Annons:
Etikettallmänt
Läst 4422 ggr
[Gnagare2]
2018-06-01 07:06

Vad händer med pengarna på banken?

Jag antar att om kriget kommer eller om det blir någon form av kris i landet,att man då inte kan ta ut sina pengar från banken medans krisen/kriget pågår.

Men efteråt,när krisen/kriget är över,finns pengarna kvar på bank kontot då,eller är dom borta för alltid?

Detta är en intressant fråga tycker jag. Någon som vet?

Annons:
Gronstedt
2018-06-01 07:15
#1

Det beror nog väldigt mycket på vad det är för kris. Efter en veckas strömavbrott finns de förmodligen kvar. Efter fientlig invasion är chansen betydligt mindre.

Truthseeker
2018-06-01 07:30
#2

Det finns inga "pengar" på banken. Det är bara ettor och nollor i datorerna.

NiklasTyreso
2018-06-01 16:04
#3

Det är bra att sprida sina pengar på olika tillgångar, banken, bostaden, smycken, sommarställe etc. Bombas lägenheten och bankerna konfiskeras av främmande makt kanske man ändå kan ha kvar sommarstället och smyckena. Svenska sedlar byts ut och blir ogiltiga så ofta att det knappast är så smart att lägga undan ett lager, för när kriget kommer kan de redan vara ogiltiga.

Zepp
2018-06-01 22:56
#4

Det är därför man förvarar sina besparingar i en skokartong!

Har man för mycket i den kartongen så är det bäst att ha den i ett bankfack.

Oandrasidan vid en stor kris så kommer man inte åt banckfacket heller.

Så då är det bättre att lägga en del av pengarna på en bostad på landet, med egen brunn, då får man iallafall vatten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kattöga
2018-06-17 09:16
#5

#4 Det finns inga bankfack att hyra längre. Bankerna lägger ner bankfacken. Numera får man investera i ett eget kassaskåp för sina värdesaker o -handlingar. 

Kanske tur att man inte har nåt av värde….

Och kommunerna planlägger mer och mer och tvingar innevånarna att ansluta sig till kommunalvatten… 
Har man egen brunn, kan man dock låta bli att använda kommunalvattnet, men avgifterna kan man inte undvika.
Dessutom får man "klorrenat" vatten från kommunen…. som om det är något man vill ha om man har bra vatten i egen brunn…

Vid en rejäl kris undrar jag också om inte "reda pengar" förlorar sitt värde. Det blir väl byteshandel som gäller istället, en vara mot en annan vara. För papperspengar och mynt kan man ju inte använda till nåt annat än att ge och ta emot. (Möjligtvis kan man elda papperspengarna… )

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Zepp
2018-06-17 13:34
#6

Va.. inga bankfack.. var skall vi då förvara våra skokartonger?

Iallafall.. har oxå blivit tvångsansluten till kommunalt vatten/avlopp.. en nätt investering på cirka en kvarts mille, som ioförsig höjde min teoretiska förmögenhet,, iomed att fastigheten öka cirka en halv mille i värde.

Iallafall så har jag brunnen kvar och kopplat den till garaget.. kommunalvattnet går in i huset!

Iallafall så kom jag på den strålande iden att med resterande pengar betala av alla mina lån.

Så numera har jag inte lika mycket pengar i varken skokartongen eller på banken, men jag har heller ingen hyra.. förutom el, vatten och fastighetsavgift.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: