Annons:
Etiketthusdjur
Läst 2246 ggr
Kaninen Florian
2018-05-31 18:40

Djuren då?

Äger du något stall, eller har du häst eller bondgård eller liknande? Hur gör du om det blir krig? om höet tar slut? Vill verkligen veta!

Annons:
Mooniq
2018-05-31 18:48
#1

Det vet man nog först där och då - om det händer.

En fundering säger mig att inga djur ska lida, finns inget foder att tillgå så får man avliva.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Gronstedt
2018-05-31 19:04
#2

Skulle det bli krig/kris kommer förmodligen ganska snart tillgängligt foder att reserveras för djur i livsmedelsproduktion. Växtätande hobbydjur lär få avlivas om inte ägarna kan samla ihop sly eller gräs på egen mark till dem. Förhoppningsvis kommer i det läget de djur som avlivas att gå in i livsmedelsproduktionen. 

Köttätande hobbydjur kan i allmänhet dela maten med sina människor. De kan också i viss mån leva på kött av skadedjur och därmed göra nytta samtidigt som de klarar sin egen matförsörjning.

vallhund
2018-07-07 13:57
#3

Det är redan lång väntetid till slakterierna, gäller både nöt o häst.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Daltorpet
2018-09-23 21:39
#4

Jag bor på en i princip självförsörjande gård. Mina djur är gris, get, gäss, ankor, vaktlar, höns, kanin, hund och katt. Jag tar foder på egen mark, åtminstone bulkfodret. Men jag köper även kraftfoder etc på årsbasis så blir det krig eller liknande så klarar jag mig ett tag. Mina djur är alla lantraser så de är väldigt härdiga och lever gott på det marken ger. Visst det blir en hel del jobb men för mig är det värt det.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Gronstedt
2018-09-24 10:34
#5

Man kan ju se på hur det gått i år. Det har skrapats fram foder från nya källor och det har importerats, men ändå har många djur, både hobbydjur och produktionsdjur, måst slaktas eller nödslaktas och destrueras. Det sistnämnda är naturligtvis en ännu större tragedi.

I en krigssituation skulle det knappast vara möjligt att importera, så då skulle det bli ännu värre.

Daltorpet
2018-09-24 10:45
#6

Så är det, många i min närhet har drabbats av det. Speciellt hästägare då det går åt en väldig massa per djur. De med många djur har fått välja bort vissa individer. Storproduktion överlag blir ju väldigt utsatta år som dessa. Jag som privatperson och med mindre djur har ju möjlighet att bunkra då det helt enkelt inte går åt lika mycket.

Det bästa sättet att lära sig är att testa.

Annons:
Gronstedt
2018-09-24 10:51
#7

#6: Ja, i år har det varit en fördel att ha lättfödda hästar!

NiklasTyreso
2018-12-11 17:13
#8

Sverige behöver en beredskap för att klara 3 lika torra somrar som 2018 efter varandra. Vi behöver även vara beredda på tre år efter varandra med extrema mängder av regn/snö och klara av livsmedelsproduktion när åkrarna står under vatten.

Leifsdotra
2018-12-13 10:21
#9

Vi har hästar, får, kaniner och höns. Vi har alltid köpt lite mer foder än vad som faktiskt behövs, men vi räknar absolut med att få slakta ur stora delar av djuren och bara behålla de vi kan försörja utan att köpa in foder. De är ju en viktig källa till mat för oss tvåbenta också.

Linn Is The New
2019-01-04 18:39
#10

Om vi säger att kriget blir extremt fruktansvärt så kommer man förmodligen inte få behålla sin mark, eller åtminstone inte få ha den helt själv. Speciellt inte om den ligger nära byar, städer och är större. Folk som inte har egna ställen att odla på kommer försöka utnyttja marken, soldater kanske kräver att få sätta upp tält och utnyttja bördigheten till deras egna ändamål etc etc. Men nu tänker jag ett stort krig där flera länder fallerar etc. Om man har flera hästar som är av den lättare typen (varmblod, halvblod etc) och det inte finns tillräckligt med mat så lär de slaktas. Samma sak med större kolonier med kor, får och andra köttdjur.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

LBB
2019-02-14 14:48
#11

Vid senaste världskriget så visade det sig ju att de som bodde på gårdar med animalieproduktion…i stort sett inte märkte ngt av ransoneringen.  Visst, kaffe o andra importvaror ransonerades. Men här på gården vet jag ifrån dagböcker att man åt ostkaka, kalvdans, kött, gräddsås på den inte alltför sällan förekommande kalasen.  Naturligtvis höll myndigheterna ett öga på försäljningen..men om 10 liter grädde, råmjölk eller en gris eller ungtjur slogs ikull, det var det i det närmaste omöjligt att kontrollera. Och en självägande bonde kunde då unna sig saker i matväg som en högre tjänsteman i Stockholm bara kunde drömma om.

Gronstedt
2019-02-14 15:01
#12

#11: Det var innan vartenda djur var taggat och registrerat med elftiåtta blanketter …

Men nog skulle det även i dag kunna hända att en eller annan kulting råkade förbli oregistrerad.

Upp till toppen
Annons: