Annons:
Etikettermatnäringodling
Läst 990 ggr
MonicaLagerquist
5/28/18, 4:34 PM

Torkning av livsmedel

Nu går torken för full fart.

Planen är att torka mat så att vi kan klara oss en längre tid.

Min man torkade två kilo lök igår.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Carrosh
5/28/18, 5:02 PM
#1

Vad använder ni för att torka? Går i tankarna på att införskaffa en, men hört att de billigare modellerna (mellan 400-700) låter mycket och inte kommer upp i utlovad kapacitet. Men känner inte att jag vill (eller ens kan) lägga flera tusenlappar på en. Fungerar de billigare bra ändå? Har hittills bara torkat i ugn.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

MonicaLagerquist
5/28/18, 5:07 PM
#2

Vi har bytt upp oss.Hade en klen från Jula tidigare.Men sen hittade min man en på loppis för en hundralapp.En knappt använd Evermast .Ett riktigt fund med andra ord.

Stolt ägare till fem La permer

Carrosh
5/28/18, 11:01 PM
#3

#2 Menar du evermat? Får fram något helt annat när jag söker på evermast.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

MonicaLagerquist
5/29/18, 8:11 AM
#4

#3 Är det säkert.Min man är lite virrig emellanåt. Dessutom hittade han yterligare en på loppis i helgen så nu har vi två.

Stolt ägare till fem La permer

Gronstedt
6/1/18, 7:30 AM
#5

Jag har en Evermat, som jag haft i säkert 15 år. Den tuffar och går varje år. Visst hörs den, men inte så det stör - jag har den inte i sovrummet. På höstarna ger torkningen dessutom ett signifikant bidrag till uppvärmningen 🙂.

Funderar på att köpa en "plattare" Jula-modell som komplement för saker som måste torkas i skivor eller tunna lager. Evermatens stora, djupa ållor är perfekta för svamp, maskrosblommor och sådant som krymper väldigt fort i början av torkningen, men metallnäten är mindre bra för "mjuka" saker, som lätt fastnar.

Tant Grön
6/1/18, 10:06 AM
#6

Har också en Evermat. Tycker inte den hörs mycket, bara susar lite. För många år sedan köpte jag en billig tork på Ö&B och den lät så högt så min man stod inte ut med ljudet. Kunde inte ha på den när han var hemma. Ollorna var av plast och allt fastnade i dom fast jag oljade. I Evermaten däremot kan jag torka kiwi, och det fastnar inte när jag oljar och vänder efter ett tag.

Annons:
NiklasTyreso
6/1/18, 4:14 PM
#7

Jag torkar vilda växter som jag gör hälsofrämjande örtteer resten av året. Jag dricker mina grönsaker! Igår plockade jag 9,4 kg kardborreblad som torkar nu. Små livsmedelstorkar funkar inte för dessa mängder. Jag har lagd tidningspapper över tre klädtorkställningar och ovanpå tidningarna ligger växterna. Tre klädtorkställningar ger en total torkyta på 3 kvadratmeter. Varje torkställning kostade 150 kr dvs totalt 450 kr. Jag vänder växterna manuellt 2 ggr per dag och efter ca en vecka brukar växterna vara torra nog för att smula ner i papperskassar som förvaras torrt och mörkt.

Daltorpet
9/23/18, 10:03 PM
#8

Jag torkar endera genom att lägga det jag vill ha torkat på en anordning jag byggt ovanför vedspisen med myggnät och en fläkt som drivs på värmen från vedspisen eller helt enkelt på vårkanten mot en sydvägg om det är kött.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Upp till toppen
Annons: