Annons:
Etikettöverlevnadskunskap
Läst 10854 ggr
MonicaLagerquist
4/26/18, 5:07 PM

Att leva utan kylskåp

Nu testar vi att leva utan kyl. Vår pajade i morse och med tanke på att reparatören in´te ens ringde tillbaka och att det är fredag imorgon och sen valborg och 1:a maj lär det ju dröja tills mitten på nästa vecka innan vi får kylen lagad.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
4/27/18, 8:26 AM
#1

Just bytt kylklamp i kylväskan där vi har en del av våra kylvaror.Ingen reparatör hörde av sig så jag har ringt igen. Men vi får väl räkna med att vara utan kyl tills mitten på nästa vecka.

Stolt ägare till fem La permer

Niklas
4/27/18, 8:48 AM
#2

Oj. Jag hade köpt ny kyl i stället för att vänta, ifall det inte finns garanti kvar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonicaLagerquist
4/27/18, 9:09 AM
#3

Vi har ett Mielekylskåp och de brukar hålla betydligt längre än så här. Jag vill veta vad det kostar att laga innan jag köper ett nytt för tio tusen.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
4/27/18, 10:03 AM
#4

Nu har vi lastat på kylen på släpet. Har vi tur kände fixa kylen idag.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
4/27/18, 8:41 PM
#5

Inget kylskåp klart idag.

Nu håller vi tummarna för att vi får det på måndag. Tur att vi bara har tre km till affären och att våra frysar fungerar så att vi kan byta kylklampar i kylboxen.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
4/28/18, 8:45 PM
#6

Det fungerar hyfsat bra att klara sig utan kyl. Det gäller bara att planera maten och ha framförhållning.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
4/30/18, 6:31 PM
#7

Fortfarande ingen kyl i sikte.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
5/4/18, 9:52 AM
#8

Vi överlevde veckan utan kyl.Slutresultatet blev att vi fick lov att köpa en ny.Den gamla skulle bli för dyr att laga.

Stolt ägare till fem La permer

NiklasTyreso
5/24/18, 11:50 PM
#9

Jag brukar köpa mjukost på tub som pålägg på semestern när jag saknar kyl. Den håller några dagar i rumstemperatur.

MonicaLagerquist
5/25/18, 8:02 AM
#10

#9 Det brukar vi ha med till fjällen.

Stolt ägare till fem La permer

Zepp
5/31/18, 8:04 PM
#11

Aså varför har man en kyl som kostar 10,000?

Min kostar iallafall alldrig mer än 2500-3000.. kyl som kyl!

Dvs de håller iallafall 10-15 år.

Så vad är det man får för de där resterande 7000-7500 kronor.. förutom ansträngd ekonomi?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MonicaLagerquist
5/31/18, 9:32 PM
#12

#11 Köper man en ny fullstor kyl har jag svårt att tro att man hittar en för tre tusen.

Stolt ägare till fem La permer

Zepp
6/1/18, 10:05 PM
#13

Okej jag spanade lite på Mediamarkt.. där får man iallafall ett fullstort kylskåp för under 5 tusen!

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_cylinda-k-2285-kylsk%C3%A5p-1259802.html

Sådå återstår vad man får för de övriga 5500 kronorna hur som helst.. förutom en ansträngd ekonomi?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
MonicaLagerquist
6/2/18, 8:28 AM
#15

#14 Fast det där ju  för litet.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
6/2/18, 8:31 AM
#16

#13 Det skåpet har fel energiklass och är 50 liter mindre än det vi köpte.

Vi behöver ett stort skåp då vi veckohandlar och har många barn som visserligen inte bor kvar hemma men vi är ofta 9-14 runt bordet då vi äter.

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
6/2/18, 12:21 PM
#17

#15 Aha, läste visst lite slarvigt. Får skylla på värmen. 🥵

MonicaLagerquist
6/2/18, 3:31 PM
#18

#17 Lätt hänt.

Stolt ägare till fem La permer

Niklas
6/4/18, 1:28 PM
#19

10 till 15 år var det länge sen en kyl höll hos oss. Jag gissar att vi brukar byta var femte eller kanske var sjunde år. Vi brukar dock inte försöka reparera när de går sönder eftersom det kan ta tid och ofta inte lönar sig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zepp
6/4/18, 7:27 PM
#20

Jag har fortfarande svårt att begripa att någon lägger 10,000 på ett kylskåp när det räcker att betala nästan hälften.

Iallafall så vara mina 10-15 år.. oftast är det inredningen som går sönder.. och det lönar sig hur som helst inte att laga.. då köper man bara ett nytt!

Lika gäller frysar!

Aså vitvaror kostar struntsummor.. det jobbiga är att man får åka på en vardag/ta ledigt några timmar från jobbet, köpa.. kyl eller frys. låna deras släpkärra, baxa ut den gamla skiten.. baxa in den nya samt sen dumpa den gamla på närmaste återvinning samt sen återlämna släpkärran till affären innan man åker till jobbet igen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
MonicaLagerquist
6/4/18, 7:41 PM
#21

#20

De billiga kylarna har sämre energiklass.

Vi har inte hittat någon kyl som uppfyller våra krav för 3000 kr.

Kylen vi köpte skulle ha kostat drygt tio tusen och vi prutade ner det till knappt sju tusen.

Inget av de kylar/frysar som vi haft har inredningen pajat i.Troligen på att vi köpt kylar/ frysar av hög kvalitet.

Vi jobbar inte så att åka in till stan och köpa en kyl kan vi enkelt göra.

Vi har eget släp så att ta kylen med in till stan när vi ändå åker och handlar är inget problem.

Den firman som tittade på vår trasiga kyl tog noll kronor i avgift för det.

Stolt ägare till fem La permer

Zepp
6/4/18, 8:03 PM
#22

Energiklass är humbug iomed att det är kapitalkostnaden som är det främsta bekymret.. och när det gäller miljön så är själva tillverkningen av ett kylskåp betydligt mer än vad det drar under hela sin livstid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KimE
6/25/18, 5:12 PM
#23

Pumpar och motorer är de samma i de flesta kylskåp och tvättmaskiner de tillverkas av ett fåtal fabriker.

Daltorpet
9/23/18, 10:00 PM
#24

Jag lever året om utan kylskåp. Dock har jag en jordkällare som håller oftast kring åtta grader. Kött kallröker eller torkar jag så håller det länge. Visst kan det bli besvärligare på sommaren men det är en vanesak och nu tänker jag knappt på det längre.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

MonicaLagerquist
9/24/18, 8:05 AM
#25

#24     Ja har man jordkällare så går det ju enklare,

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
9/24/18, 8:37 AM
#26

När jag var barn så hade vi inget kylskåp, utan vi hade en källare under huset där vi förvarade saft och hemgjorda konserver + ett kallskafferi. Så hade vi en jordkällare för potatis m.m.

Zepp
9/29/18, 4:03 PM
#27

Mm.. som Kimman skriver, de flesta viktiga komponenter till kylofrys/tvättmaskiner tillverkas/tillverkades i diktaturer.. allt för att västerlänningar skulle kunna lugna sitt samvete med rätt energiklass, men då vill man inte ens ha några soom helst tankar på diktaturklass!

Iallfall för så tillverkades vissa viktiga komponenter till kylar/frysar och tvättmaskiner i forna Östtyskland eller i den forna Jugoslaviska republiken Slovenien!

Dvs det var på den tiden som vi varken var medvetna om energiklasser eller diktaturklasser.. iallafall så kan jag lugna de flesta mmed att sedan dessa så har Sovjetunionen samt Warsawapakten fallit som ett korthus, så numera så pruderas de flesta komponenterna i diktaturens Kina, men de har planer på att flytta en del av produktionen till Burma.

Iallafall.. som någon påpekat.. bäst energiklass får man med egen jordkällare.. allt annat är bullshit!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
JRSN
1/4/19, 7:28 AM
#28

Man kan tillverka en enkel kyl/sval med hjälp av en lerkruka placerad inuti en större kruka. Botten tätas. I mellanrummet häller man sand som sedan blöts med vatten. Ovanpå allt en blöt/fuktig frottéhandduk. Det avdunstande vattnet skapar en kyleffekt, värme tas från den inre krukan och temperaturen sjunker. Fungerar så länge vattennivån hålls konstant och handduken förblir fuktig. Personen i videon försöker även med tre krukor men det skapar ingen ytterligare kylning, två krukor räcker!

https://www.youtube.com/watch?v=Nctr9xJIxUs

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Niklas
1/7/19, 4:19 PM
#29

#28: Det är en bra lösning. I filmen gjorde han dock test i strålande sol vilket inte fungerar på det viset. Han skulle ha haft bägge i skuggan för att få trovärdiga jämförelser.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: