Våra husdjur

Djuren då?

2018-05-31 18:40 #0 av: Kaninen Florian

Äger du något stall, eller har du häst eller bondgård eller liknande? Hur gör du om det blir krig? om höet tar slut? Vill verkligen veta!

Anmäl
2018-05-31 18:48 #1 av: Mooniq

Det vet man nog först där och då - om det händer.

En fundering säger mig att inga djur ska lida, finns inget foder att tillgå så får man avliva. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2018-05-31 19:04 #2 av: Gronstedt

Skulle det bli krig/kris kommer förmodligen ganska snart tillgängligt foder att reserveras för djur i livsmedelsproduktion. Växtätande hobbydjur lär få avlivas om inte ägarna kan samla ihop sly eller gräs på egen mark till dem. Förhoppningsvis kommer i det läget de djur som avlivas att gå in i livsmedelsproduktionen. 

Köttätande hobbydjur kan i allmänhet dela maten med sina människor. De kan också i viss mån leva på kött av skadedjur och därmed göra nytta samtidigt som de klarar sin egen matförsörjning.

Anmäl
2018-07-07 13:57 #3 av: vallhund

Det är redan lång väntetid till slakterierna, gäller både nöt o häst.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anmäl
2018-09-23 21:39 #4 av: Daltorpet

Jag bor på en i princip självförsörjande gård. Mina djur är gris, get, gäss, ankor, vaktlar, höns, kanin, hund och katt.

Jag tar foder på egen mark, åtminstone bulkfodret. Men jag köper även kraftfoder etc på årsbasis så blir det krig eller liknande så klarar jag mig ett tag.

Mina djur är alla lantraser så de är väldigt härdiga och lever gott på det marken ger. Visst det blir en hel del jobb men för mig är det värt det.

Anmäl
2018-09-24 10:34 #5 av: Gronstedt

Man kan ju se på hur det gått i år. Det har skrapats fram foder från nya källor och det har importerats, men ändå har många djur, både hobbydjur och produktionsdjur, måst slaktas eller nödslaktas och destrueras. Det sistnämnda är naturligtvis en ännu större tragedi.

I en krigssituation skulle det knappast vara möjligt att importera, så då skulle det bli ännu värre.

Anmäl
2018-09-24 10:45 #6 av: Daltorpet

Så är det, många i min närhet har drabbats av det. Speciellt hästägare då det går åt en väldig massa per djur. De med många djur har fått välja bort vissa individer.

Storproduktion överlag blir ju väldigt utsatta år som dessa. Jag som privatperson och med mindre djur har ju möjlighet att bunkra då det helt enkelt inte går åt lika mycket.

Anmäl
2018-09-24 10:51 #7 av: Gronstedt

#6: Ja, i år har det varit en fördel att ha lättfödda hästar!

Anmäl
2018-12-11 17:13 #8 av: NiklasTyreso

Sverige behöver en beredskap för att klara 3 lika torra somrar som 2018 efter varandra.

Vi behöver även vara beredda på tre år efter varandra med extrema mängder av regn/snö och klara av livsmedelsproduktion när åkrarna står under vatten.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.