Annons:
Etikettermatnäringodling
Läst 2456 ggr
tlover
10/18/18, 8:56 AM

Så snabbt blir det slut i affären

Jag har ju flyttat till Östersund och som många säkert vet ska ju vi med kommunalt vatten nu koka vattnet. Så bara några timmar efter att detta meddelande kom ut så blev det tomt på vattenhyllorna i Affären.

Meddelandet kom ju ut mitt på dan och på kvällen när jag skulle fara och handla hittade jag en loka crush och anledningen jag hittade den var för att nån hade ställt den på fel ställe.

Det ger en liten tankeställare

l'm back

Annons:
Wony
10/18/18, 9:42 AM
#1

Det var samma sak när vi hade Cryposporidium i Östersund 2010. Nu bor jag inte längre där, men har alltid några flaskor vatten hemma ändå, ifall man inte skulle ha möjlighet att koka upp vatten av någon anledning.

ApanAnn
11/23/18, 2:51 PM
#2

Det finns knappt några extralager i butiker längre. Allt är optimerat för att se välfyllt ut och räcka för förväntad försäljning till nästa leverans. Kommer inte nästa leverans är det mycket som snabbt tar slut.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

-Aida-
11/26/18, 6:19 PM
#3

Det ger helt klart en tankeställare, de ryker från hyllorna så fort något problem uppstår, jag gillar känslan av att inte behöva trängas med alla andra och tävla om loka flaskor när något skiter sig. En bekant köpte 14 liter loka när strömmen gick för att kunna spola i toalätten. Rätt mycket pengar rakt ner i soptunnan bara för att man inte är förberedd på så normala saker som strömavbrott en längre tid.

Wony
11/26/18, 6:49 PM
#4

Just för att spola toaletten känns det ju som att man utan större problem kan ha en dunk vatten ståendes någonstans… För spolning behöver det ju inte vara drickbart ens… Bättre att använda Lokan till att dricka i så fall.

NiklasTyreso
11/26/18, 9:13 PM
#5

Jag dricker bara örtteer, kaffe yoghurt, kokt och fermenterat. Örtteer, te och kaffe är bra att att både få i sig vätska och nyttiga antioxidanter etc. Varför ska man vilja låta bli att koka sitt vatten?

Wony
11/27/18, 10:55 AM
#6

#5 Man vill nog slippa koka sitt vatten om man inte hör till de som enbart dricker te, kaffe eller andra varma drycker. De allra flesta lever inte på sådana drycker.

Annons:
tlover
11/27/18, 10:59 AM
#7

#6 va lever folk inte på te 😮hur överlever dom.

Jag gjorde så att jag kokade vatten som jag sen lät svalna och ställde i kylskåp för det som skulle användas kallt helt enkelt. Därför är det bra med extra burkar 🙂

l'm back

Wony
11/27/18, 1:22 PM
#8

#7 Haha, tja, smaken är som baken! Jag gillar ju te, kaffe, varm choklad etc, men det är inte det enda jag vill dricka 😉Till exempel var inte sådana drycker det som lockade när man var på gymmet och tränade…

När det var cryptosporidium så kokade vi upp vatten och kylde i kannor/flaskor i kylen. Då var det ju så att man skulle inte ens borsta tänderna i vattnet, så antingen var det att köpa stilla mineralvatten eller koka vatten (för ingen borstar väl tänderna i te? 😂)

tlover
11/27/18, 1:25 PM
#9

#8 Jag har faktiskt för mig att jag läst om att te användes till att borsta tänderna förr, men jag kan minnas fel.

Det är däremot effektivt som munskölj/gurgelvatten

l'm back

Mjukisprepper
3/29/19, 2:24 PM
#10

Likadant var det när det kom en oväntad värme när vi var i vårt sommarhus. Varken Ica eller Coop hade vatten av något slag alls efter bara nån dag och även läsk tog slut snabbt och affären hävdade att det var vattenbrist i närheten av bryggerierna…samt att det var brist på kolsyra… Vet inte om det stämde men det blev iaf väldigt tydligt att det tog slut i butikshyllorna väldigt snabbt.

Vi har alltid så mycket flaskor med vatten vi kan i vår frys. De funkar bra som kylklampar om strömmen går och när man ska på utflykt. Blir det för fullt i frysen är det bara att ställa dem bredvid tills dess de ryms igen. VI fryser in i pet-flaskor, alltifrån små 33cl till 2 litersflaskor.

Upp till toppen
Annons: