Allmänt

En vecka ska du klara dig själv

2018-01-12 19:54 #0 av: Spectabile

Förut var det så att man skulle klara sig själv i 72 tim, men det kommer att ändras till en vecka.

Klarar vi/ni det?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/lansstyrelsen-vill-rusta-medborgarna-for-kris

Anmäl
2018-01-12 20:02 #1 av: Stallmima

Kommer inte att klara det som det ser ut nu hahahaha,  får väl läsa på lite    Lipar

Anmäl
2018-01-12 20:17 #2 av: Huygens

Om vi måste klara oss en vecka är det antagligen likställt med att vi måste klara oss ett år, eller åratal. Då har allt brutit samman.

Anmäl
2018-01-12 20:23 #3 av: Jarl

Pizzeriorna får nog fullt om det blir kris.

Anmäl
2018-01-12 20:32 #4 av: DesK

Inga större problem för mig /oss att klara oss i en vecka. Testade det efter stormen Gudrun och har liknande förutsättningar nu också. 

#3 Vilken urbota dum kommentar! Pizzerior och restauranger lär ju vara det första som stänger!

Désirée

Anmäl
2018-01-12 20:44 #5 av: vallhund

3 - 4 veckor är inga problem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Kennel o Psykologi.

Anmäl
2018-01-12 22:40 #6 av: tlover

Vi kanske klarar oss en vecka men huset klarar sig nog inte trots gasolkamin. Förmodligen blir det kallare än 16+ (vi har ett modernt hus som inte ska ha kallare utan stor risk för mögel och kondensskador)

Läs massor i månadens tema inne på te fokus
Svara på en enkät och få 10% rabatt på tealovers.se
Du har väl inte missat Tea savvity, teälskarnas engelska sajt

Anmäl
2018-01-13 14:55 #7 av: Jarl

Det beror ju på vad kriser är förnågot! Kan vara allt möjligt!

Storm,Snöoväder eller översvämningar är ju närmaste realistiska. Då dras resurser från närmaste kommun. Att hela samhället skulle bryta sig samman är osannolikt

Anmäl
2018-01-13 19:02 #8 av: Niklas

För oss beror det på hur plötsligt det händer. Är det från en sekund till nästa har vi inget vatten. Får vi en timme på oss att förbereda bör det gå bra.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Värd för iPad for Work, Mobile Photography & How to....

Anmäl
2018-01-16 15:17 #9 av: Leifsdotra

Japp, det funkar! Har veduppvärmning i vedspis och kaminer och färdig ved för minst 2 vintrar. Vatten från egen brunn har vi alltid, men det blir ju till att ta upp vattnet med hink när pumpen stannar. Mycket jobb med tanke på djuren, men måste man så...

Mat brukar vi ha hemma så att vi klarar oss nån vecka. Det vi behöver lösa är att hålla igång frysarna om det inte är minusgrader ute.

Anmäl
2018-01-17 09:02 #10 av: tk1971

Det tror jag. Mat finns, vatten finns både i en brunn på tomten och i en stor damm i närheten och vi har vattenreningstabletter. Vi har en braskamin i vardagsrummet och ved finns också. Vi har solladdare till mobilerna och en radio som kan vevas. Jag tror nog att vi klarar oss hyggligt ett tag. Ett problem som jag ser är om apoteken inte är öppna. Då får både jag och sambon klara oss utan mediciner. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.