Annons:
Etikettallmänt
Läst 7911 ggr
Spectabile
1/12/18, 7:54 PM

En vecka ska du klara dig själv

Förut var det så att man skulle klara sig själv i 72 tim, men det kommer att ändras till en vecka.

Klarar vi/ni det?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/lansstyrelsen-vill-rusta-medborgarna-for-kris

Annons:
Stallmima
1/12/18, 8:02 PM
#1

Kommer inte att klara det som det ser ut nu hahahaha,  får väl läsa på lite    😛

Huygens
1/12/18, 8:17 PM
#2

Om vi måste klara oss en vecka är det antagligen likställt med att vi måste klara oss ett år, eller åratal. Då har allt brutit samman.

[Jarl]
1/12/18, 8:23 PM
#3

Pizzeriorna får nog fullt om det blir kris.

DesK
1/12/18, 8:32 PM
#4

Inga större problem för mig /oss att klara oss i en vecka. Testade det efter stormen Gudrun och har liknande förutsättningar nu också. 

#3 Vilken urbota dum kommentar! Pizzerior och restauranger lär ju vara det första som stänger!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

vallhund
1/12/18, 8:44 PM
#5

3 - 4 veckor är inga problem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tlover
1/12/18, 10:40 PM
#6

Vi kanske klarar oss en vecka men huset klarar sig nog inte trots gasolkamin. Förmodligen blir det kallare än 16+ (vi har ett modernt hus som inte ska ha kallare utan stor risk för mögel och kondensskador)

l'm back

Annons:
[Jarl]
1/13/18, 2:55 PM
#7

#4

Det beror ju på vad kriser är förnågot! Kan vara allt möjligt!

Storm,Snöoväder eller översvämningar är ju närmaste realistiska. Då dras resurser från närmaste kommun. Att hela samhället skulle bryta sig samman är osannolikt

Niklas
1/13/18, 7:02 PM
#8

För oss beror det på hur plötsligt det händer. Är det från en sekund till nästa har vi inget vatten. Får vi en timme på oss att förbereda bör det gå bra.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Leifsdotra
1/16/18, 3:17 PM
#9

Japp, det funkar! Har veduppvärmning i vedspis och kaminer och färdig ved för minst 2 vintrar. Vatten från egen brunn har vi alltid, men det blir ju till att ta upp vattnet med hink när pumpen stannar. Mycket jobb med tanke på djuren, men måste man så…

Mat brukar vi ha hemma så att vi klarar oss nån vecka. Det vi behöver lösa är att hålla igång frysarna om det inte är minusgrader ute.

tk1971
1/17/18, 9:02 AM
#10

Det tror jag. Mat finns, vatten finns både i en brunn på tomten och i en stor damm i närheten och vi har vattenreningstabletter. Vi har en braskamin i vardagsrummet och ved finns också. Vi har solladdare till mobilerna och en radio som kan vevas. Jag tror nog att vi klarar oss hyggligt ett tag. Ett problem som jag ser är om apoteken inte är öppna. Då får både jag och sambon klara oss utan mediciner.

Taggeman
1/18/18, 1:01 PM
#11

Det blir svårare att kunna installera värmekällor efter 1 Juli.
Det rimmar illa att man nu ska kunna klara 1 veckas oberoende.
http://www.land.se/landkoll/nya-regler-stopp-for-gamla-vedspisar/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MonicaLagerquist
3/16/18, 4:10 PM
#12

Det skulle inte vara några större problem.

Får väl gå ner till sjön och hämta vatten.En bit att gå men måste man så måste man.

Stolt ägare till fem La permer

Daltorpet
9/23/18, 10:07 PM
#13

Jag skulle nog klara mig bra mycket längre. Brukar oftast under semestern bara vara hemma utan att besöka samhället. Så skulle det hända något under den månaden skulle jag nog inte veta det om jag inte skulle kika på mobilen då. Förutsatt att mobilen fortfarande fungerar då vill säga.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Annons:
Niklas
9/24/18, 10:32 AM
#14

#13: Har du något sätt att kalla på hjälp om du skadar dig och mobiltelefonen är urladdad? Eller har du någon som tittar till dig regelbundet?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Daltorpet
9/24/18, 10:51 AM
#15

Nej skulle jag skada mig så pass allvarligt att jag inte kan ta mig ifrån platsen är jag nog rökt om mobilen är urladdad. Dock skulle nog flickvännen komma om jag inte hört av mig på hela dagen. Har du några tips?

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Niklas
9/24/18, 11:01 AM
#16

Jag såg i en annan tråd att du har bilen för laddning. Då klarar du nog de flesta missöden. Inte ens vi som bor i eller runt storstäder skulle klara oss om till exempel pulsådern brister.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Mjukisprepper
3/29/19, 2:29 PM
#17

Mycket beror på vilken årstid det är och hur kallt det är. Tyvärr så har vi bara fjärrvärme för tillfället men en vedeldad bastukamin är på gång att bli installerad…så det blir till att bo i bastun ;) Vi har dessutom en fotogenvärmare i sommarhuset som vi kan släpa med oss hem över vintern, är bara lite knöligt att dra den fram och tillbaka.

Vad gäller annat så tror jag vi klarar oss fint på alla plan, långt mer än en vecka!

Taggeman
3/29/19, 2:40 PM
#18

Vad ska man med mobiltelefon till när mobilmasterna inte klarar ett längre strömavbrott  på ca 4 tim.
Dom med ledning klarar betydligt längre tid men sånt ska ju inte finnas längre för att det är för dyrt att underhålla.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/masterna-klarar-inte-stromavbrott-mobiler-blir-snabbt-obrukbara

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: