Annons:
Etikettermatnäringodling
Läst 1366 ggr
michellemimmi
2017-04-29 09:08

Brödrecept

God morgon på er! Jag ska börja få ihop en receptpärm med enkel mat. Nu undrar jag över bröd. Finns det enkla recept som man kan göra med vatten + div torrvaror? Jag menar, om the shit hits the fan idag, då vill jag kunna baka bröd om två år också i värsta fall… Då har jag kanske inte smör, mjölk, jäst(?) och diverse "lyxingridienser" … Jag har i dagsläget en liten vedugn samt självklart öppen eld att använda mig av…

Hjärta/Mimmi

Annons:
tlover
2017-04-29 09:51
#1

Ett tips är att lära dig baka med surdeg, surdeg kan man ju själv skapa och kan hållas levande i hundratals år om man matar den rätt

l'm back

Sindri
2017-04-29 09:59
#2

Tunnbröd som gräddas i stekpanna passar bra till sånt. Det går bra med i princip vilka sorts mjöler som helst, själv bakar jag utan gluten.

Tunnbröd
1 dl kokosmjöl/teff/bovete/havremjöl eller blandat
1,5 dl potatismjöl 
½ tsk salt
1 tsk fiberhusk eller psyllium
Ca 2,5 - 3 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser väl. Häll i vattnet. Låt smeten stå och svälla någon minut.
Använd lite mjöl och rulla runda bullar, platta sedan ut dem till tunna kakor och grädda i stekpanna.
Går även att grädda i ugn. Kavla ut tunt på bakplåtsduk eller direkt på plåt.
Grädda i 200 grader ca 15-20 minuter, tills brödet börjar få färg i kanterna och eventuellt reser sig lite. Man får hålla koll tills man vet hur lång tid det tar i ens ugn. Ev kan man ta ut brödet och vända på det. LÄgg brödet att svaln i bakhandduk och skär sedan i lagom stora bitar.
Man kan också göra knäckebröd, då skårar man brödet innan man sätter det i ugnen på lägre temperatur, ca 150 gr. Det behövs kanske vändas på och bytas plats på bitarna om ugnen är ojämn.

Har man tillgång till ugn och bakformar går det att jäsa mjöl och vatten till surdeg som man kan baka med, så jäst behövs inte.

Aleya
2017-04-29 11:05
#3

Leta recept med bakpulver i.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

michellemimmi
2017-04-29 11:59
#4

Surdeg klarar inte sambon av… :/ men han får väl kanske lära sig det i händelse av brödbrist xD Bakpulver ja!! Hur länge utöver utgångsdatumet kan man använda det mån tro?

Hjärta/Mimmi

Aleya
2017-04-29 12:31
#5

#4 jag använde jäst 5 månader efter datum och det funkade fint. Men jag tror att eftersom bakpulver är torrt och inte direkt innehåller nått "levande" som jäst så kan det nog hålla länge.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Leifsdotra
2017-04-29 12:48
#6

Torrjäst har lång hållbarhet så det och olja är väl nåt man bör ha hemma i sitt överlevnadsskafferi. Och några olika sorters mjöl.

Annons:
jagga-ewe
2017-05-10 22:13
#7

Det går bra att göra scones med matolja o vatten, så har man bara det är det enkelt löst. Sconesdegen kan ju även gräddas enkelt som pinnbröd.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: