknas så kan man alltid klara sig utan tillstånd av alla slag. Icke desto mindre kan man om man har vapen med licens använda dessa på lämpligt sätt.

Annons:
Magi-cat
4/30/17, 8:10 AM
#7

#6 Ett samhälle där man tar till vapen utan reglering är ett farligt samhälle.

Vapen som prepping-råd tycker jag är rent olämpligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

lordgortor
4/30/17, 11:32 AM
#8

#7 Vapen för jakt är mycket lämpligt om man kan hantera dem och vet hur man jagar. Jag har jagat i över fyrtio år och vet hur man skaffar mat på det viset. Jag tänker mig att om all kommunikation (internet t. ex.) försvinner så upphör säkert samhället att fungera och därmed regleringarna på i stort sett alla områden. Konsten att skaffa mat för dagen och skydd för sig själv och familjen kommer då att bero på den egna förmågan till självhushållning och tillgången på betalningsmedel på den marknad som alltid kommer att finnas. Priserna är en annan sak, dessa kommer att stiga högt, mycket högt.

Magi-cat
4/30/17, 11:53 AM
#9

#8 Då är samhället riktigt, riktigt illa ute om vi ska lita till vapen. 

(Det är fortfarande, tycker jag, olämpligt att ta upp innehav av vapen som ett prepping-råd.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Spectabile
4/30/17, 2:41 PM
#10

#4 Håller verkligen med om att det är lämpligt att se till att bilen är tankad

lordgortor
5/1/17, 12:06 AM
#11

#9 För att jaga?

Magi-cat
5/1/17, 6:47 AM
#12

#11 Det var lite mer än vanlig, reglerad, jakt du pratade om.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Agafia
5/1/17, 9:15 AM
#13

En reflektion efter att ha läst lite i tråden …….. Klart är att vid en stor , långvarig kris av något slag som slår ut viktiga samhällsfunktioner blir det anarki , plundring osv. Sedan angående vapen för jakt , det finns andra alternativ för jakt som inte kan missbrukas på samma sätt . Tex snaror , fällor av olika slag , pilbåge och säkert andra sätt som jag inte vet om 😉 Men om det är en katastrof med kärnvapen inblandat så gör det ev. radioaktiva nedfallet att faunan blir " smittad " …… Fast något ska man ju dö av ? 😉

Annons:
lordgortor
5/1/17, 11:06 AM
#14

#12 och#13

Om samhället faller samman och det är upp till medborgarna att försörja sig själva kommer statliga regleringar inte att respekteras.Bl.a. för att det inte längre kommer att finnas sanktioner. Jakt med snaror är ett plågsamt sätt att döda djur. Pilbåge är ineffektivt och kräver mycket lång träning. Vad beträffar fällor finns det olika varianter, det enda som är vettigt är den typ av fälla som fångar in djuret oskadat, men för att taga vara på köttet krävs en avlivning. Då är skjutvapen det enda som gäller. Och för övrigt så fångas knappast ätbara djur i fällor även om det i och för sig finns fällor för vildsvin. Men inte för hjort, älg och rådjur.

sponny
5/4/17, 10:15 AM
#15

#0 Måste bara tacka TS för länken. Vilken underbar bogg.

lordgortor
5/11/17, 10:29 PM
#16

Ett tips: Öl, vin och sprit kan man tillverka själv. Alltid något i tider av brist.

Magi-cat
5/12/17, 6:49 AM
#17

#16 Fast inte så bra att använda knappa resurser till det, tänker jag…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

lordgortor
5/12/17, 9:43 AM
#18

Öl är det som kräver mest i form av insatsvaror. Vin och sprit går att framställa på enkelt sätt. Den största insatsen är socker för sprittillverkningen (eller korn om man kan konsten att framställa malt). Vad beträffar resurserna så beror det på vad man har tillgång till och egna preferanser.

Magi-cat
5/12/17, 11:07 AM
#19

#18 Jag skulle föredra om folk inte är på fyllan alls i en krissituation.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

lordgortor
5/12/17, 9:44 PM
#20

#19 Nåja, på fyllan är väl att ta i. Det finns väl ändå människor som dricker olika former av alkohol utan att "vara på fyllan"? Mitt påpekande om att det går att med enkla medel framställa sina egna alkoholhaltiga drycker var ett påpekande om en möjlighet till självhushållning. Eller menar du att det är helt i sin ordning att vara på fyllan när en krissituation inte föreligger?

Annons:
Magi-cat
5/12/17, 9:51 PM
#21

#20 "Eller menar du att det är helt i sin ordning att vara på fyllan när en krissituation inte föreligger?"

Haha, det förstår du nog att jag inte menar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

lordgortor
5/12/17, 9:58 PM
#22

#21 Var och en får dricka som vederbörande vill, det skall vi inte lägga oss i. Kan man sedan i ett tillstånd när det krävs självhushållning tillverka sina egna drycker så skall vi andra inte lägga (vår så moraliska snusförnuftiga) näsa i blöt.

Magi-cat
5/13/17, 7:34 AM
#23

#22 Jo, det ska vi. (Lägga oss i.) Det är inte tillåtet att hantera alkoholhaltiga drycker hur som helst och det är av en välfunnen anledning: Där spriten går in går vettet ut. Samhället har därför reglerat tillverkning och användning av alkoholhaltiga drycker.

I en krissituation är det extra viktigt att hantera situationen rationellt och med förnuft och inte upprätta något laglöst land efter eget bevåg.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tk1971
5/13/17, 8:39 AM
#24

Vi har beställt en vevradio och solcellsladdare till mobilerna. Mobilerna kan ju också laddas i bilen. 

En av aha-upplevelserna från infokvällen häromdan var att var och en har eget ansvar för att klara sig i 72 timmar i en krissituation. Undrar om alla är på det klara med det? Man kan inte förvänta sig att samhället sköter allt, för resurserna går ju till de som mest behöver det.

lordgortor
5/13/17, 11:16 AM
#25

#23 Om ingenting fungerar så är det upp till var och en att klara sig med till exempel självhushållning. Och om ingenting fungerar kan man inte förvänta sig att statliga regleringar kommer att kunna genomdrivas. Det är rationellt att tillverka sin egenn sprit eller vin eller öl om man kan och vill, det är inte rationellt att lita på att staten står till tjänst med varken det ena eller det andra om "ingenting fungerar". Att lägga näsan i blöt kan snarare ses som ett bror duktig komlex eller ett sätt att framhäva den egna ack så överlägsna moralen.

Spectabile
5/13/17, 2:11 PM
#26

#24 Bra att du påminner om att alla måste klara sig i 72 timmar.

Själv skulle jag vilja säga att en vecka borde vara minimum

Sarafiaklara
5/18/17, 5:32 PM
#27

#19 Va? Oreglerad vapentillgång och oreglerad sprittillverkning är väl en ultimat kombination? Kan inte föreställa mig hur nåt skulle kunna gå fel ;)

Annons:
Magi-cat
5/18/17, 9:00 PM
#28

#27 Eller hur?! 😉😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

lordgortor
5/18/17, 9:46 PM
#29

Om du vaknar i morgon och ingenting fungerar. Då får man klara sig själv. Tydligen trampade undertecknad på en öm tå när jag påpekade att det faktiskt går att med enkla medel tillverka sina egna alkoholhaltiga drycker. Om ingenting fungerar kan man väl knappast tänka sig att systembolaget fungerar? Att tillverka alkoholhaltiga drycker är även lagligt vad avser öl och vin. Moralistiska brorduktigsynpunkter till trots. Om det nu är så förfärligt så bör väl nu gällande lagar ändras vad gäller hembryggt vin och öl? Vad blir nästa steg att förbjuda?

tk1971
5/22/17, 7:06 AM
#30

Om ingenting fungerar längre är nog inte alkoholtillverkning det första jag prioriterar. Det hamnar långt, långt ner på min lista.

lordgortor
5/22/17, 10:21 AM
#31

#30 Ack dessa ömma tår! PK- moralisterna förnekar sig aldrig. Ett enkelt tips om självhushållning kan tydligen orsaka harm bland de självrättfärdigas skara.

tk1971
5/22/17, 1:13 PM
#32

#31: suck, säger jag. Du vet inget om mina tår. Jag kanske går i stålhättade skor hela dagarna.

Sarafiaklara
5/22/17, 1:42 PM
#33

#29 Gällande lagar utgår ifrån hur samhället ser ut idag. Ifall en full man står utanför min dörr och viftar med ett gevär kan jag idag ringa till polisen och få hjälp. Vi har exempelvis fyllecellar där vi kan placera folk som är så fulla att de utgör en fara mot sig själva eller andra. Polisen kan idag stoppa folk som kör fulla och ta ifrån dem körkortet osv. Detta har alltså inget med moral att göra utan snarare att jag inte vill hamna i en situation där folk är fulla och beväpnade.

lordgortor
5/22/17, 11:25 PM
#34

#33 Vem har sagt att folk är fulla och beväpnade för att de dricker alkoholhaltiga drycker? Om så är fallet måste man omgående införa förbud och dra in alla serveringstillstånd. Men om ingenting fungerar fungerar naturligtvis inte lagarna och polisen kan inte hjälpa dig (kan den knappast idag, ditt problem prioriteras inte) om det står någon utanför din dörr och uppför sig illa så slå vederbörande på skallen.

Annons:
lordgortor
5/23/17, 12:00 PM
#35

#32 Går du i sådana skor förstår jag att du är öm i både tår och hela foten. Jag dricker vin dagligen till middagen men har ännu inte blivit våldsam. Om ingenting fungerar och om vinet börjar ta slut kommer jag att börja tillverka mitt eget. öl också om det behövs, jag har gott om utrymme i olika byggnader och kan odla korn för mältning. Kanske också tillverka min egen whisky.

tk1971
5/24/17, 8:08 AM
#36

Ja, det finns ju de som är så beroende att de sätter alkohol före både mat och vatten. Då blir det nog jobbigt om man vid en kris inte får tag i det via de vanliga kanalerna. Jag hör definitivt inte till dem.

Helena89
5/25/17, 11:28 AM
#37

Jag tycker vapen som prepping-råd är högst lämpligt. Dock bör inte olovlig vapenhandel ges som prepping-råd vilket det antyddes till i tråden. Men att lovligt gå och ta jägarexamen, skjuta upp och få licens och skaffa vapen och ammunition tycker jag är en högst lämplig prepping-åtgärd. Det kanske är för att jag lever i en jägar-familj som det för mig känns näst intill otänkbart att inte ha det hemma ;P 

Vad gäller alkohol så får man väl göra som man vill tycker jag. Tycker det är onödigt att förkasta någons välvilliga råd bara för att det inte passar en själv. Det är fullt tillåtet att tillverka både öl och vin och det görs med relativt lätta medel. Jag skulle själv inte prioritera att tillverka någon dryck alls så länge jag har drickbart vatten, vatten är det man behöver och det är vad jag är van att dricka. Men sprit kan vara bra att ha till mycket, tex sårtvätt. Tycker man det är kul att tillverka öl och vin och man uppskattar att dricka det så är det väl inte så konstigt om man fortsätter att göra det även vid en kris. Har flera i min vänkrets som själva tillverkar detta i icke-kris situation och tror säkert dom skulle fortsätta så länge dom bara har tillgång till ingredienserna. Och ingen av dessa är varken fulla/berusade eller beroende.

lordgortor
5/25/17, 12:08 PM
#38

#36 Att framhäva sin egen inbillade överlägsenhet över andra människor ger inget förtroende.

Om man har mat,vatten och övriga förnödenheter i rikligt mått men inte kan få tag på öl,vin osv pga att ingenting fungerar så är det naturligt att man själv tillverkar dessa varor om man har kunskap och möjlighet. Det finns inget omoraliskt i ett sådant handlande.

Halvdansken
5/25/17, 5:58 PM
#39

Jag tror inte den första reaktionen här hemma blir "hur ska jag nu hitta sprit", men visst kan man göra maskrosvin osv, om man har den möjligheten. 
De som är gravt alkoholiserade får väl leva på systemets restlager, och sen blir de antingen nyktra eller dör.  Om det nu är en totalkollaps.
Jag ser inget fel i att tillverka alkohol som bakteriedödare. Det kan vara väldigt viktig, faktiskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

lordgortor
5/25/17, 11:48 PM
#40

Hur man skall hitta sprit är väl knappast en beskrivning av hur gemene man kommer att uppleva en situation där "ingenting fungerar".Maskrosvin har jag tillverkat en gång i min ungdom, ingen bra produkt. Dessutoman är man väl knappast gravt alkoholiserad om man vill h att glas vin till maten(eller mer)? Allt beror på tillgång och efterfrågan, vi som vill ha vårt vin till maten eller dricka vårt öl skall väl inte trampas ner eller förtryckas av en överlägsen moralistisk tyckarelit? Dessutom handlade mitt inlägg om hur man kan självhushålla.

.m.m
9/11/17, 11:09 PM
#41

Sprit kan vara livsavgörande i situationer då din värmekälla är slut. Det finns flera såna överlevnadsberättelser på hur spriten hållit kroppen varm då du annars hade frusit ihjäl. Det kan också användas som desinfektionsmedel både till dig efter toalettbesök och sårvård. Till bedövningsmedel vid smärta och desinficera saker du använder som kan vara lagrade med bakterier som kan göra dig dödligt sjuk inom loppet på ett par dygn, tex sådana som kan ge dig kraftig diarré. Så sprit ser jag som mycket god preppning.

Annons:
Sarafiaklara
9/12/17, 2:12 AM
#42

#41 Alkohol ökar inte kroppsvärmen särskilt utan får oss bara att känna oss varma vilket kan vara livsfarligt. Se ex: https://www.metro.se/artikel/sant-eller-falskt-9-vanliga-p%C3%A5st%C3%A5enden-om-alkohol-xr I den här artikeln beskrivs alkoholpåverkade som den största riskgruppen att frysa ihjäl: https://www.svd.se/sa-farlig-ar-kylan

.m.m
9/12/17, 9:02 AM
#43

# 42. Metroinlägget med experten du hänvisar till svarar så här på frågan: "Jag TROR inte folk känner att det blir varmare… (jag kan gå i god för att jo, det gör de visst) kroppstemperaturen får ingen STÖRRE förändring… men energiåtgången ÖKAR." (ökad omsättning = ökad temperatur)

Din andra länk om risker hänvisar till folk på fyllan, det hör inte riktigt till ämnet.

Sarafiaklara
9/12/17, 11:40 AM
.m.m
9/12/17, 2:29 PM
#45

#45. Inte direkt. Din första länk upprepar bara föregående men det är inte fylla vi snackar om. Sånt är riskfyllt oavsett väderlek och temperatur. 

Mythbusters sida kändes inte helt seriös och är inte direkt kända för att koppla hela bilden. Mythbusters är de som  har "avslöjat" att svart inte alls capslar värme mer än vitt och att din kroppstemperatur inte har något att göra med om du har mössa eller inte…

Du får gärna avstå alkohol om du vill, det gör jag också. Men i en preppsituaton är iaf mitt personliga val och många andras att se till att det ingår.

Sarafiaklara
9/12/17, 4:50 PM
#46

#45 Den första länkade artikeln handlar inte om fylla, en av studierna som nämns i den utgår ifrån att personen druckit en "drink" vilket iaf inte jag räknar som fylla. Vad har du för vetenskaplig källa på att alkohol kan hjälpa vid nedkylning? Sedan har jag ingen moralisk inställning till om andra dricker ( vilket jag själv gör) utan tänker mer på min personliga säkerhet och hur den kan påverkas av att andra dricker alkohol, särskilt om det skulle finnas en okontrollerad tillgång till vapen och ex. inga poliser som kan skydda mig emot våldsamma alkoholpåverkade personer. Tyvärr är det inte alla som kan hantera alkohol eller ens själva avgöra om de kan hantera alkohol. Självklart kan alkohol också ha sina användningsområden, som att tillfälligt få bort bakterier men jag ställer mig som skrivet tveksam till hur hjälpsamt alkohol är vid nedkylning.

Magi-cat
9/12/17, 5:07 PM
#47

Sprit håller inte kroppen varm, utan är direkt farligt att använda vid nedkylning då det förvärrar hypotermin.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

.m.m
9/12/17, 6:05 PM
#48

# 46. Stand to be corrected. Jag läste för slarvigt. 

Någon egen svartvit källa har jag inte på lager, mer än återberättade scenarion. Det finns säkert en möjlighet att dessa individer endast* kände sig varmare av alkoholen som kanske i verkligheten  inte gjorde så mycket rent konkret. Eller så gjorde den det. :) Faktumet i din första länk kvarstår, att alkohol ökar omsättningen i kroppen vilket ökar energiförbrukning vilket i sin tur höjer din kroppstemperatur. Det jämförbart med att kärlen vidgar sig för nedkylning skulle kunna göra en temperaturskillnad på +/- noll, men det är bara egna funderingar. Intressant vilket som. Jag står fast vid den första modellen dock. :)

Annons:
Sarafiaklara
9/12/17, 6:45 PM
#49

https://www.livescience.com/55435-does-drinking-alcohol-warm-your-body.html här är en tydligare genomgång av vad som händer i kroppen vid alkoholintag. Men det verkar helt klart som att det skulle kunna forskas mer på området men jag skulle knappast säga att bevisen pekar på alkoholtillverkning är en vettig prioritering utifrån syftet att motverka nedkylning. Särskilt inte med alla negativa effekter som finns kopplade till alkohol.

KimE
9/12/17, 9:27 PM
#50

Utan ett fungerande vatten och avloppsystem blir öl ett riskfritt alternativ i städer förr i tiden så avråddes folk från att dricka vatten.

Upp till toppen
Annons: