Annons:
Etikettöverlevnadskunskap
Läst 1619 ggr
MonicaLagerquist
5/29/18, 7:10 PM

Om kriget eller krisen kommer

Har ni fått den idag?

Vad tycker ni?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Calcifer
5/29/18, 7:29 PM
#1

Jag känner mest, varför? Alltså, ligger vi verkligen i sådan kris att alla hushåll ska börja samla vatten och andra varor???


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Jimmy.L]
5/29/18, 7:36 PM
#2

#1 Finns två skäl att man har fått den i brevlådan.

  1.  Samhället blir allt sårbart för naturkatastrofer t.ex översvämning, snöoväder och liknande.
  2. Säkerhetsläget i Östersjöområdet har försämrats och bedöms att ligga på samma nivå som under kalla kriget.
Huygens
5/29/18, 7:42 PM
#3

Kan det vara ännu ett steg i självuppfyllande programmering, sk predictive programming?

Spectabile
5/31/18, 9:20 PM
#4

#0 Ja, jag har fått broschyren. För alla oss som har haft strömavbrott en vecka så var det inga nyheter precis.

Den var skriven på ett sådant sätt att folk lätt lägger den ifrån sig och sen råkar den gå med till pappersinsamlingen. Enkelt sagt, många kommer inte att ta den på allvar

MonicaLagerquist
5/31/18, 9:27 PM
#5

# 4 Tyvärr har du nog rätt.

Stolt ägare till fem La permer

Gronstedt
6/1/18, 7:25 AM
#6

Den där broschyren kan nog behövas.

Exempel från min närhet: Strömmen går en varm sommarkväll i stallet och beräknas inte komma tillbaka på minst 12 timmar. 

Stadsborna: IIIIK,  tror ni det går att kolla på [valfri docusåpa] på telefonen när det är strömavbrott? 

Landsortsborna: Skit, vi måste hinka vatten från ån till hästarna!

Stadborna: Va? Varför?

Landsortsborna: Eh, vattenpumpen är liksom eldriven … 

Så många av oss vet inte ens hur det är att leva utan el mer än några minuter. För få år sedan var det obekvämt, men ingen större kris, att vara utan ström några dagar eller en vecka. Samhället har byggt sig bort från det. Hög tid att man börjar fundera över konsekvenserna över att ha skapat ett samhälle utan redundans för de mest basala behoven.

Annons:
Tant Grön
6/1/18, 10:17 AM
#7

#6 Kanske lättare att ta hästarna till ån, om det ens finns någon å. Värre om det händer på vintern.

NiklasTyreso
6/1/18, 3:56 PM
#8

Jag torkar vilda växter som jag gör hälsofrämjande örtteer resten av året. Jag dricker mina grönsaker! Igår plockade jag 9,4 kg kardborreblad som torkar nu. Små livsmedelstorkar funkar inte för dessa mängder. Jag har lagd tidningspapper över tre klädtorkställningar och ovanpå tidningarna ligger växterna. Tre klädtorkställningar ger en total torkyta på 3 kvadratmeter. Varje torkställning kostade 150 kr dvs totalt 450 kr. Jag vänder växterna manuellt 2 ggr per dag och efter ca en vecka brukar växterna vara torra nog för att smula ner i papperskassar som förvaras torrt och mörkt.

Tant Grön
6/1/18, 4:02 PM
#9

Vad har du kardborreblad till, medicin eller mat?

NiklasTyreso
6/1/18, 4:11 PM
#10

Hälsobefrämjande örtte. Ser att jag postade i fel tråd, det skulle hamnat i tråden om torkning av mat. Fortsätt diskutera Om kriget kommer i denna tråd.

Tant Grön
6/1/18, 4:26 PM
#11

Kan jag bara fråga vad det är bra för? Om kriget kommer kan det vara bra att ha ett förråd av medicinalväxter.

Upp till toppen
Annons: