Annons:
Etikettallmänt
Läst 6988 ggr
Heberniclobochs
9/28/17, 5:36 PM

Moral vid kris

Hur kommer ens moral att stå sig när det krisar rejält. Ponera att samhället verkligen brakat ihop, skulle ni då slå ihjäl grannen och grilla hen över lågorna ni satt hens hus i för värme? Moralen är ju uppbyggd kring de sociala konventioner vi tar för givna vilket, i kris, inte kan annat än omvärderas/förändras.

Annons:
[PeterTM]
9/28/17, 6:01 PM
#1

Moral tror jag bara kan existera när det finns utrymme för den. Ju sämre utrymme för moral, desto mer utarmad blir den och det ser vi redan i samhället, politiker som skor sig, en allmänhet som tar saker som lämnats någonstans fastän de vet att någon faktiskt äger sakerna.

Heberniclobochs
9/28/17, 7:19 PM
#2

Moral är väl ändå inte något kvantitativ, det är handlingar ur ett värdesystem, etiken. Att säga att moralen kan icke-existera är ju att likställa moralen med en fastslagen etik, som inom religion. Moral kommer alltid finnas men värdena kommer alltid att ändras.

Du menar att moralen i allmänhet börjar bli allt mer egocentrerad?

[memoirsofaclone]
9/28/17, 7:46 PM
#3

Visst skulle moralen säkert förändras, kanske inte direkt men när folk sedan inser att det är ren överlevnad som gäller. Fast egentligen tycker jag att vi har en väldigt dålig känsla för moral här i den individualiserade västvärlden redan nu, trots att folk rent materiellt har det otroligt bra i jämförelse med övriga världen. Allt handlar om pengar, status och personlig framgång och självförverkligande. Folk lämnar ettåringar på dagis, jobbar sent, skiljer sig kors och tvärs, tror att de ska bli något stort och nöjer sig aldrig med det lilla, enkla. Kan då tänka mig hur det skulle bli om vi skulle bli av med eller få brist på det materiella. Folk skulle spåra ur.

[PeterTM]
9/28/17, 9:01 PM
#4

#2 Ja, det finns snart ingen gemensam moraluppfattning som jag ser på saken.

På 50-talet gjordes laboratorieexperiment med råttor i begränsade "samhällen", man ville se vad som händer när råttorna började bli för många för att resurserna i form av mat, vatten och utrymme minskade i takt med att populationen ökade. 

Resultatet visade precis det vi ser bland människor i världen nu, moralen inskränks, egoismen växer, strider om bristande resurser i form av vatten och mark att odla på leder till bittra mångåriga krig. Trots vad många säger att resurserna räcker, så glöms naturens bärighet bort när man pratar om hur man ska manipulera naturen att producera mer för att den mänskliga världspopulationen ska kunna expandera.

Det är moraliskt sett helt förkastligt. Människorna är tio gånger fler på Jorden redan idag än vad naturens bärighet medger. Det visar sig tydligt i krympande miljöer för de varelser som inte är människor eller tillhör människor. Här har människan redan visat en kollektiv immoralitet som kommer att leda till vår egen undergång genom att utrymmet för andra för oss livsviktiga livsformer försvinner.

NiklasTyreso
10/8/17, 3:42 PM
#5

Problemet är sällan att vanliga människor tappar sin moraliska kompass vid kriser. Oftare är fallet att krishärdar attraherar psykopater som dras dit för att bete sig ondsint i den laglösa zonen.

Swingkidd
11/10/17, 11:58 PM
#6

Jag skulle ta ut mina aggressioner i en massiv Operacion Condor på samtliga vänster-snowflakes som använder sig av ordet "hen". Inte på mina grannar om de är ok.

Annons:
Halvdansken
1/8/18, 6:44 PM
#7

Tja, vad skulle man? Skulle nog försöka samarbeta med grannarna mest möjligt, men visst - om vi pratar zoombieapokalyps, så skulle jag nog så ihjäl andra för att försvara min familj/vänner/de som bor med oss.
Men då har ju hela samhället fallit samman, så då gäller andra regler. Speciellt efter några månader, då alla reserver är uttömda, och el o vatten osv inte fungerar längre.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: